id96lola 0 Postad 12 April , 2007 Hej, I den gamla båten jag just har köpt så sitter det dubbla batterier inkopplade med en ström växlare/brytare enligt bifogad bild. Jag undrar hur den fungerar. Både vid förbrukning och vid laddning. Hur brukar man använda en sådan? Kör man med ena batteriet endast för start av motor och det andra som rent förbruknings batteri? Och i så fall, när brukar man byta i mellan de olika lägena. Eller kört man med brytaren på All och byter till ”förbruknings batteri” när man ligger still? Det står ju klart och tydligt att man inte får stänga av med motorn i gång. Hoppas någon vänlig kan hjälpa en nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 April , 2007 Tja. Jag skulle 1. För start av motor: vrid till läge All, så båda batterierna hjälper till 2. Under motordrift; Läge All, så man laddar båda batterierna 3. Vid stillaliggande och övernattning; varannan gång läge 1, varannan gång läge 2. så man drar på ett batteri i taget. Kör man slut på det så kan man starta på det andra. 4. När man lämnar båten för ett längre tag: Läge Off Det här fungerar alldeles utmärkt. Tills den dan man glömmer punkt 3, samtidigt glömmer ett par lampor igång under natten samtidigt som man övernattar på den där ensliga holmen i havsbandet. Då är båda batterierna i botten samtidigt... :-( Skyllermarks laddningsrelä, som alla pratar om, bryter bort startbatteriet ungefär som punkt 3 automatiskt så man slipper tänka på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 13 April , 2007 Jag har en liknande men jag använder alltid battiri 2 som är ett fritidsbatteri för hamnbruk för att vara säker på att startbatteriet alltid är ok. Alltså lite annorlunda på punkt 3. Sen har jag satt två snabbkopplingar på batterierna så jag enkelt kan koppla på laddare (Ctek7000) på ett batteri i taget. Oftast klarar väl sig startbatteriet bra självt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
calm 0 Postad 13 April , 2007 HejJag har en Albin 78, där jag tror denna huvudbrytare sitter som orginal i?Att tänka på om man har en svag generator, vilket är vanligt i segelbåtar, är att inte överbelasta generatorn med två batterier under gång. Att man kan starta med två batterier är helt ok, om batterierna är dåliga, men absolut inte nödvändigt. Själv växlar jag mellan batteribank 1 och 2 varannan gång då jag använder motor, man kan t ex vända en bricka på en spik innan du startar motorn märkt 1 och 2.Ett skiljerelä hjälper också till att alltid ha ett batteri laddat, själv har jag hittat ett billigt alternativ på klicka här Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 13 April , 2007 Läste om Skyllermarks skiljerelä, hittade även deras hemsida: http://www.skyllermarks.se/content/e0800.html Blev lite nyfiken på hur och vart ett sådant kopplas in? Sätter man det bara mellan pluspolerna på start och förbrukningsbatteri eller? (Förutsatt att du har generatorkablarna först till startbatteriet?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 April , 2007 Kolla Skyllermarks info häfte, högst upp på sidan 2. link Med Skyllermarks lösning så utnämner man ett batteri till startbatteri och ett till förbrukningsbatteri. Om man ofta laddar ur i botten så kommer förmodligen förbrukningsbatteriet att ta slut fortare än startbatteriet. Men jag tycker fortfarande den är bättre eftersom den är säkrare mot glömska. Med ta slut menar jag att batteriet håller laddning kortare och kortare tid när man ligger still. Till slut blir man arg på att lampan slockar för tidigt på kvällen och köper ett nytt batteri. Det finns alltså ingen gräns när batteriet plötsligt slutar fungera utan är en smygande försämring över ett antal år. Kolla att du har förstått helt rätt hur du ska koppla. 12V är lågspänning men INTE lågström! Lyckas du koppla fel och t ex kortsluta ett batteri med en grov laddningskabel så kommer kabeln att bli väldigt varm väldigt fort, börja glöda och kan sätta eld på båten. Viss eftertanke krävs. Jag brukar nudda kabeländan mot det ställe jag tänker sätta fast den på innan jag kopplar in den. Är det fel tänkt så märks det rejält på blixten och ljudet.... Anekdot; en medarbetare på Ericsson lyckades en gång koppla fel och kortsluta reserv-batteribanken under installation av en telefonväxel. Där man installerar med kablar av typen 5 cm diameter. Alltså den typen av batteribank som är 48V-system, 10x10 m stort och 1 m högt. Efter att brandkåren lyckats släcka så var det bara att byta ut all rökskadad utrustning. Kallades visst The BBQ MSC av lokalkontoret efteråt. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser