Ryds_500HT 1 Postad 11 April , 2007 Hejsan alla experter där ute =] Det är så att jag & min flickvän precis har införskaffat oss en Ryds 500ht med en Johnson 60hk elstart. Båda ifrån början av 80-talet. Sjösatte den direkt. Men upptäckte att motorn inte alls går som den ska. Lämnade bryggan för att ta en provtur men vände snabbt igen då vi upptäckte att även fast jag gav fullt gaspådrag så hackade den bara utan att direkt öka i hastighet. Kollade batteriet, bytte tändstift & kollade bränslefiltret. Varvet kom igång efter detta. Men... Den rycker lite när den själv vill. Och med det menar jag att den får som en extra knuff och varvar upp lite högre ibland. Även när den står still på tomgången. Har inte lämnat bryggan något mer efter detta, vill vara säker på att man kommer tillbaka igen. Är det något som ni känner igen om vad det kan vara för något ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 12 April , 2007 Hej Kolla alla bränsleledningar och t-kopplingar. Det låter som att den tar tjyvluft eller inte får bränsle som den ska alltid. Om det är bränslebrist bör du åtgärda det innan du åker mer annars kommer du att få ett kolvhaveri. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds_500HT 1 Postad 12 April , 2007 Du menar som att tex kolla bränsleslangen & testa med en ny trycktank ?? Har en ny tt som jag ska prova med idag. Och se om ddeet kanske bara är kopplingen på den gamla tanken som är seg... Eftersom att man inte kan ngt om båtmotorer så är det inte så lätt alltid Först ver den jätte seg att starta, fast det var ju iofs runt 0-gradigt ute. Men när vi kopplade av bränsletillförseln så startade den direkt nästan. Men så fort vi satte dit slangen igen så dog motorn. När jag tog bort bränslefiltret så låg gummiringen som sitter däri tvärs över hålet. Antagligen var det den som stoppade bränsle flödet tillfälligt, eller skulle det vara så ? Tänkte om det var en inställning. Vilket fall som helst så kom varvningen igång efter att jag flyttade den från mitten utav hålet. Uppdaterar under dagen idag om hur det fungerar med den nya Trycktanken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 12 April , 2007 Jag menade först och främst slangarna under motorkåpan och t-kopplingarna mellan förgasarna. Är den 2 el 3 cylindrig? Skulle rekomendera att du öppnar förgasarna och kollar flottörhusen. Huvudmunstyckena sitter i botten på flottörhuset vilket gör det enkelt att komma åt utifrån från urtappningen..men å andra sidan beckar dom igen så fort lite skit hamnar i förgasarna. Väldigt dum kostruktion tycker jag. Anlednignen tuill att den dog när du anslöt tanken kan bero på att tätningen i anslutningen inte är bra så att den suger luft där. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds_500HT 1 Postad 12 April , 2007 Det är en 2-taktare =] Okej, ska ha det i åtanke. Fick nyss ett tips på att man kan blanda ca 10L bensin stp 1 dl diesel.. Och sen köra genom motorn för att ifall det erjat i förgasaren. Ska testa det först eftersom det inte behövs skruvas något. Annars får man väll tömma förgasaren helt ta bort koppen för att se om det möjligtvis finns ngt skit där. Nu dör i alla fall inte motorn när man ansluter bensinslangen. Utan har haft den igång ca 10 min på tomgång & använt handgasen lite till & från... Uppdaterar mer under dagens förlopp. Tack så mycket för hjälpen jag fått hittils. Senast ändrad av Ryds_500HT | 12 april 2007 | 13:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds_500HT 1 Postad 16 April , 2007 Har nu varit inne i motorn & kollat. Gjort rent båda förgasarna & tvättat motorn. Men den går lika illa för det. Testade att dra på full fart när jag skulle byta brygga, men den bara hackade på som tidigare. En kille som är helt insnöad på Johnson motorer ska kolla på den nu på Fredag för att se vad det kan vara. Han tror sig kunna fixa det säger han. Finns tydligen 2 skruvar på förgasaren. En för hög fart & en för låg fart, kunde vara ngt med dessa trodde han. Men det visar sig väll.... ( hoppas jag ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds_500HT 1 Postad 16 April , 2007 Måste även tillägga att motorn inte dör längre efter att jag kört igenom den med bensin, diesel STP ..... =] ( tips av ngn kunnig ) Senast ändrad av Ryds_500HT | 16 april 2007 | 14:27 Senast ändrad av Ryds_500HT | 16 april 2007 | 14:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds_500HT 1 Postad 3 Maj , 2007 Har nu pulat lite med motorn dom senaste dagarna. Köpte en ny tändspole. Så nu funkar den kanon, precis som den ska... =] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser