Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
orje

Portapotti i 6m DC typ Ryds, Bella, Yamarin, Flipper

Rekommendera Poster

Hej,

Hade i princip bestämt mig för att skaffa en nyare DC på 6m, närmare bestämt någon av Ryds 620 DC, Bella 620 DC, Yamarin 6110 eller Flipper 630 DC. Jag hade fått för mig att jag sett portapotti i ruffen i dessa, och kompletterat med en liten frysbox skulle det fylla våra önskemål perfekt. Nu verkar jag dock ha drömt detta, eller...???

Jag såg nån som hade ett litet kylskåp vilket skulle vara kanon, och det finns säkert plats i nåt utvändigt stuvfack eller så, men utan toalett faller ändå lite av vår idé. Nu behöver jag er hjälp, ni som har någon av dessa båtar:

Har ni fått in någon portapotti eller motsvarande på ett bra sätt?

Vilken ytterligare utrustning av typen kylskåp och vattentank har ni lyckats trycka in?

Mvh,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla på Askeladden 605 Explorer. http://www.askeladden.no/

Där har du i alla fall ett utrymme under durken för portapotti, man skjuter undan den innifrån krypinet i fören.

Frysbox kan du enkelt fixa med en bärbar, t ex WAECO CF25 med kompressor och så kopplar du in den via 12 volt ciguttag i båten. Kan du kanske förvara i krypinet när den inte används.

http://www.waeco.se/engine.wbf?pid=333

Yamarin 6110 har om jag inte minns fel ett utrymme under akterbänken där man kan förvara en portapotti.

Frys/kylbox al a CF25 kan man nog ha i krypinet.

Tror nog du måste upp lite i storlek på båt för att få bra arrangemang för toalettbestyren och permanent kylskåp - typ Yamarin 76DC, Askeladden Z7, Ibiza Weekender 23.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte nyligen en Askeladden Explorer 605 och kan intyga att bossee (som vanligt) har koll på läget. En portapotti får perfekt plats framför den fasta vattentanken i ruffen. Man får dock dra fram den för att kunna sitta på den. :)

Vad gäller kyl så köpte jag Isotherms travelbox 26. GÅr att hitta för ca 3900 kr. http://www.isotherm.se/

Det är en lagom stor kompressorbox som drar i snitt 0,6 ampere. Jag installerade ett extra fritidsbatteri och ett cigguttag bak. Fungerar mycket bra. Man kan ju även ha den i bilen. Termoboxarna dra ca 10ggr så mycket ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min Bella 620DC finns det en Portapotti i ett bra ställe bakom förarstolen. Skyddat från andra båtars insyn, men inne i ruffen finns inte plats för den. Med det extra lilla kokplattan jag har så ingår det ett litet handfat och vattentank. Under detta kök finns anpassad plats för kyl och även ett 12V uttag.

Nu använder inte jag toaletten ändå men om man vill det och tvunget i hytten så köp inte en Bella, annars är det klockrent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

jag kör med en större plastpotta med bra handtag funkar smidigt och sen är det en bra ös hink för handtaget när man sköljer däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt å bra! men hur gör du när det ligger massor med båtar runt dig? eller tillhör du dem som alltid hittar en egen ö.Mvh/Roland  21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hittar alltid egen strand vi är bortskämda här i småland regel är att ser man en båt eller badgöst så låter man de vara fred och väljer annan ö eller strand. Skit papper ska inte i sjön utan slängs självklart i skräpkassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som sätter in ett extra batteri för att kunna ha en liten kylbox. Hur löser ni laddningen av batteriet. Kan man låta utombordaren ladda både startbatteri och kylskåpsbatteri samtidigt vid gång eller måste man sätta en switch emellan för att välja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanonbra svar - tack så mycket så här långt.

Askeladden 605 Explorer är en kanonfin båt men redan de andra har spräckt vår budget så det känns tufft att gå upp ytterligare.

Lite nyfiken blir jag: Ni som har någon av de andra men ingen portapotti, hur gör ni? Sover ni inte över, eller är det så att ni alltid ligger i gästhamn alternativt är ensamma på någon ö?

Jag ser framför mig att vi kommer att ligga några nätter i naturhamnar i Göteborgs och Bohusläns skärgård, och där är man sällan ensam så hur toalettbestyren ska tas om hand blir en viktig fråga...

// Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Du får väl ta en kombinerad simtur och mata fiskarna då behövs heller inget papper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är oftast bara ute en helg, aldrig en vecka utan det blir max ett par tre nätter. När det handlar om att kissa tycker jag att ett öskar funkar fin fint både för tjejer och killar. Behöver man göra nåt mer så tycker jag alltid att det går att planera in att stanna på en sjömack, ö, affär eller vad som nu finns tillgängligt. Blir det panik av någon anledning tycker jag alltid att det går att lösa om man nu inte är en sån person som skäms öronen av sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är ju inte stor skillnad på en porta potti eller en liten potta. Jag har aldrig sovit över i min D55:a förut eftersom jag köpte den i höstas. Men jag kommer prova med en enkel potta i år eftersom min båt inte har någon naturlig plats för porta potti. Men hur kul är det egentligen att ha en porta potti som blaskar omkring när man kör i så här pass små båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag låter min utombordare ladda båda batterierna plus att jag ett skiljerelä. Funkar kanonbra, kollade men min motorleverantör först så att allt var ok med dubbla batterier plus olika storlek m.m

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med , att sätta in en stinkande porta i min D55 skulle kännas helt fel, saneringsvätskan luktar ALLTID. bara tanken att ha den sörjan under soffan och även att höra densamma ger mig kväljningar.

Tips till D55 köp denna för 349 kr på Jula http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/842757_b.jpg

passar precis under soffan , når precis upp till kanten, som gjord för D55 ! kissa i den och skölj ur direkt med havsvatten, bajsa för man göra någon annanstan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...