Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Gäst Kalman

Fingal-MD1 motor-sprickor lagade

Rekommendera Poster

Gäst Kalman


Hej alla Fin§Gal-ister!
Min motor är lossad och framdragen på durken.
Svetsade två sprickor på styrbordssidan alldeles ovanför avtappningsnippeln.Den ena var gammal och lagad med gucka nåt hartsliknande tätning. Den andra sprickan åstadkom jag själv när jag tog ur pluggen men inget vatten rann ur.Jag skulle ha petat i hålet med en sticka el dyl. Trots en värmekamin var det sprucket nästa dag. Jag grät....

När både var svetsade, jag hissade ombord migsvetsen till sittbrunnen, så upptäckte jag en tredje spricka på akterkanten. Fram med vinkelslipen igen och slipa rent i fogen och lägga på en sträng.
Skar av avgasröret och tog ut hela ljuddämparpaketet. Det skall bli våt avgas i framtiden. Håller just på och svetsar en gavel till den tjocka gummislang, diam ca 150 mm, som skall bli den nya vattensamlaren/avgaslimpan direkt efter avgaskröken där kylvattnet kommer in. Sedan blir det en tjock gummislang som går i en böj upp till däcket i aktern innan den går ner till utloppet i akterspegeln.
Köpte ett filter till kylvattnet. 250:- på Hjertmans.Vi har mycket nate och annat ogräs som växer i Mälaren och runt bryggan så jag vill inte skörda mera vattengrönsaker är nödvändigt. Filtret har glaslock och jag behöver bara krypa in i stickkojen för att kolla läget.
Det viktigaste var följande. Motorbädden är löst travade bräder som sitter mellan två lodräta plyfaskivor som är plastade till skrovet. Totalt förkastlig lösning. Från början trodde jag att förra ägaren har kört upp mig men det visade sig vara original konstruktin av myckt låg kvalite. Förmodligen köpte förste ägaren träbitarna men kunde inte plasta dem på rätt sätt.
Tips till alla Fin§Gal, kolla era motorfästen. Mitt fäste framtill har dessutom sjunkit ihop och två att justerbrickorna har ramlat ner i det där oåtkomlig utrymmet under motorn mellan bäddarna så när jag skruvade isär flänsarna mellan backslaget och propelleraxeln så var det en skillnad på nästan 3 mm i överkant. Detta är inte bra. Tur att packningen har klarat sig.
Nu skall det bli 4 st små gummikuddar mellan flänsarna som skall ta upp ev rörelser och få lite mjukare/tystare gång. Skickar bilder senare, är på semester när jag skriver detta. 
Dessa trä/plyfa delar blockerad 100% all vatten att kunna rinna ner i den djupa kölfickan som finns alldeles framom motorn under nedgångstrappan. Samma med den aktre.
Jag borrade 4 st hål den aktre diam 16 mm hade inte större borr för att få ut allt skit som samlats där sedan båten var ny. Det var inget trevligt jobb att göra rent! Mycket Ajax och flytande Vim efter att ha sprayat med avfettningsmedel. Målade utrymmet mellan motorbäddarna.
Eftersom det är bara den översta brädan som håller motorn och den var plastad i sidorna mot vägarna så gjorde jag av vinkeljärna en stötta , samt ett rör och en 16mm gängstång och mutter. Skickar bild i nästa inlägg, det ser ut som ett T.Stöttan är justerbar och skall ta upp tyngden av motorn ner mot den stora plana ytan i botten ovan kölen mellan motorbäddarna. Det ser så ut i min båt. Vet ej om alla Fin§Gal är lika där. En stor fördel med detta at ta bort träbitarna är att nu kan jag skära upp en 4liters oljeplatdunk och ställa den på högkant under avtappningspluggen för olja som sitter längst fram til höger/styrbord alldels bakom motorfästet. Visste inte ens att det fanns en ännu mindra att kunna komma åt den.
Det blir busenkelt att byta olja i framtiden eftersom jag dessutom inte har filter och måste byta ofta. Helst varje höst för uppläggningen. 
När avgasröret är på plats drar jag tillbaka motorn och lyfter in den på bädden och provkör. Dynastarten har fått sig en överhalning och kolen är heljusta! Trodde inte mina ögon när jag öppnade för inspektion.
Skall också montera en tempgivare och har köpt en tempmätare på Biltema (>100:-) efter ett tips från Stickan i Östersund. Har problem med att få ut pluggen med sin 8,5 mm fyrkanttapp hål. Första nyckeln vred sig. Måste värma försiktigt med gasen innan jag provar igen och hoppas det släpper då. Äre nån som har en sådan fyrkantnyckel att låna ut så säg till.
Det finns en massa annat att rapportera men det får bli senare allteftersom jobben är klara.
Fin§Galklubben ser ut att gro smått och flera av er har hört av sig och skrivit intressanta email. Själv har jag kontakt nu senast med en person som har en badstege på aktern, på båtens, inte på sin ;-) och jag har inte kunnat hitta någon  lämplig stege med rätt mått. Det skall bli intresant att återkomma med måtten här på sidan när jag fått reda på det.
En Fin§Gal ägare har hört av sig och hoppas kunna hjälpa till med en hemsida. Mina egna 30 Mb kommer vi inte så långt med. Finns en hemsida kan vi ta kontakt med varandra den vägen och ha lite annat smått och gott där.


Är det någon som vill veta mera så skicka email till skalman.exner@gmail.com
Det går bra att ringa på min privata tel 0152-60380, många signaler, jag är kanske i båten och jobbar! 
Hör av mig igen efter emestern nästa vecka.

Trevlig seglingssommarhälsningar,
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det är lite sent...

Den Fingal jag kikade i med MD1:a och torra avgader hade avgasslangen isolerats med ren asbest med gasbinda runt! 13.gif\

Inte kul att jobba med, och inte bara att slänga i soporna. Hoppas det var annorlunda på din båt. t ex isolerat med en mineralull eller liknande...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Peter_K
Så du köpte inte Fin-Galn´ eller?
Visst var det lindat med asbestsnöre. Men det ÄR faktiskt inte så farligt som det sägs.
Att andas in dammet och större mängd kanske.
Nu tänker jag sticka ut hakan rejält men av de som har fått asbestskador jobbade nästan alla på ett asbetsbruk och har i princip stenlunga, det rör sig om kanske 10 persioner i hela Sverige, och visst är det synd om dem, det är inte det, alla som har skaffat sig kol, äre också synd om men likförbaskat självförvållat pga rökning till skillnad från asbesten kan man tycka men, nu kommer det dråpliga, inga som har fått asbetsskador har varit ickerökare, dvs bara rökare som har fått det. Detta tiger man om i statistiken.
Själva asbestsnöret kan man lägga var man vill för den förstör inget i naturen. Det är inget GIFT. Det är ett mineral, sten kan man säga. Det är farligare att andas in gaserna/röken som bildas när nya tåget bromsar in. Där kan du snacka om rent toxiska partiklar som flyger på perongen. Vem sa att tåget var miljövänligt. Fast det hör inte hemma på Fingal sidan.
Hur gick det med din båt som sagt? Vad har du nu?
Hör gärna av dig igen.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är duktig du Kalman som kan svetsa Gjutjärn med migsvets! Tänk, efter 40 år i yket som svetsare så trodde jag att det bara gick att svetsa med gassvets eller med pinne med speciella svetspinnar och med kraftig förvärmning för att förhindra att svetsen spricker när den svalnar. Svalningen efter uppvärmningen till ca 450°-500° skulle ske långsamt inbäddat i sågspån eller vermiculit e.d.  Jag kanske får tänka om, men jag vet att de svetsar jag gjort har OFTAST lyckats med gängse behandling.

 Rättelse: jag glömde nämna pulversprutning, ett utmärkt medel när det gäller gjutjärnslagningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin-Galen var aldrig tänkt att köpa, det var båten som låg bredvid mig på uppläggningsplatsen.

 

Vad gäller asbestskador delar jag inte riktigt din uppfattning. Även om jag vet att inte alla insjuknar som jobbat med asbest och att rökning ökar riskerna avsevärt tycker jag att man skall vara försiktig vid hanteringen. Jag vet att asbesten inte är ett gift utan en mineral, vars beståndspartiklar är så små (och vassa) att de kan gå ner i lungorna (aeolerna) där de fastnar och kan bli inneslutna av vävnad vilket minskar lungkapaciteten. Inkubationstid på asbestlunga är c:a 30 år.

 

Men alla väljer själva hur man gör vid hanteringen, det finns ingen lag som reglerar den hanteringen för privatpersoner, däremot finns det regler hur du gör dig av med avfallet. Tycker att det var en bra upplysning att lägga ut så inte någon annan med en mer försiktig inställning till asbest är informerad om hur det ligger till och kan fatta ett eget beslut kring detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


HenrikGtbg
Tackar, tackar, faktum är att det går alldeles utmärkt. Det är bara att köra lite lugnt.Mnn första svets med Mig-en gjorde jag när en proffssvetsare inte vågade hjälpa mig att svetsa en spricka i en sädeskvarn, liknar en köttkvarn fast finare och andra skär.
Så jag blev ledsen och tänkte skitt samma och svetsade. Det håller än.
Peter_K
Visst har du rätt, man skall vara försiktig och veta vad man gör. För min del om jag får nån skada efter det här så lär jag bli 93 år och det ser jag i så fall fram emot
;-) 
Använd andningsmask om ni skall ta bort asbesten.
Ang värma gjutjärn. Jag har nästan givit upp att kunna skruva ut den där fyrkantpluggen som sitter i hålet där man skall montera givaren för temperaturen på MD1A motorn.

Till slut blev jag så arg så jag tänkte bära eller brista. Släpade upp gastuberna i båten och värmde till pluggen var alldels röd och drog till med fyrkantnyckeln.
Undret hände och det släppte. Och blocket höll åsså.


Nu sitter det en mässingsadapter i hålet och i den sitter givaren. Tempmätaren köpt hos Biltema för under 100:- lappen
 
Lugnet återställt. 
Hälsn
Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...