varaderon 0 Postad 12 April , 2007 Ursäkta en ovetnade amatör, men nyfiken är jag av naturen...*L* Och inga frågor inga svar, eller hur? En duopropeller är som jag har förstått det en propeller efter propellern?! Nu till min fråga, är det dubbelt så bra med två proppelrar efter varandra och i så fall varför har inte alla det? *undrande* Mvh/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 April , 2007 Hej, Japp två propellrar efter varandra. Kolla lite på Volvo Pentas hemsida så hittar du information om duoprop. Dubbelt så bra? Näe, men lite bättre bett i vattnet. Dyrare med duoprop, mer komplicerat växelhus/drivaxel och så har du TVÅ propellrar (som kan bli ihopknöcklade vid grundkänning - dyrt att laga...). En annan fördel med (singel drev) med duoprop är att ev ålningstendenser som båten kan ha vid lägre fart kan minska. Inte bara inombordare som kan ha duoprop. Har även funnits på vissa Yamaha utombordare tills för nåt år sen, se exempel på bilden i nästa inlägg. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 april 2007 | 00:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 April , 2007 Bilden på Yamaha utombordare med duoprop. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 13 April , 2007 Hallojsan!! Jag har VP Duoprop på min Bayliner 2655..Det är en enorm skillnad på bettet i vattnet..En singelprop har inte samma egenskaper att vid en kraftig sväng i hög fart bita sej fast i vattnet..Med singelprop så sladdar båten men en duo biter sej fast.... Varför inte alla har det är säkert en kostnadsfråga (min teori) men jag hade tur att det satt på redan när jag köpte båten och det var en av orsakerna till att det blev affär... Ha en skön båtsommar alla..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 15 April , 2007 Hej! Vad gäller ålningstendenser så försvinner inte dessa med duopropp, det spelar ingen roll om du har en eller två propellerar. Eftersom en propeller hela tiden snurrar åt ett håll så innebär det att båten driftar åt ett håll men det justerar man med hjälp av styrfenan på drevet eller utombordaren, men det har ingen påverkan på ålningstendenser. För duopropp förvinner drifting tendenserana men ålningen finns fortfarande kvar. Ålningen beror på hur skorvet är utformat och inte proppelrarna. Mvhjberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 jberg, Bra med lite klargöranden om duoprop och ålningstendenser. Har själv en båt som ålar sig ganska mycket vid lågfart, men ju mindre man håller på och parerar desto rakare går båten. Det har jag lärt mig av erfarenhet. Det är som du säger att skrovets utformning har betydelse hur mycket ålningstendenser båten får vid lägre farter. Det har även med viktfördelningen att göra, i min båt om nån sätter sig i fören så fören kommer ner mer i vattnet så går båten rakt och fint i lågfart. Båten stabiliseras bättre då. Dock har jag läst om folk som har duoprop och de säger att båten ålar lite mindre vid lägre fart, se t ex här: http://klotterplanket.marinan.com/customer/discarc.nsf/7160bb39bae031b7c125709f00310d47/6EA5A47D129B114AC1256F0D005C65F0?OpenDocument /Bo Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 18:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 15 April , 2007 Intressant att de kände att det blev mindre ålning med duoprop. Jag har haft duopropp från så jag kan ju inte jämföra. Däremot slingrar sig min Flipper 717 mycket i lågfart, det blir dock bättre när jag sänker ner trimplanen så mycket som möjligt vid lågfart. mvh jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 15 April , 2007 duopropp från början ska det vara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 April , 2007 HELT RÄTT ... NER MED TRIMPLANEN SÅ VA DEN SAKEN LÖST !!!!!!! SLUT ÅLAT ! //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser