Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Konstantin

VP bränsle filter med vatten avskiljare

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har en HR 312 med en MD2030A 28 hk och ett original VP bränslefilter med vatten avskiljare samt ett finfilter före bränsle pumpen. Frågan gäller nu om det är riktigt att returen efter insprutningsnålarna leds till bränslefiltert med vatten avskiljaren, vilken har fyra nipplar två in och två ut.  En mekaniker påstår att returen måste gå till tanken!

Är det någon som kan säga mig vad som är riktigt och vilken innerdiameter måste bränsle slangarna ha?

 

Tack i förväg

Konstantin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, returen bör gå tillbaks till tanken och ledas ned till tankbotten med ett rör. Annars kan du få luft i bränslesystemet om matningspumpen inte håller emot ett ev bakflöde när motorn står still.

 

Jag sitter och funderar på varför det inte är ok att leda tillbaks bränslet till vattenavskiljaren, men kommer inte på det just nu. Återkommer när minnet återkommit.

 

En tänkbar orsak är att om du får dåligt bränsle i filtret så kommer det att cirkulera runt mellan motor och filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Consensus och tack för snabba svaret,

det är nästan omöjligt med manuell avluftning av bränslesystemet med matarpumpen kan den, (bränslepumpen) ha fått sig ett knick pga returen?

 

Jag har även problem med att hålla varvtalet 2500 rmin som är mit maxtal, jag gjorde ett försök med att mata pumpen från en dunk som låg ca 1,5m högre en tanken och ledde även returen till dunken och då höll motorn varvtalet och i frigång komm jag t.o.m upp till 3600 rmin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Du måste leda tillbaka returen till tanken.

 

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt kommer returbränslet i ditt fall att cirkulera mellan motor och vattenavskiljare. Detta är olämpligt av ytterligare en anledning än vad som redan sagts. Returbränslet värms upp när det passerar genom insprutningssystemet. Bränslet faktiskt delvis också som kylmedium. Om en liten mängd snurrar runt mellan filter och motor kommer den att bli allt varmare och därmed minskar densiteten. Det insprutade bränslet blir s.a.s. tunnare (magrare) och du tappar effekt. Om returbränslet blandas med den stora volymen i tanken blir uppvärmningseffekten för din del säkerligen av marginell betydelse, men större motorer har ofta en returbränslekylare.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, skillnaden i varvtal mellan matning från dunk resp tank kan bero på två saker:

 

1. Igensatta bränslerör/ledningar

2. Sliten matarpump. NÄr du matade med dunk så antar jag att sughöjden var mindre än normalt, alltså klarade matarpumpen att ge tillräckligt med diesel. Det finns en enkel renoveringssats till matarpumpen.

 

Vad gäller luftning så är det ett kapitel i sig. Jag har också en MD2030 och har ALDRIG lyckats lufta enbart med handpumpen. Speciellt när filter är bytta och de är tomma så tror jag handpumpen är usel på att pumpa luft. När den är primad så funkar det.

 

Lösningen är att mata fram bränsle manuellt. Jag tar bort tankavluftningen och blåser i den. Då sätter man övertryck i tanken och bränslet flödar fram. Den sista snutten handpumpar jag innan jag stänger avluftningsmuttern. Tänk på att lufta både vid vattenavskiljaren och vid finfiltret.

 

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande returen så är den som standard återkopplad till finfiltret på vår MD11C.  Skulle inte tro att uppvärmningen blir något att räkna med i vårt fall då returen sker övert på spridarna som kanske inte blir så varma. Ska känna på det vid tillfälle.
 
Jag håller med Consensus att handpumpen är vissen på luftpumpning. Man får bara ont i fingrarna. Bättre då att blåsa i tanken. Jag skar av luftningsslangen för tanken och monterade ett par kranar och en halvmeter slang så jag lättare kan blåsa vid behov. Det är en sjösäkerhetsfråga att snabbt kunna lufta vid torrkörning. 
 
Detta är nu lätt då man dels lätt puttar i lite diesel från reservdunk  med hävert via den nya blåsslangen och sedan utnyttjar den för att blåsa fram ny diesel medan man drar några varv på motorn och sedan luftar  vid spridaranslutningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni!

jag har gjort ytterligare experiment idag bl.a. bytte bränsleslangen ut fr. tanken och in i vattenavskiljaren med en större diameter nu 10mm tidigare 6mm samt tog isär bränsle pumpen för att kolla membranet som verkar ok med blotta ögat men trots detta är mina misstankar dock bränslepumpen eftersom när jag minskar sughöjden kan jag hålla varvtalet med och utan belastning.

Så att detta skulle peka på pumpen men å andra sidan när jag matade bränsle från en dunk och ledde returen ditt också förstås, så såg jag tydligt luftbildningen på retur slangen. Det spelade ingen roll om jag hade returen på botten av dunken eller hade den ovanför bränsle nivån motorn höll varvtalet.

Är anledningen att leda returen till tankbotten att undvika baksug av luft när motorn stannar?

 

Har ni något förslag på experiment som kan peka ut pumpen eller returen som boven i dramat.

 

Efter tio luftningar idag så skall jag bygga in systemet med blåsning i avluftningsröret!

 

-Konstantin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Lufta inte med att blåsa i returhålet till tanken, gissar att den klarar 0,5 tilkl 1 kg övertryck innan den börjar missformas och hur kul är det om en dålig svets börjar läcka. Det är bättre att bara sätta vanlig gummiblåsa vid spridarpumpen och handpumpa där.  Men mängder med luftblåsor i returen som inte försvinner tyder på andra fel, har haft samma på en gamal perkings som hade värmare kopplat på returen och vid minsta läck tog pumpen hellre luft än diesel, kolla att returen är helt tät vid varje spridare,ev kan du ha en dålig tätande spridare.

 

Ang retur till tank eller filter så  på bilsidan finns det två skolor båda har för och nackdelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Detta ska poängteras: 
 
Man ska blåsa med lungorna!
 
Då är risken liten att man deformerar tanken.
 
Tack Nikitalord för det viktiga påpekandet. Men det är klart. Större tank är ju en fördel men förenat med vissa risker vid själva förstorandet.
 
När man blåser med lungkraft klarar man kanske 0,05 Bar och vår tank säger klonk när någon av de plana plåtarna buktar ut.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo - Konstantin, har du provat att blåsa i slangen mot tanken.
 
Jag fick tvärstopp så det inte kom en droppe. Efter en massa dieselslaskande blåste jag bakvägen från grovfiltret och fick bort stoppet som var dieselslem.
 
Jag kan tänka mig att flera kommer att få problem i vår. Har själv aldrig haft detta problem som mest beror på diesel med ätbar tillsats. Bakterierna älskar tydligen det nya bränslet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du Forgus31 du sa att returen på din MD11C går fr. spridarna till finfiltret, då borde du ha större problem med luftbildning eller?

Vad har din MD11C för max varvtal, klarar du detta vid frigång?

Vad har du för marsch varvtal, jag för min del når med 2000rmin knapp 6 knop med vilket jag är nöjd med egentligen.

 

mvh

Konstantin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem med effekt eller varvtalsvariationer. Det jag har problem med är att när den stått still c:a 1 dygn blir motorn svår att starta. Jag har försökt hitta någon läcka där det kan sippra in luft i dieseltillförseln.
 
När den väl startat - c-a 5-10 sek går den hur bra som helst hur länge som helst. 
 
Vi har väl c:a 1800 varv vid 6,5 knop. Den varvar inte ut riktigt men kraften är tillräcklig även vid 20 m/s motvind. 
 
Men något är fel när du ser bubblor i returen. Kan det vara dieselpumpen? Kanske du skulle sätta lite tryck i dieselsystemet och torka torrt noga runt dieselpumpen. Ta sedan nytt torkpapper och kolla efter några timmar om det kommer dieseldroppar. Eller känn med fingret.
 
Eller byt packningar och membran i dieselpumpen. Det kanske ändå snart är dags och kan vara bra att ha nytt.
 
Var kan luftbubblor komma in? Det borde inte komma in luft även om memranet är trasigt - eller? Kanske en fråga till Nikitalord! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


-Jag har upprepat experimenten på 2500 rmin med transparenta bränsleslangar på inmatning och retur till vattenavskiljaren och konstaterat följande fenomen, innan varvtalet minskar efter ca 10 minuter på frigång så kommer det ut skum från returen om jag minskar på gasen så går motorn vidare, och i returen dycker det upp prinskorvar av luft annars dör den ut!

Kopparröret, returen från spridarna är varm och likaså är filtret på vattenavskiljaren om man jämför med glasskålen under.

 

Nu tog jag returen ner till tanken, (jag vet inte om den leds till botten av tanken) och propade till motsvarande ingång på vattenavskiljaren där returen tidigare kom in.

Skruvandet och efterföljande avluftning tog ca 15 minuter, kännde på filtret i vattenavskiljaren och skålen dom kändes lika kalla.

Jag sartade motorn och i returen såg man till att börja med prinskorvarna av luft men dom försvann så småningom och en jämn ström av bränsle kunde iakttagas. Körde upp på 3600 rmin allt verkade ok, och ingen temperatur skillnad på vattenfilter och skålen under.

Upprepar försöket men nu med propeller och back, upp till 2500 rmin i 10 minuter utan varvtalsförändringar och ingen temperaturskillnat filter-skål på vattenavskiljaren. I returen framträder inga luft prinsar, kan detta vara lösningen, vågar inte ge mig ut själv på sjön så jag stänger av motorn och tar en banan, en gång är ingen gång tänker jag och försöker igen efter en kvart, motorn är redan varm det går igång och jag ökar varvtalet sakta till 2500rmin och då händer det skum på returen och minskat varvtal!

Kan skumet på returen betyda att pumpen ibland inte orkar med suget genom filtret. När jag hade testat med dunk så hade jag inga problem eftersom dunken låg högre än pumpen och då klarade pumpen suget vid högre varvtal!

 

Det verkar som att jag har två problem, dålig pump och returen måste tillbaka till tanken!

 

Har ni något att tillägga mina damer och herrar?

Trevlig Helg!

smiley-cool.gif\


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är något som ibland ger dåligt med bränsle till motorn. När pumpen får dåligt med bränsle pga att något ligger ivägen så är det lättare att det sugs luft i någon läckande koppling eller i matarpumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det inte är dags att titta närmare på matarpumpen. Skummet kom tillbaks efter att motorn stått still. Det kan betyda att returen sög luft från tanken (om inte returröret går under bränslets nivå i tanken). Att returen suger luft kan betyda att matarpumpen inte håller tätt, dvs den släpper igenom bränsle åt fel håll när motorn står still, och har dålig pumpeffekt när motorn går.

 

En annan förklaring kan vara att motorn tar tjuvluft någon annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, i min förra båt fick jag svårt att lufta bränslesystemet. Visserligen hade den en MD7, men jag tror att matarpumparna ser likadana ut. Det koniska locket är fäst med en skruv i centrum, tätad med en fiberpackning. Om den är otät kommer det in tjuvluft, läckan kommer på pumpens sugsida. Jag gjorde en aluminiumpackning av locket på en ölburk och problemet var borta. Naturligtvis är det viktigt att den yttre tätningen på locket också är intakt. En öl kan vara både god och nyttig… (Det tomma inlägget tidigare beror förmodligen på att MG inte accepterar Safari som webbläsare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har tagit isär matarpumpen. Det kändes lite osäkert när jag skruvade ihop den. Är det viktigt att centrumskruven längst upp på koniska locket tätar? Osäker på om det satt någon bricka där.
 
Efter ett dygn blir motorn segstartad. Full gas och kallstarthandtaget ute tar det nog 10 sek. innan den börjar hosta igång. Kan vara luft som sipprat in under 24 timmar genom en liten springa. Borde den inte läcka när motorn går?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Hakar på denna tråd med en fråga,
Kan man montera en elektrisk elpump mellan bränsletanken och vattenavskiljaren. Har haft en del problem med att motorn (en VP2003T) inte får tillräckligt med bränsle. Jag har en integraltank i kölen på båten (Najad 34) och har även ganska grova bränsleanslutningar (10mm slang ifrån tanken)
Går det att göra och är det något speciellt jag behöver tänka på, kan någon rekomendera en bra bränslepump med 10mm anslutning.
MVH
Peter 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra att montera en elpump på sugledningen från tanken före vattenavskiljaren. Fördelen är att du då trycksätter ledningen och lätt kan se om det är otätt i någon koppling. Själv har jag en elpump mellan vattenavskiljaren och finfiltret. För att tilllfälligt kunna trycksätta även vattenavskiljaren har jag monterat en bollpump (som man har till utbordare) på ledningen före vattenavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra idé! 
 
Vad som kan hända är om det är läck inåt motorn så att den fylls av diesel. T.ex vid insprutningspumpen kan man kanske tänka sig att en otät tätningsring skulle kunna läcka (om det finns någon sådan där).
 
Var observant på oljenivån. Vad som skulle vara bra vore en mycket svag pump som inte trycker mer än en tank som sitter lite högt olacerad. Det skulle ju räcka för avluftning.
 
Eller en pump som man monterar på ledningen men som normalt inte används utan är kopplad till en strömbrytare att slås på vid förmodad  dieselbrist. En del pumpar medger fri strömning åt ena hållet, t.ex en centrifugalpump.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...