Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Nyborjare

Tanka stor bensinare

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa större båt, men att köpa bensinare istället för en dyrare diesel fattar jag inte hur jag skall ro hem, jag tänker på tankningen, en stor bensinare kan ju dra lätt 50 liter i timmen vilket jag får acceptera men hur tusan skall jag orka tanka  ? att hålla på att bära 20 liters dunkar flera stycken varje helg, inget roligt företag och närmsta mack ligger på Kastrup, hur gör ni andra ? när tanken rymmer 190 liter , 10 st dunkar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!! Jag har också funderat över en lösning på detta problem,min tank rymmer 380 liter,men vi har en sjömack som vi alltid passerar när vi ger oss ut.Men dom ligger ca 1,50kr över lågprismackarna som finns i närheten.Det blir ju en del pengar när man räknar på det(förbrukar ca 2500 liter per säsong)Men man får väl bara betala och se glad ut för bekvämligheten att slippa skvalpa runt med dunkar alt oljefat på släpkärra med pumpar och slangar????? Men vad kostar inte en weekend med barnen i Kolmården med alla tillbehör???? Båtlivet blir ändå rätt så billig för alla lugna stunder till havs!!!!

post-22247-1394235009,6295_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan har vi det här med jordningen.  Om den nu är så viktigt att det ska vara jordat hela vägen från pistolen på mackpumpen - tanklocket - tanken - motorn - drevet.  Hur går det då med den statiska elektricitet som bildas vid fallande bensin om man står och häller från dunk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser helt enkelt till att jorda dunken också.

Ett vanligt fel många gör är just att inte jorda dunken, skitfarligt!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där tänker du lite fel, risken är naturligtvis densamma men resultatet ev en olycka helt olika, i dunken har du max 20 liter och du riskerar dig själv och din båt, smäller det när du tankar på en mack har pistolen kontakt med 1000 tals liter bränsle vilket kan orsaka en total förödelse i hamnen.

 

Däremot är jag inte riktig med i skillnaden för att tanka en bil på en mack eller tanka en båt på en sjömack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag köpte 3 18 liters tankar på biltema. Tar mig lätt danmark t/r. Jag tankar i skovshoved, på hven, eller vid christianshavn inne i köpenhamn.

 

Ska över till hellerup idag och kolla läget. Kan ha en där med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång, jorda dunken!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom tankanslutningen på båten är jordad (eller ska vara det) så kan man enkelt ansluta dunken dit med en kabel.

Vips så är även dunken jordad.

 

Ska väl tillägga att handtagen på mackarna är jordade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske beror på att mackarna står på jord, du menar kanske att man skall vattna istället för att jorda :)

 

När min båt ligger i vattnet spelar det ingen roll om jag ansluter dunken till metall på båten !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

???????????

 

Nu är jag inte elektriker, men är tämligen säker på att du har fel där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten din är jordad efter konstens alla regler så har den kontakt med jord via drevet.  Tänkte aldrig så långt att det räckte med en kabel mellan dunk och tanklock, det var väl för enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jorda en jeepdunk är inte så svårt, fäst en kabel i dunken med en krokodilklämma och låt den hänga ner i vattnet över relingen så är det klart, Lite svårare dock med plastdunk då dessa inte är jordninigsbara. Man kan dock göra på två sätt.

1: Dra en lite grövre koppartråd innuti påfyllningsslangen från tanklock ner till tanken, på så sätt blir det ingen potensialskillnad.

2: Ta koppartråden, gör en böj på den och häng den från tanklocket, över relingen ner i vattnet, på så vis blir de också jordade.

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller innan man öppnar tanklocket på både jeepdunken och båten: nudda jeepdunken mot metallbeslaget i båten.

 

Det är möjligt att en brand med 20 l bensin är mindre än en med 1000-tals liter. Men för den som står och håller i den brinnande dunken är det ingen större skillnad. Eller som står och tittar på sin brinnande och snabbt sjunkande båt...

 

När man tankar så häller man ner bensin i tanken. Upp ur tankhålet kommer då bensingas-luft i perfekt tändningsblandning. Minsta gnista och det blir otrevligt.

 

Senast ändrad av Anders_St | 14 april 2007 | 10:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båtanken ska vara jordad är en självklarhet. Hur funkar detta på bilar med gummidäck? Om man tankar gräsklipparen med jeep eller plastdunk, så borde man ju löpa samma risk då. Hur kommer det sig att detta inte skrivits/belysts tidigare? Skulle vara tacksam för ytterligare information. Jag har en Volvovalp som bara går i skogen hemma och som jag tankar med jeepdunk, hur skyddar jag mig då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_st skrev: Eller innan man öppnar tanklocket på både jeepdunken och båten: nudda jeepdunken mot metallbeslaget i båten.

Detta hjälper nödvändigtvis inte så spänning uppstår när bensinen rinner ner genom slangen och då kan skapa gnistor.

 

TGIF skrev:  Hur funkar detta på bilar med gummidäck? Om man tankar gräsklipparen med jeep eller plastdunk, så borde man ju löpa samma risk då. Hur kommer det sig att detta inte skrivits/belysts tidigare? Skulle vara tacksam för ytterligare information.

 

Bilen blir jordad via handtaget på bensinpumpen, Det som är/kan vara avgörade vid tankning är det jag skrev ovan, att ju längre bensinen har att rinna, desto större är risken att en gnista uppstår i slangen.

Vid tankning av tex gräsklippare är denna färdväg minimal.

 

//Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir lite missförstånd när man pratar att jorda soppa dunken, det är inte frågan om jord i ordets bemärkelse, utan det viktiga är att tank, påfyllnad och dunk har samma potential elektriskt sett. Är dessa samman kopplade med en kopparledning så ligger dom på samma sida elektriskt och ingen laddning uppstår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vad rörigt allting blev? Man kanske ska ta livet av sig direkt!!Skiter i vad som är eller inte är jordat,bara båtjävlen startar och man har bränsle så att man kommer fram

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaha ja det kan nog bli jävligr rörigt om du skiter i säkerheten ombord. Och det där att ta livet av dig, bekymmra dig inte det fixar sig när din ojordade soppadunk tar med sig båt o hela skiten i en jävla smäll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur är det med jordning då man tankar deisel, har man samma risk för explosion då eller är den mindre? Vill minnas att det skiljer en del på dessa båda vätskors flampunkter.

 

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min bränslebehållare är av plast och det ända som är av metall är bränslepåfyllningshålet. Det hålet är jordat ordentligt. Jag använde förra året plastdunkar ibland och tankade och det gick bra.

 

Visst kan man väl köra ner en grov koppartråd genom bränsleslangen men är det nödvändigt? / finns det inte enklare alternativ?

 

Jag menar, trots allt säljs plastdunkar och de används, även till bilar, och jag har då aldrig hört talas om att detta skulle vara farligt. Om det skulle vara så farligt så skulle väl inte bensindunkar i plast få säljas?

 

/Freddie


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla pistolhandtag på bensinpumparna som är jordade, vissa fabrikat har ingen metallcord alls i slangen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med här , menar ni (en del) att det skulle vara extremt farligt att tanka ? , att det ska kunna smälla för att det kommer upp bensinångor genom tankröret vid påfyllning ?,  i så fall skulle jag väldigt gärna vilja se vetenskapliga fakta för att det stämmer. För att det ska kunna smälla så krävs det EXAKT syreblandning i bensinångorna, vilket är väldigt ovanligt vid sommartemeratur. , så det där med att jorda hit å dit pga nån explosionsrisk verkar väldigt överdrivet.

 

Skulle det vara så farligt så skulle det smälla både här och där, folk tankar ju alla möjliga saker utan att det nånsin händer något pga  jordning.

 

som sagt, lite fakta presenterad från nåt vetenskapligt test vore nog bra.

 

Mvh  /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när man tankar bilen tex så tankar man inte så mycket.

det minskar risken för att en statisk spänning ska byggas up.

även om handtaget på macken jordas i bilen , så kan det ju lätt glappa och skulle skapa gnistor där det är som mest känsligast.

när man tankar flygplan som rymmer mycket mera volym är det livs viktigt med jordkabel,

med båtar borde det vara jordkabel som gäller iaf för störe båtar.

med kubik tankar.

/Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan jag gå med på , men inte när det handlar om ett par hundra liter, blandningen syre-bensinånga måste vara så hög för att det ska smälla av en gnista, så även OM det skulle uppstå så stor statisk laddning att det skulle slå en gnista så är det föga risk att det händer något för det, tänk på alla bensinmackar,  bensinångor överallt , startmotorer överallt, aldrig nån explosion.

 

Nu menar jag givetvis inte att nonchalera risken med bensinhantering, utan bara att folk inte ska bli hypernervös för att de läser om jordning å risker å så och att de själv inte har jordat sitt tanklock. oroa er mindre och roa er mer :)

 

ps. motorrumsfläkt för att suga ut ångor ur motorrummet innan man startar är en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det inte smäller så fort man tankar utan jordning.

Men är det så svårt att jorda så det är värt att chansa??

 

Jag vet minst en båt som brunnit upp pga detta.

 

Om ni nu inte vill lyssna på detta så tanka iallafall inte nära någon annan......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl helt ok att köra utan sjökort också, risken är ju så liten att man skall träffa på en grynna.......smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar min Bayliner (nästan 400L) med plastdunk och sparar många kronor per år (ung 800kr på en full tank vilket gör ca 70 liter) pga att båtmackarna ligger 1,50-2,00 kr över gängse pris.(Dom borde inte få sälja nån soppa med dom rövarpriserna)... Varje gång jag tankar bilen fyller jag dunkarna (en 10 och en 5 l)..Angående jordning, statisk elektricitet etc så finns säkert möjligheten att det uppstår en gnista, men jag tror inte det är någon fara..Jag menar att plast (påfyllningsröret från dunken) mot en ring av metall (påfyllningshålet) sedan är det en gummislang som tar över i en lång mjuk böj (dvs ingen våldsam fallhöjd) ner till tanken....Man tankar ju bilen med dunkar oxå, eller hur?? och jag har aldrig hört talas om någon bil som flygit i luften pga detta...

Nä tanka i lugn å ro och ge fan i att röka under tiden.....ler*

Ha en skön båtsommar alla....

post-22516-1394235010,3704_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nybörjare.

Att ha bensinare i Malmö är inte roligt då närmaste mack finns i Danmark.

Jag tankar alltid på Svanemöllan norr om Köpenhamn.

Min tank rymmer 375 liter. Sen drar båten 100 liter soppa tur/retur från macken. Sen är bensinen dyrare i Danmark, tror den kostar ca 15kr/litern.

Man får ta tankningen som en utflykt.

Tog min premiärtur i går till Damnark, underbart väder.

Såg botten hela vägen från Limhamn till Dragör.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj oj det var inga småpengar först 375 x 15= 5625 kr där 1500 kr går till tankturen. kvar har du sen 275 liter och med tanke på att du skriver att din båt drar 2,5 liter vid 28 knop innenbär det ca 1050 kr i timmen vid denna hastighet, och 275 liter kvar ger dig 110 distans kvar att köra 28 knop. Dyrt att ligga på topp :)

 

Hur är det i Dragör när man besöker ? var lägger man till ? är gästplatserna märkta? var betalar man och hur mycket ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...