Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
kunter

yamaha 40 ojämn tomgång

Rekommendera Poster

Hej! Har en yamaha 40 auotolube från 90 som går lite ojämt. Är det någon som vet var man kan få fram uppgifter om hur motorn ska vara inställd tändning osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, Jag vet, för jag kan allt  smiley-cool.gif\

Jaja, byt tändstift kan du alltid göra, Sedan längts fram på reglageboxen sitter en skruv. vrid medurs för få ökad tomgångs varv, men OBS att du måste låta den varmköras minst 3 minuterer, eller ta en tur med den, bara så den blir ordäntligt varm iaf.

Om inte detta funkar vet jag inte vad du ska göra, proplemet är ju inte så stort efter som den bara går lite ojämt men det kan bli värre med tiden.

Servic är kanske ett alternativ

/Joker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ett standardtips är förstås att göra ren förgasarna.

Blås rent dom, se till så att munstycken är rena samt kolla flotören.

Hade även ett membran i en bränslepump som var sprucket vilket gav ojämn gång, kan vara värt att kolla...

Finns manualer av märket Clymer att köpa på nätet, där står vilka inställningar som gäller för tändning mm

Lycka till

/Kenta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

skruven längst fram på reglageboxen (om det är ett 703 reglage) är inte till för att ställa tomgången, skruven är till för att ställa trögheten i reglaget.

Tomgången justeras via förgasare ett längst upp, där finns en justerskruv i länkaget som som påverkar alla förgasarna.

Skruva inte på blandningsskruvarna på förgasrna om du inte vet hur de skall stå, det skall stå i olika lägen på varje förgasare.

Jag har en reparationshandbok hemma där din motor finns med, jag kan kolla upp hur tändning och förgasare skall vara justerade om du vill.

/henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...