niccda 0 Postad 13 April , 2007 Hej! Har precis sålt min bella 572 C för beställning av en HR 510 som passar mig bättre för fiske. Har valt en Suzuki 90 DF som motor på båten. Båthandlaren rekomenderade mig en montering ett snäpp över normalt(högre) för att få bättre sjöegenskaper och bättre toppfart. Min fråga: Hur påverkar detta ev lågfartsegenskaper och planingströskel. (Kan fortfarande ändra till normal montering) MVH Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 16 April , 2007 Nu kan jag inte svara specifikt till en HR510 båt men min erfarenhet vad gäller Ryds och Bella så tycker jag absolut att du skall ta ett snäpp högre. Du märken ingen skillnad på lågfart och inte heller planingströskel, den ändra nackdelen som du kan märka att att om du gör tvära girar med mycket gas på motorn så kan den dra lite stjuvluft. Har du möjlighet så komplettera gärna med en stålpropeller så får du lite högre fart och dessutom kommer du minimera risken med luften. Sen är det ju så att om du inte är nöjd med den högre höjden är det ju inte jättesvårt att sänka den, men börjar du med den lägre höjden kommer du aldrig veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niccda 0 Postad 22 April , 2007 Tackar för info. Jag höjer motorn ett snäpp! //Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 22 April , 2007 Jag har just monterat på en suzuki df90 på min hr510. Jag borde ha satt den ett snäpp högre än jag gjorde. men det är rätt enkelt att ändra och flytta upp den ett snäpp. Vet inte om den lilla ändringen kommer att göra någon skilnad men jag kommer nog att flytta upp den endå. Vad fick du ge för din båt och motor? och köpte du Suzuki edition eller den vanliga varianten? Senast ändrad av El_Fluffo | 22 april 2007 | 11:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 April , 2007 Vad innebär Suzuki edition? Bara att det hänger en Suzuki på akterspegeln eller ingår nåt mer då? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 22 April , 2007 bossee Det som skiljer är väl att den ser lite trevligare ut bakomför pulpeten hydralstyrning, alla instrument monterat och topreglage. se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
H01JMA 0 Postad 29 April , 2007 Hej hur går det med höjningen av era motorer på Hr 510 med Df 90? Resultat? Hur mycket har ni flyttat upp motorn? Jag kör idag med 23 tums stigning på propellern. Men är sugen på att prova högre stigning vad kör ni med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niccda 0 Postad 19 Juni , 2007 Jo nu har jag hunnit provköra ett tag. Höjde ett snäpp och bytte till 23 båten går kanonfint och jag har en fin marchfart på 25 kn vid 4000 varv. Däremot har jag bara en maxfart på ca 33kn vid ca 5200 varv. Hur går era 510:or vid maxvarv? //Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 19 Juni , 2007 Maxvarv på din motor är ju 5500. Jag tycker att du borde ha en 21. Annars så får du hissa ett snäpp till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 19 Juni , 2007 Jag har orginal propeller 3*14*19 på min skuta. jag åker ganska exakt 21,5 knop vid 4000rpm (mätt med gps) Jag funderar på att köapa en 21 propeller till båten men vet inte riktigt vad som bli skilnaden på båten då. Är dåligt insatt i ämnet. Är det bortkastade pengar att köpa en stålpropeller när man har en df90 eller får jag bättre prestanda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Juni , 2007 Det gäller att man börjar i rätt ende innan man börjar laborera med hissning och/eller propellerbyte. Innan man gör någonting så ska man först kontrollera själv med egna mätningar (och inte fråga) hur motorn verkligen är monterad. Normal-hissning är ju att kavitationsplattan ska gå exakt jämns med bottenskrovet. Nästa steg är att kontrollera hur varvtalalet blir på varvräknaren när man kör i max fart och med en passagerare i stolen bredvid föraren. Om motorns max varvtal är t.ex. 5500 rpm i instruktionsboken så ska varvräknaren på båten visa så nära som möjligt detta tal, men den får inte visa mer än 5500 rpm. Mindre är okay men inte mer. Idealet är att mätaren visar 5500 rpm och då är propellern optimerad för förhållandet mellan fart och ork. Om varvtalet visar sig hamna ca. 200 rpm mindre än vad motortillverkaren rekommenderar så kan man behålla orginalpropellern. Om differansen är större än 200 rpm så kan man överväga att byta propellern så att varvtalet hamnar så nära 5500 rpm som möjligt. Okay, så här långt är den här kontrollen nr.1. När man har har försäkrat sig om att det faktiska varvtalet stämmer överens med motorna max tillåtna varvtal så kan man eventuellt hissa upp motorn så att kavitationplattan hamnar någon cm. övanför bottenskrovet. Risken med detta är att den suger luft istället för vatten vid kraftiga girar. I så fall får man tilta ner innan man svänger, men om det krävs en snabb undanmanöver så hinner man inte med det. HR 510 med en 90 hk och standardpropeller ska kunna göra åtminståne 35 knop. Kanske tom. upp till 37 knop. En HR 510 med en Tohatsu 90 TLDI med två personer gör ca. 37 knop mätt med båtens egna logg. För övrigt så skiljer sig Suzuki Edition i första hand genom att det finns en tunn stripe längd med hela båtens sidor ovanför gummilisten. Inredning mm. är densamma i båda versionerna. Den förändrade instrumentbrädan och instrumenteringen och placeringen av gasreglaget har ingenting med Suzuki att göra utan det är helt enkelt så att båten har fått en ny design sedan årsmodell -07. Kanske ska tillägga också att det mest korrekta/sanningsenliga sättet att mäta upp båtens fart är med GPS. Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 19 juni 2007 | 16:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 19 Juni , 2007 Du är lite fel ute Roddarn. det finns 2 varianter av HR510. Suzuki edition säljes med grå/silver inredningen topmonterat reglage samt hydlastyrning. Den gammla varianten finns kvar fortfarande med gammla inredningen men heter då inte Suzuki Edition. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 Juni , 2007 Hej! Inte enligt Tomas som är ägaren till HR Boats, men han kanske var stressad då jag talade med honom om detta. Jag låter det vara osagt, men det var i alla fall det beskeded som jag fick av honom då jag frågade om just detta. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 19 Juni , 2007 Suzuki Edition säljs endast med Suzuki motor. Suzuki skickar mätare och reglage till HR för montering. Så man får inte av en handlare köpa en suzuki edition båt om man inte köper en suzuki motor av handlaren. Jag fick erfara det då jag köpte motor på ett annat ställe än båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser