Grisfia 0 Postad 13 April , 2007 Ska klä om båten och har tagit bort all originalvinyl samt de klädda plywoodskivorna i taket. Eftersom de var fuktskadade och ganska fula ska vi skaffa ny plywood och klä med den nya vinylen, och limma med Cascoflex som många här i forumet rekommenderat. MEN bör plywooden förseglas med något på andra sidan/ändkanterna för att undvika fuktgenomträngning och mögel i framtiden? Har förstått att plywood i sig är limimpregnerat men har också fått tips om att lacka med t.ex. Hempel. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 14 April , 2007 Dra på marinepoxy på kanterna. Finns småförpackningar (t ex West Systems Juniorpack). Räcker med en sväng. Sedan skulle jag dra på ett par lager alkydolefärg (vanlig lackfärg frånm färghandlaren) om du ville ha hela skivan skyddad, men jag gissar att det räcker att skydda kanterna med epoxyn bara - men vill du vara riktigt noggrann så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grisfia 0 Postad 14 April , 2007 Ja skydda kanterna låter vettigt, det dåliga på de gamla skivorna har spritt sig från kanterna. Ska kolla färgaffären om de kan tipsa om annat än marinepoxi dock, det var svindyrt på Hjertmans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millerone 0 Postad 19 April , 2007 Använd epoxigrundfärg, typ Hempels light primer eller motsvarande. Kostar 200-300 för en burk. Helt rätt att använda CascoFlex, dels för att det inte sprider ångor och framförallt den fördelen att du kan röra mattan och forma den efter att limmet ochh mattan applicerats. Dock kräver det minst 18c vill jag minnas. Senast ändrad av millerone | 19 april 2007 | 21:44 Senast ändrad av millerone | 19 april 2007 | 21:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 April , 2007 Det brukar finnas Junior Pack, dvs småförpackningar, för någon hundring. Det räcker gott och väl. Jag har tidigare köpt på Erlandssons Brygga, men det går inte att kolla priser då de har marinvärldens sämsta hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser