affi 0 Postad 13 April , 2007 Ska montera på motorn på min nya båt (Sjöstedt) i morgon och var därför på en båtfirma för att köpa nya bultar. SVINDYRA var dom, 900 kr för 4 stycken!!! Det får lösas på annat sätt. Nån som vet var man kan få tag på billigare grejer? Sedan var jag och tittade till båten och tittade närmare på akterspegeln och kunde konstatera att den var ganska tunn. Total tjocklek inkl plattan på utsidan kan väl vara 3-4 cm (se bild). Känns som lite tunt, kan man lita på att den håller om det blir aktuellt att hänga på en större motor, har 70 hk 2t idag men är sugen på 90-115 hk? Max rekomenderad motor var 75 hk när den var ny. Kikade även in i bulthålen och det verkar som att det är plast rakt igenom akterspegeln, dvs ingen inplastad plyfa. Kan det var möjligt på en båt från 1979? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 13 April , 2007 När det gäller bultarna så kan du köpa syrafasta bultar med brickor och lockingmuttrar för halva priset på en välsorterad järnaffär. akterspegeln kan jag inte yttra mig om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 13 April , 2007 Rostfria vagnsbultar brukar vara ok! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fejan 0 Postad 3 Mars , 2009 Jag har en Sjöstedt hardtop, som jag nu totalrenoverat. Vi blev mycket förvånade över att akterspegeln var så tunn, och ja i stort sett hela skrovet är ovanligt tunnt. Så vi plastade om hela akterspegeln och gjorde den tjockare. Så nu uppfyller den krav från 70- 150 hk. Dock räcker 70hk gott och väl. Kommer lungt upp i 35 knop. Går mycket fint i sjön förövrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser