Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
mackan06

bara klick när jag vrider på nyckeln

Rekommendera Poster

Hej, har en mercruicer 4,3 l. När jag vrider på nyckeln klickar det bara i motorn. Båten har stått 1,5 år utan att röras. Kan det vara startmotorn eller kan rent av kolvarna ha rostat fast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla batteriet jag hade de felet när min hade stått ett tag och de va för batterierna va urladdade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla om du kan ta ett spärr handtag och 25-30mm hylsa eller nåt och dra runt den för hand på rem hjulet som sitter på vevaxel. det ska gå om inte. motor renovering. hoppas på det bästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är batteriet, som jag förutsätter att du kollat, så är det startmotorn. Kulle kolvarna rosstat fast skulle motorn ha varit sopor innan den togs upp för 1.5 år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterierna fullladdade?
har du tur kan det bara vara startmotorn som hamnat i kugg mot kugg och åtgärdas genom att dra runt motorn med hylsa för vevaxelmuttern å krafthandtag
det kan vara så att du har dålig kontakt mellan selonoiden och startmotorhuset(oxiderat/rostat)
kan också vara startmotorlindningarna som lagt av och måste byta till ny startmotor
i värsta fall kolvarna rostat fast= kass vattenkanal/topppackning men det hade du upptäckt innan upptagningen om det var du som hade den igång sist.
Hoppas på nåt av det första för din skull 

Senast ändrad av Pajuvesi | 12 april 2007 | 23:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma fel på min båt med likadan motor förra sommaren. Det var startreläet som sitter uppe på motorn. Billigt och enkelt att byta. För att kolla det sätt en kabel eller skruvmejsel över de två grova kablarna som sitter med varsin mutter på reläet. Går startmotorn runt då så vet du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske för enkelt men kolla så att polkämmorna sitter ordentligt fast. Tag gärna av dom och rengör både polerna på batteriet och polklamer för det är normalt tillräckligt att man enbart får ett klick om det är dålig kontakt oavsett om batteriet är fullladdat.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...