Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
janandersson

HJÄLP - AKUT - Bytt impeller i Alpha One, får inte tillbaka växelhuset!

Rekommendera Poster


Bytte impeller i mitt Alpha One-drev. Det gick som smort att ta av växelhuset, men nu får vi inte tillbaka det! Och sjösättning är planerad till i morgon...
Vi får upp växelhuset tills kanske 2-3 cm återstår, sedan tar det tvärt stopp med en metallisk klang. Det är inte vattentuben, det är inte växelföraren, det kan vi se. Återstår alltså axeln. Som av en händelse är ju splajnsen i axelns topp ca 2-3 cm långa. Är det dem som inte går in? Hur gör man för att få in dem? Vi försökte med att rucka på axeln (genom proppaxeln) men det var svårt eftersom växeln hoppade ur när man ruckade. Kan det vara någonting annat?
Alla tips mottages med stor tacksamhet. Som sagt, vi har kört fast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Växeln ska va i fram läge. När du får upp växelhuset vrid på propelleraxeln både åt höger och vänster så att kugarna hamnar i rätt läge!

Hoppas att du fixar det!!!

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har lagt växeln i framläge, men det hjälpte inte. Eller menar du nere i växelhuset? Det har vi försökt också, men växeln halkar som sagt ur när vi vrider på proppaxeln. Det är inte helt lätt att vrida på axeln heller, eftersom den nya impellern stretar emot en hel del. Skulle man kanske ha smörjt in den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag bytte impeller för 3 veckor sen och hadde ungefer likadan problem.

För mig löste sig att vrida axeln då gick den in bara så. Axeln borde man

kuna vrida utan att bli svårt. Har du monterat impeller i rätt riktning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alltid krånligt o sätta dit växelhuset gjorde de på min gamla tog 4 timmar sen när vi testade motorn skar den hehe otur

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, mercstuff tillhör numera min länksamling.
Satte dit drevet i morse utan problem, vi hade helt enkelt inte ruckat tillräckligt mycket på drivaxeln. För erfarenhetsbasens skulle kan jag lägga till att det var mycket enklare att sätta tillbaka växelhuset om drevet var maximalt uttiltat.
Kändes dock svårt att säkert veta att vattentuben kom rätt. Men nu ligger båten i sjön och motorn blir inte varmare än de typ 62 grader som den skall bli, så jag får väl anta att det blev rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...