Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
sumpan77

Nya Honda bf75 & bf90 utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Nån som har köpt någon av dessa nya direktinsprutade fyrtaktare från Honda? Vore intressant att få höra lite åsikter om dessa nya motorer. Hur är ljudnivån? Bränsleförbrukningen jämfört med exempelvis Suzuki och Yamaha? Alla erfarenheter är av intresse!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har läst några tester el vad man skall kalla det i båtpressen och det verkar positivt med bägge. BF90 har den extra finessen BLAST som inte BF75 har.

Lätta, bara 162 kg har jag för mig de väger.

Klart intressanta motorer men lite oprövade kort fast Honda har ju en lång erfarenhet av 4-taktare så de släpper knappast ut nya 4-taktare utan att ha provat mycket noga.

Skall bli intressant och se om nån köpt en än, kanske svårt att hinna provkört så mycket än i så fall då det inte var så länge sen isen släppte.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en ny Honda BF 90 i Aug, efter ett par månader så kom det ut att de släpper en ny version av 90hk med V-tec tekniken.

Hade jag vetat det hade jag väntat.

Såg nu att man kan köpa en 2007:a från Tyskland för 75000:-

Hondan är ett ofarligt köp precis som Bosse säger.

Honda har gjort 4-takt i väldigt många år 50-60 år.

Och de släpper inte några motorer som inte är grundligt testade.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det där BLAST ??

Läste om det men kom inte ihåg vad det var för bra med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boosted Low Speed Torque är enl Honda vad BLAST står för.

Kort uttryckt bättre acceleration.

Nån ting sånt här (eng):

BLAST is designed to take advantage of a rich fuel mixture condition that occurs whenever you dump the throttle to get the boat on plane. When the throttle is advanced quickly, the fuel injection system instantly responds with a big squirt of gas. However, it takes a few micro-seconds longer for the air flowing into the engine to catch up. The result is a momentary rich mixture. The BLAST feature compensates by advancing ignition timing right to the limit of detonation, which is determined in part by a knock sensor on the motor. The result, according to Honda, is maximized power and acceleration for about the first 150 feet of hole-shot. Youll feel it as especially crisp throttle response.

http://www.boats.com/news-reviews/article/the-outboard-expert-deep-inside-hondas-new-bf90

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...