AudiTQ 1 Postad 12 April , 2007 Ni som köpt några båtar- kan ni dela med er om hur ni gått tillväga för att slutföra affären på båten ni köpt. Hur transaktionen av pengarna sker osv. Via bank eller postväxel...handpenningar, leverans osv. jag har nämligen bara köpt båtar Busters minder sortiment och aldrig nån båt som kostat över hundra tusen. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 12 April , 2007 1. Efter att ha sett båten och diskuterat detaljer (prutning mm) med säljaren så tas beslut och överenskommen handpenning betalas, kontant eller över nätet. Det är märkligt med båtaffärer men många båtar köps utan att provköras. 2. Sen skrivs kontrakt som båda skriver under och har varsit ex av. Ex på kontrakt finns här på nätet. Kontraktet ska reglera bla vad som sker med handpenning om inte köpet blir av. 3. Därefter betalar köparen båten - och försäkrar den - innan köparen hämtar den. Kan ha glömt nåt men det kommer nog fler med synpunkter så det ger sig :-) Lycka till med båtaffärerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 12 April , 2007 Jag tog ut kontanter! Man får inte vara blyg. Men har oxå använt postväxel fungerar mycket smidigt. H/M Senast ändrad av Markus_R | 12 april 2007 | 11:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 12 April , 2007 Jag känner rent spontant att jag inte vill lägga en handpenning förens jag provkört objektet och helst att all betalning sker det efter en besiktningsman gått igenom båten. Är jag för hård då ? För övrigt så gäller detta en firma så betalning o dylikt sker via SEB (båtlån) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 April , 2007 vad det en gäller så handlar jag kontant, ber man på banken får man färdiga bandade buntar i femhundringar, 50 tusen i varje tar ingen större plats precis, kontant så blir heller ingen registrering eller något annat spår som storebror staten kan ha intresse av. Brukar om det är någon okänd skriva ihop ett enkelt kvitto, men huvudreglen tycker jag bör vara att inte göra affärer med folk man inte har förtroende för. Har bara blivit blåst en gång och då vad det en nasare som handlade bil på avbetalning och åkte hem och sålde den i delar så när KR skulle göra återtaget enl tingsrättsdom så fanns inget kvar, så efter den gången förlitar jag mig på mer brutalare metoder för de som inte sköter sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 12 April , 2007 Är det ett företag du ska handla av så borde det väl inte vara några konstigheter... Om de vill sälja båten till dig så låter de dig givetvis göra en besiktning mm av båten innan köp. Handpenning är ju till för att täcka de extra kostnader som säljaren drabbas av om du skulle dra dig ur affären... Men om du betalar besiktningsmannen (vilket du givetvis skall göra) så borde inte säljaren riskera några kostnader och du borde alltså inte behöva betala handpenning. Risken att säljaren skulle ha sålt båten till annan innan du får göra besiktningen finns ju alltid utan handpenning men den risken kanske är liten... Lycka till! MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 12 April , 2007 Sen så är ju frågan hur mkt en besiktningsman tar för att kolla båten.....jag har tittat på den och den är oerhört välskött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 12 April , 2007 Nu får du berätta lite mer om objektet! Båt, årsmodell, inom eller utombordare mm? Lägg gärna upp några bilder också. Om du verkligen vill ha den .. lägg handpenning så att du visar ditt intresse för säljaren, annars är det stor risk att nån annan tar den. Båtfolket börjar vakna till liv vid den här tiden på året :-) Besiktning kan löna sig beroende på båtsort och ålder mm. Lycka till med båtaffärerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 12 April , 2007 Kan inte vara så många tusenlappar en besiktningsman tar, jag antar efter dina tidigare inlägg att det är en liten båt så räkna med 3-4000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser