morebas 0 Postad 14 April , 2007 Hej har nu haft dän bottenpluggen när jag ska montera tillbaka så är jag osäker på något bra tätningsmedel. Någon som har ett bra tips?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 14 April , 2007 O-ring. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 April , 2007 Hej, Nu vet jag inte vad du menar med bottenpluggen. Är det dyvikan du menar eller är det utloppet för självlänsen? Eller nån skrovgenomföring? Sikaflex 291 eller 292 brukar funka bra för att täta sånt som är nån form av genomföring genom skrovet ovan som under vattenlinjen. Finns säkert ännu bättre saker än Sikaflex men jag vet ej vad. Kan funka med o-ring också som nämdes men det beror ju på hur det hela satt från början. /Bo Senast ändrad av bossee | 14 april 2007 | 16:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 14 April , 2007 Jag undar detsamma, har en bottenplugg (eller dyvika, vad är skillnaden?), skrovgenomföring i akterspegeln, mässingsbult. Måste jag täta själva bulten med något när jag skruvar in den inför sjösättning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 14 April , 2007 Jag har aldrig behövt täta mina mässingsbultar till dyvikorna. Däremot har jag tappat bort några under vintern genom åren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 14 April , 2007 Tack ChristerN, då hoppas jag på tät bult. Jag hittade igen min i verktygslådan mer av slump. Nästa vinter blir det bättre förvaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Vattenfast fett lär ju funka, dels kan den ej ärga fast då, dels hjälper fettet till att hålla skruven/pluggen tät. /Bo Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 17:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 April , 2007 Har du mässingbult så är den konisk och behöver ingen tätning, den tätar sig själv. Gängtejp gör saken bara värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 15 April , 2007 På mina två tidigare båtar satt det från ny en O-ring. Dyvikan är av mässing. Färgar väldans när man kommer åt den med vax mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 15 April , 2007 Jag har en dyvika av mässing, frågade en båt mek igår och han sa att det räcker med fett som nämndes ovan. Min dyvika sitter i en bit vajer vilket gör att man inte slarvar bort den och skulle man glömma dra dit den så syns det rätt tydligt.. Inte dumt! Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 April , 2007 Bra med vajer! En sjösäkerhetsdetalj med mekaniskt minne. Bättre än ett halvledarminne som skulle ha slutat att fungera av: Blixtnedslag, saltinträngning, batteritorsk, ärgade kontakter och programfel. Liknande användbara mekaniska minnen kan röd och grön strumpa, knut på näsduken mm utgöra. Nyttigare än man tror. Billigt och variationsrikedomen är oändlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser