Richardo 0 Postad 14 April , 2007 Jag har en snipa med en Yanmar 8 hk. Jag har läckage i packboxen/tätningen och ska dra denna. Jag undrar hur packboxen fungerar. I bifogad bild kan man se en liknande packbox. Till vänster om fettröret sitter den del jag ska dra. Det är två ställen där jag kan sätta till min nyckel. Ska man hålla emot i den inre eller sitter allt i ett stycke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 14 April , 2007 Du kanske behöver byta packningar i packboxen? Det är tydligen den vanligaste anledningen till läckage... Jag fick byta hela packboxen i somras. http://www.sleipner.no/index_main.php?id=121 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Richardo 0 Postad 14 April , 2007 Jo, det är nog på G. Men jag undrar om man ska hålla emot när man drar eller om allt sitter i ett stycke? Där är ju två stycken platser för nyckeln,(vänster om fettslang) se bild. Räcker det att man drar i den vänstra eller ska man ha två verktyg, så att man kan hålla emot på den högra? Senast ändrad av Richardo | 14 april 2007 | 21:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 April , 2007 Den mutterliknade saken längst till vänster är själva packboxen, den man lägger packningen i. Muttern till höger är en kontramutter, som håller det hela på plats. Du får ta två fast nycklar, skiftnycklar eller rörtänger och lossa på kontramuttern. Sen kan du skruva loss packboxsen Om jag har förtsått det hela rätt, kapar man flätan så att den går runt axeln och lägger i några bitar med skarvarna förskjutna. Sen skruvar man på packboxen igen och drar mot kontramuttern, som låser fast packboksen i läge så att den inte snurrar med axeln. Efterhand som packningen slits får man dra packboxen allt längre in på hylsan. (nån gång per år, kanske) Av din bild att doma är packboxen dragen i botten och packningen är följdaktligen slut. Bifogar en bild där jag skrivit in vad jag avser. Reserverar mig för terminologin. Motorer kan jag i stort sett inget om, men jag skall lägga i ny packning i min hylsa nästa vecka. Fick inte tag på lämplig packning utan en som var en aning tjockare, så jag får slå på den med hammaren så att de blir lagom tjock. tommy Senast ändrad av toaen | 14 april 2007 | 22:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Richardo 0 Postad 15 April , 2007 Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 28 April , 2007 En liten fråga..... Om man drar åt packboxen behöver man då först släppa på kontramuttern eller drar man bara packboxen och resten följer med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2007 Man släpper på kontramuttern, drar drar packboxen ett par varv och drar åt kontramuttern igen. la i ny packning på min båt härom dan. Packboxen kom jag åt med en rörtång, men vid kontramuttern var det så trångt att jag inte fick grepp med rörtången. Kom på att det låg en stor fast nyckel i den verktygslåda som följde med båten när jag köpte henne. Den passade. Den var hemmagjord och utskuren i en tjock rostfri plåt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 28 April , 2007 Skickar en bild på vad jag tror är min packbox med kontramutter, eller? jag verkar ha mycke gänga kvar att använda. Ska man för säkerhets skull dra några varv någon gång per år oavsett om det läcker eller inte? När man släppt på kontramuttern, ska man dra packboxen tills det inte går längre, vad är det för motstånd egentligen? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Richardo 0 Postad 30 April , 2007 Jag är klar med mitt arbete. Det var lätt. Man lossar kontramuttern och tar ut den gamla tätningen/flätan. Därefter in med en ny (9kr för 3 dm), sedan drar man in packboxen. Jag gjorde det för hand till dess att det trögnade. Spänn sedan emot kontramuttern. Kontrollera vid gång efter ev läckage eller om packboxen blir varm, tajta eller slacka. Du ser ut att ha mkt kvar på din tätning. Lossa kontramutterna lite och dra den lite (en mutterkant-längd). Spänn sedan tillbaka kontramuttern. Läcker den inget behöver du ju inte spänna. Blir packboxen varm så har du spännt för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CCLancer 0 Postad 30 April , 2007 Hej Var köpte du den nya packningen som du la i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser