Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
AudiTQ

Ce märknings fråga

Rekommendera Poster

Om en båt är CE Märkt men saknar tillhörande informationspärm osv, ska man strunta i att köpa just det objektet då ?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du själv, det är väl du som skall köpa båten..? 8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skall du köpa en annan båt om den här båten inte är unik på något sätt eller riktigt billig. Jag brukar lita på min magkänsla, brukar stämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just på den punkten jag är kluven, den är riktigt fin- bland de finaste och välskötta jag tittat på.

Magkänslan säger mig att köpa den ändå men man blir ju lite fundersam. Även om CE märkningen inte spelar mig ett jota.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena

En ce-märkning kostar ca 20000-25000 beroende på vad som behövs bytas.

Ce-märkning utan dokument är ingen ce-märkning (min mösssa har tre kanter..)

Pruta och märk den själv.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att CE märkning är ett krav på denna båt? Reglerna gäller först och främst för tillverkare och importörer till EU.

Läs mer om CA märkning på sjöfartsverkets hemsida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev väl ett krav att handlare måste CE märka båtar som är från 98 och uppåt.  Detta är iofs en 97:a så det spelar kanske ingen roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar en j-a roll!

Förutsatt att båten inte är importerad är det inget krav på CE-märkning på din båt, något som faktiskt inte påverkar båtens kvalitet i egentlig mening.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så måste de va! Är båten satt på marknaden inom EU efter 98 så måste importören / säljaren CE märka. Om båten fann i EU innan dess är det inget problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena.

Påstås den vara CE-märkt (i efterhand - privatimport) i Sverige skall den ha ett skrovnummer som börjar på SE-IMP samt ha 220 V landström, har den inte det har den ej godkänd CE-märkning - alltså ej laglig om den är importerad efter 16 juni 1998.

Kan nog bli problem i framtiden med en sådan båt vid ev register, försäljning i din tur (tänk på hur du själv tvekar inför köp) osv.

Skulle nog göra som ovanstående skrev : kolla offerter för en godkänd CE-märkning för just den typen av båt och pruta ned priset pga det om du tycker båten är värd att köpa.

Lycka till !

Senast ändrad av Dykarn | 13 april 2007 | 16:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag avstår nog faktiskt båten i fråga. Har hittat en bättre o nyare svensksåld. Försöker i skrivande stund pruta ner den till samma pris som den jag tänkte köpa tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är enligt uppgift ce märkt i Holland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då bör du få dukumentationen på Holländska dåsmiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha borde ju få det men så var det ju inte. Objektet denna tråd gäller är såld så denna tråd är löst nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...