Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Lamon

Vårrustningskostnad ???

Rekommendera Poster

Hej alla !!

Hur mycke pengar lägger ni på vårrustningen ???

Själv så blir det nog runt 10 loppor i år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag måste köpa alla utrusning till vår båt så runt 10-15k där med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med nya durkar, ny kyl, ny toa, och annat skit som båttillbehörshandlarna skor sig på hamnar jag nog runt 25 papp i år, men kommer betydligt lindrigare undan nästa vår, om inte fåfängan tar greppet om mig igen2.gif\

Senast ändrad av Westfjord26 | 14 april 2007 | 18:00

Senast ändrad av Westfjord26 | 14 april 2007 | 18:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittils är jag uppe i, hmm, 800kr. Måste köpa lite mer polish och polerhättor så jag kommer nog upp i en tusenlapp innan båten är i sjön. Tänk om det kunde vara så varje vår =)

Har funderingar på en stålpropeller och då skiter det sig, men å andra sidan vet jag inte om det räknas till vårrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sådär en 2500-3000 kr med bottenfärg, fernissa, lite nytt vax, lite fallinor, lite delar till motorn...

Tror jag aldrig lagt så lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu! Bra fråga...! Ekolod, bottenfärg, epoxi, fendrar, bojsten, vax o rengöring, penslar o allt sådant... hmm... cirkus 3000 riksdaler är jag nog uppe i just nu. Lite grejor finns ju redan hemma som jag inte räknar med...

Senast ändrad av Lanzar | 18 april 2007 | 16:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2-3000:- Ska skrapa rent kölen i år så det blir lite dyrare detta år med 2 komp & bottenfärg. Har även lackat trädetaljer på ingångs luckan. Blir himla fint!

post-15276-1394235013,8829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tänkt mig att lägga nån tusenlapp på lite smågrejer, vaxa eländet och sjösätta, men den budgeten sket sig ganska snabbt. Har handlat grejer för 8-10000:- nu(tappat räkningen) Allting som är tillverkat i rostfritt syrafast är tydligen hur dyrt som helst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jösses ja.  I år är det inget bra år. 

Drev 40000

Bälghus 5000

Vajrar, bälg och arbete 5000

Ny toalett 1000

Bottenfärg, rollers, tejp mm 1000

eventuellt en ny generator, minst 2000

Kommer nog upp i 70000 innan hon ligger i spat.  Det blev mycket makaroner den här vintern.smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räknar inte det vore dumt då kommer qvinan på att man kan åka till Spanien eller någon annan stans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det va nog ett av de smartaste knepen hittills på MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just fan! Glömde dem1.gif\ Då blir det altså 86 plus 90kr = 176 rikstaler.

och sen så ska jag kanske lämna in den på service för ett par tusenlappar

Senast ändrad av stilig_knubbis | 19 april 2007 | 20:30

Senast ändrad av stilig_knubbis | 19 april 2007 | 20:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du ser, utgifterna hopar sig och det är lätt att tappa kontrollen.

Själv måste jag kanske köpa ny tankanslutning för 19.90.

Det plus mitt tidigare utlägg på 39.90, man ska nog fan vara miljonär för att ha båt.. 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byter man verkligen tändstift på en båtmotor varje år ?

SIDO-NOTIS:

På min bil (Toyota Corolla 1999:a, 12000 mil) sitter originaltändstiften kvar, har inte sett någon anledning att byta då dom uppenbarligen gnistrar lika bra fortfarande..är en båtmotor så väsenskild ??

För övrigt så vårrustar jag överhuvud taget inte då båten ligger i året om och filter/glykol/impeller/oljebyten m.m sker rullande över året precis som med en bil.

Kanske knacka lite rost när andan faller på någon gång under året och eventuellt måla över om man känner sig riktigt ambitiös smiley-laughing.gif\

Bottenmålning (gift) behöver jag inte bry mig om då hemmahamn är i sötvatten (nordre älv) och turerna ut i västerhavet innan jag återvänder till sötvattnet är oftast kortare än 5 veckor i sträck med endast nattliga stillaligganden i naturhamnar så den eventuella tulpanbeväxning som har lyckats hitta min båtbotten får sig en läxa och ramlar i princip av antingen dagen efter vid framfart eller under de därpå följande arbetsveckolånga stillaliggande uppehållen i sötvatten innan det är dax att dra ut igen (lördag-söndag) under hösten-senvintern 14.gif\

Jag räknar INTE nyinköp av teknisk eller annan icke utbytesutrustning till vårrustningskostnader (lika lite som jag räknar inköp av driv/smörjmedel som sådan kostnad).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte tändstift därför att min mercury -00 gick på tomgång som en gammal skördetröska från 69...2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min murkla är från -87, o det vette gudarna när stiften är bytta på den sist! Den går ju, hur bra som helst, just nu! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inte lagt ner en krona än!!

med det kanske blir några kronor senare om jag har otur.

eller räknas ny saxpinne??

i så fall så är jag vell uppe i hela 9 kronor. får nog spara resten av året så att ekonomin går ihop med såna utsvävnigar.smiley-tongue-out.gif\

kom på en sak växelhusoljan oxå blev vell cirka 90kr

total summa hittils 99kr. heregud vad det kostar att ha båt.

(blir nog inte så mycker mer på denhär båten i alla fall)

lycka till med eran vårrustnig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...