Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025
kpt_nic

Plotter inbyggd antenn

Rekommendera Poster

Jag skall köpa en Lowrance plotter och väljer mellan inbyggd eller extern antenn.

Plottern skall sitta infäld i panelen på en pulpet. Har hört att man inte kan fälla in plottrar med inbyggd antenn utan att de helst skall sitta på bygel...? Någon med erfarenhet av detta?

Om jag väljer extern antenn så skulle jag vilja sätta antennen uppe på pulpeten för att slippa lång kabeldragnng. Den kommer då hamna ca 20cm från plotten, är det för nära? Kan det bli störningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Visst kan du fälla in en plotter med extern antenn. Signalerna får igenom plast så det är inga problem. Dock kan du få problem med själva håltagningen ifall antennen är större än utsidan på plottern kommer du att bli ett hål vilket inte är så kul. Vidare stör metall så har du det ovanför finns risk för störning. Vad har du för båt?

En extern antenn tror jag är att föredra för dig, gör inget om den sitter nära. Den största nackdelen med extern antenn är stöldrisken. Men du kanske kan sätta den externa antennen så att den inte syns? Ex. under plasten nånstans? För att vara på den säkra sidan, köp med extern antenn och prova sedan innan du monterar den permanent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du skall bygga in den så är det nog externaantenn som du skall ha. Installerade en med inbyggd antenn baken glaset på en pulpet och det är knappt så den hittar sateliterna. Även i min båt om man står lutad över plotterns så kan det ibland tappa sateliterna. Skall nog köpa en extern antenn till min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle provat utan extern antenn först.

En plexiskiva borde väl inte störa en GPS?

I bil funkar det ju bra! I cab kanske ännu bättre...

Men givetvis är det bättre med extern antenn men prova utan först...

Lycka till / H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Garmin nya plottrar så finns det ingång för extern antenn även på de med intern antenn. Då kan du först prova om det fungerar med den interna antennen, alternativt bara komplettera med en extern om det inte fungerar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det inte vara vinkeln på antennen/plottern som kan vara bekymmersamt

Har haft min antenn monterad ca 20cm brevid plottern, fungerade utmärkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...