SeaRay-270 6 Postad 15 April , 2007 Hej. Dina beräkningar stämmer ungefär. Det går åt 50 liter till macken och 50 liter hem. Det betyder att jag har ca 325 liter i tanken när jag kommer hem. Självklart så kör man inte över enbart för att tanka. I går körde vi tex till Dragör och köpte 25 flaskor vin. Vi tjänade ca 600kr på detta. I Dragör lägger man till på första bästa plats som visar grönt. Betalar gör man bara när man sover över. Då finns det 2 alternativ. Antingen så betalar man på hamnkontoret i förskott eller så blir man väckt vid halvåtta på morgonen och betalar då. Föredrar att betala i förskott. Kostar ca 100 danska kronor. För elen köper man ett betalkort sen kan man tanka el efter behov. Betalar per KiloWatt. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 15 April , 2007 Du menar säkert 275 liter när du kommer hem Tack för Dragör tipset !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 April , 2007 Men sedan måste du ju ha minst 50 liter i tanken för att ta dig till macken igen. Det bir inte många liter kvar för att åka till andra platser. Öppna en mack vetja, verkar ju finnas underlag för det, minst sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 15 April , 2007 Följande spänning uppstår vid olika fallhöjd av bensin enligt min kursbok från min besiktningsmannakurs.10000Volt 135cm7000Volt 100cm3000Volt 80cm2000Volt 40cm.Vidare står följande Använd ALDRIG plasttratt vid tankning av bensin , om den inte är jordad. Metalltratt i kontakt med jeepdung (av metall) och genomföring räcker som förbindning, dock måste naturligtvis genomföringen i båten jordas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 16 April , 2007 Visste ni att det ibland händer att det börjat brinna när folk tankat bilen på bensinmack, med jordade handtag och allt. Har själv sett två exempel på det där personerna låst tankningen som ju går och i ena fallet rotat omkring i bagaget och i andra fallet gått och satt sig i förarsätet och därmed laddat upp sig och sen när de tagit i pistolhandtaget skapat en gnista som antändt ångorna. Vidare stod jag en gång och tankade bilen när personalen gick fram till en annan pump och stängde av den med en stömbrytare innanför räkneverket och BOOM! Det hade runnit ut ca 70 liter bensin runt pumpen, det var därför han skulle stänga av pumpen, men det blev väl någon gnista och fan vad det brann! Jag såg inte ens pumpen. Kanske någon mer kommer ihåg branden på macken vid Bällstaån i Sumpan? För övrigt kan meddelas att jag tankar från 20L plastdunkar utan jordning, men smäller det så blir jag jordad Får kanske tänka om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 16 April , 2007 tjena.. jag använder 2 st 150 liters kemifat och en bränslepump. Pumpar för hand således bensinen till båten. Enl. gällande ADR (farligt gods) reglerna får man transportera 333 liter bensin inkl. den egna tanken om man har en bensin bil utan ADR tillstånd. För diesel gäller 1000 liter inkl. den egna tanken. Bensinen köper jag på min ord. tankstation och kör hem i en Sprinter buss. funkar sådär... jä-ligt trött i armarna efter att ha pumpat i 300 liter på båten..*pust* Senast ändrad av RCarlsson | 17 april 2007 | 07:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2007 Jag vet inte varför jordning av tankar har blivit så fel. Om man betänker att det är statisk elektricitet som ska förhindras och inte en startmotor som ska få ström så är kopparledningar för jordning av tank egentligen felaktigt. De leder nämligen för bra. Är det en plastbåt med plåttank som ska jorda tankhålet av metall så ska det göras för att förhindra dels gnistbildning när statiskt laddad dunk närmar sig hålet och ska ta bort uppladdning av slangen orsakat av bensinet som rinner i slangen. Det ska hellre göras med en högt motstånd än ett för lågt. Har man tillräckligt högt motstånd vid jordningen av tankhålet försvinner gnistan helt eller blir i alla fall så klen att den inte tänder några ångor. Tankslangen ska helst leda ström lite grann eller ha en svagt ledande plastfolie istoppad i slangen. Den som tänker på att ladda ur sig och dunken mot tanklocket innan han/hon häller i är den typen som aldrig råkar ut för några olyckor. Stenkoll på allt. Men vem tänker på det i alla lägen. Speciellt inte när man ska slatta i lite för att inte driva på klipporna i lä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pandorra 0 Postad 26 April , 2007 Min tank rymmer 798 liter , men det går så lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 27 April , 2007 Jag har en kubikare på släpet me diesel å tapp kran i botten...kör båten kajen å låter den fyllas upp me själv tryck...funkar kanon. Ärligt talat...hur många jordar dunken el fatet när man tankar ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 April , 2007 Ärligt talat...hur många jordar dunken el fatet när man tankar ???? Diesel tänder inte på samma sätt som bensin vid tankning. Och även om man tankar bensin så gör det inget att det blir statisk elektricitet. Problemet är om man lyckas göra några gnistor nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser