Fisketorp 0 Postad 11 April , 2007 Hejsan alla båtägare! Sitter i funderingarna på att någon gång skaffa en båt (har en sambo att övertala först) har istort sett bestämt att det ska vara en kabinbåt av mindre modell så man kan övernatta även fast det är trångt. Kikat på en del som sålts billigt utan motor typ 5000-10`000kr och då ingår det en del arbete slipning,målning och inrednings arbete. även kikat på lite större/dyrare för ca 50`000kr vilket varit välldigt fina, men jag vet inte om jag vill köpa en så dyr förstabåt innan man vet om det kommer andvändas väl. Tänkte då fråga er båtägare vad ni tycker, är det idiotiskt att köpa en båt för 5000kr och sedan lägga pengar på renovering samt köpa motor. Motor kan man ju behålla till nästa båt, men är det enormt dyrt att rusta upp en båt? där det ska vara färg,spackel möjligen byta lite trä i inredning osv? lägger 2exempel på renovering och en dyrare som jag tyckte var fin (kanske behövs en dle jobb på en sådan också?) så får ni säga vad ni tycker =) http://www.blocket.se/vi/11509720.htm?ca=15_s http://www.blocket.se/vi/11329143.htm?ca=15_s http://www.blocket.se/vi/11238324.htm?ca=15_s Ursäkta för långt/sluddrigt skrivet men är inge bra på formuleringar, hoppas på några svar iallafall mvh//Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 11 April , 2007 Kanske ska du lägga dig någonstanns mittemellan. Köp en båt med motor som är Ok, som kan användas direkt från första stund men som även kan renoveras lite grann för att få den i det toppskick du är ute efter.För familjefriden så brukar det som 1:a båtköpare inte vara någon hit att börja med ett renoveringsobjekt. Vilken inställning får frugan till en sak som bara står, som kostade en del pengar och tar en enorm tid från gubben?Kapell är en sak att titta extra på, det kostar en del att låta sy upp ett nytt sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 11 April , 2007 Om läget är att du först måste övertala sambon så skulle jag föreslå en båt som ni kan njuta av direkt, såvida inte sambon är väldigt intresserad av att reparera båtar. Du kan inte tänka dig hur mycket tid det tar att göra småprojekt, många gånger fler timmar än vad du kommer nyttja båten. Annars riskerar du snart åter tvingas sälja båten på grund av förändrad familjesituation. Är du osäker på hur lågvarigt ditt båtintresse kommer vara, lägg några kronor extra på att köpa en känd båt typ Ryds, Flipper, Uttern etc som är lättare att sälja den dag du tröttnar eller vill byta upp dig. Spara de värsta renoveringsobjekten åt de ungdomar vilka man som förälder vill ska hållas sysselsatta med annat än att skrämma tanter och klottra, samt åt pensionärer som blivit miljonärer på sina villor och därför har både tid och pengar i överflöd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 11 April , 2007 Hej välkommen. Att renovera upp en första båt tror jag kan vara jobbigt det tar lång tid innan man kan njuta av sina vedermödor. köpa prisvärt är nog en bättre ide kanske börja med en mindre båt och byta uppåt, kan vara lättare att få ekonomi i affärerna då. mindre båt innebär också mindre motor = bättre ekonomi en vettig båt finns här kk. Trio båten där betalar du istort sett bara för motorn en bra motor som förmodligen inte ger dig några bekymmer förutsatt att service är gjord. En annan här kk. Ryds camping är en väldigt populär Ht båt tillverkad i 7000 ex stabil och trevlig med plats för 4 pers. båtar i denna klassen med motorer på 40-60 hkr är hyffsat billiga att äga och driva. man kan klara sig utan båtplats om man har en trailer till. Mitt råd är köp billig färdig båt med en så ny motor som möjligt och en trailer till bäst odds att få positivt billigt sjöliv då. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 11 April , 2007 Får nog tänka om när det gäller renovering, hade varit ett kul projekt att pilla med under vinter, men som ni har skrivit så är nog en färdig båt med någorlunda ny motor ett bättre allternativ. säkerligen lättare att övertala sambon också =P tackar för snabab svaren! en liten fråga till bara, att en motor kan sluta fungera förstår jag men hur är det med skrovet, kan plasten bli gammal och dålig? eller är det åldersbeständigt.. //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 11 April , 2007 Plasten klarar sig bra, men akta dig för böld/plast-pest... köp ingen sådan båt. Sök i detta forum för att läsa mer om detta.Annars så brukar det vara akterspeglarna och durkarna(innegolvet) som är lite riskfyllda, de kan ruttna. Durken ska inte svikta eller knaka, hål i akterspegeln ska vara tätade och inte ta in vatten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 April , 2007 Köp färdig båt helst redan i sjön övertalning av sambo är lättast till sjöss in solig dag. Var inga glada miner när jag ville handla det fulast tänkbara men efter första turen var hon helt såld och började också vara intresserad av hur den skulle byggs om, i år sa jag att den kanske skulle säljas och både frun och dottern gav mig riktigt ilskna blickar så den får inte säljas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ginis 0 Postad 11 April , 2007 Nu kommer jag med mitt förslag som inte gör det hela lättare för dej, men något att tänka på!!!!! Köp en dyrare båt, det blir biligare. Hur ??? Bra, nyare och några och bra begande båtar faller väldigt lite i pris och så är det är oftast lite bättre än gamla båter. Ett tidigare svar gick på alla kända märken. Det är riktigt!!! Du betalar lite mer när du köper men får tillbaka när du säljer. Flipper 570/575 har varit pris stabil i alla år,Ryds camping, Örnvik 530ht, uttern 530ht mm,, Vårdar du båten lika bra som den föra ägaren så får du tillbaka nästan lika mycket som du gav för båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 11 April , 2007 Du kanske har helt rätt när du tycker att man bör köpa en dyrare bättre båt... gillar själv Flipper, kikat på 620 modellen.. Men tycker det är mycket pengar för en båt som nog kommer att vara mestadels fiskebåt men vill ha möjligheten att mysa i ruffen för 2perss ifall man känner för att ligga ute nångång på semester osv. Visst har jag funderat och drömt om en båt som klarar av längre etapper såsom kielkanalen till medelhavet eller kanske ta sig till Island? Skulle en Flipper 620 klara en sådan färd? klart att även en roddbåt klarar det ifall det inte blir vågor=P hur är det med båtkärra till modellen större såsom Flipper? har nämligen krav att båten ska stå på kärra sålänge vi inte använder den pga stölder mm, klåfingrade folk finns det GOTT OM=( Sedan hur är det med bensinförbrukning? Långt ifrån rik och de siffror man läst om hur båtarna drar 30-50L/h vilket för mig låter ofantligt ska ju ha råd att trivas i båten=/ Har dok ej förstått hur man räknar på det hela, hur långt kommer man på en timmes körning? om det går i 30-40knop vilket en Flipper med lagom motor borde komma upp i? Så någon får gärna förklara hur man räknar och vad det innebär med distansminuter osv, ´ har ingen kunskap om detta alls=( Blev onödigt luddigt igen=( men tackar för alla trevliga svar.. toppenforum det här=) //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 April , 2007 Ska du åka kanal så funkar min båttyp bra, ska du ha den på kärra så behövs ingen trailer bara en riktigt lågbyggd flakkärra eftersom den ligger plant på 3 längsgående kölar. Sen verkar tjuvarna totalt ointresserade min har varit orörd varje gång de plundrat grannbåtarna men å andra sidan hade de kanske ingen bra plåtsax med sig. Men vill du ha något att renovera och pyssla om är detta helt fel båt eftersom de är underhållsfria de flesta som syns på annonser åker fortfarande med orginallacken från 60 och 70 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 11 April , 2007 Vad är det för båt du har? ser riktigt hemtrevligt ut ju=) men är det något du skulle ta på några mils färd på havet eller utmed kusten? ser mer ut att passa på kanal som du sa! Får man fråga på vad en sådan ligger i pris? //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 11 April , 2007 Hej!!Menar du EURO eleer SEK???????Köp färdigt fullutrustat så någon annan losar på affären oavsett valuta??Glad sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 April , 2007 Hej, Mitt råd: Köp en båt mellan 5-5,5 meter. Hard Top funkar att bo enstaka natt i. Lite större utbud än kabinbåtar i den storleken. Se till att motorn är hyfsat ny eller om den är lite äldre har dokumenterat utförd serveice regelbundet, då kan motorn hålla många år till om du sköter om den. Välj noga motorn och inte för liten även om det blir billigare, lagom är bäst. Elektrisk trim på motorn skall det vara förstås. Nöj dig med s k båtupptagningsvagn (30 km/h, ofjädrad, obromsad), det blir billigast så och även mindre underhåll utan bromsar. Viktiga är att båten är hel, om den har lite repor här och där gör inget. Lite småfel kan man godta, lite kan man fixa själv och kan faktiskt vara kul. Kapell går att lappa och laga, byta dragkedjor och rutor i om man har en symaskin, tvätta och impregnera. Så haka ej upp dig på lite smutsigt kapell. Köp båten ganska snart så du kan pyssla lite med den om det behövs innan sjösättning till sommaren el så. Att ha båten på vagn hemma på gården är guld värt när det gäller att fixa med båten före iläggning på våren och efter definitiv upptagning på hösten. Kanske har du garage och verktyg där lätt åtkommligt - det sparar man mycket tid på (vet av egen erfarenhet - har båten på trailer innan iläggningen på våren och har typ 3 meter till garaget). Strunt i Navigator och sånt första året, lär dig läsa sjökortet och använda kompass. Ekolod är däremot bra att ha från början. Spara till GPS navigator till nästa sommar och färden blir lite mer avspänd då eftersom du sällan blir i tvivel var du är då, bara kolla på kartan i navigatorn (så länge den funkar... - lita aldrig på att elektronikboxar alltid skall funka, min navigator slockna en gång, låste sig så den inte gick att starta igen men återställning till fabriksinställning när jag kom hem fick liv i den igen). Frugan din kommer nog att uppskatta att komma ut på sjön skall du se. Se till att det är lungt väder och solsken första turen. Den som inte blir fashinerad av en båttur när vädret är fint... Kan nog bli en del gny om du skall renovera en nedgången båt först med all tid det går åt för det innan ni tillsammans får njuta av turer på sjön. Förslag på båtar som jag tror kan funka som första båt: Uttern 520 HT med 60-70 hk. Fiffig liten hard top med öppningsbar frontruta. Ryds Camping 1976 el senare (bättre skrov då) med 60-70 hk. En båt som tillverkats i över 7000 ex och finns en hel del beg att välja på. Bra utrymmen, kanske inte så vasst skrov men som förstabåt OK. Flipper 570 el 575 HT med 60-70 hk. Örnvik 535 HT med 60-70 hk. Du borde kunna hitta en hyfsat bra båt enl ovan för 50-60 tusen kr, förhoppningsvis med en båtupptagningsvagn. Om du sen blir biten av båtlivet kan du alltid köpa större båt senare. Köper du en hyfsat eftertraktad båt och motor nu så blir det en barnlek att sälja den sen om du vill byta upp dig. Lycka till Bo Senast ändrad av bossee | 11 april 2007 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 April , 2007 Den passar bäst längs kusterna eller i insjö, otroligt rymlig båt för att inte vara större, stora trevlig kabindel med stora fönster så du får känslan av att sitta öppet på vattnet inte att jämnföras med en vanlig kabinbåt där du har v format skrov och fönstergluggar i takkanten. håller sig sval om sommaren eftersom den är i aluminium och luktar självklart inte styren dvs plastbåt Men du har mer om priser tips mm på denna tråd besatt av båtköp ett hyfsat objekt ligger på blocket och tradera. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=134575 tröttnar du eller bara vill skrota den så är det ca 500kg ren aluminium så det blir en rejäl slant på skroten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 April , 2007 Sedan hur är det med bensinförbrukning? Långt ifrån rik och de siffror man läst om hur båtarna drar 30-50L/h vilket för mig låter ofantligt ska ju ha råd att trivas i båten=/ Har dok ej förstått hur man räknar på det hela, hur långt kommer man på en timmes körning? om det går i 30-40knop vilket en Flipper med lagom motor borde komma upp i? Så någon får gärna förklara hur man räknar och vad det innebär med distansminuter osv, ´ har ingen kunskap om detta alls=( En normal 5-6 meters med utombordare borde gå att köra under litern per distansminut. Kolla min sjöbod, min gamla Crescent med 60 hk fyrtakt gick på 0.85 l/distans. Min Saltö 31 3500 kg med diesel-sexa drar 1.6 l/distans. En distansminut är 1852 meter. Dvs översatt till land; 0.85*10/1,852 = 4,5 liter per landmil 1,6*10/1,852 = 8,6 liter per landmil En del, men man åker ju inte lika långa sträckor på sjön. Liter per timme tycker jag är ett bökigt begrepp. Då räknar man nog med marschfart vilken är olika på olika båtar. En båt som drar 30 liter per timme med farten 20 knop (knop=distansminut per timme) drar alltså 30 liter på 20 distansminuter dvs 30/20=1.5 liter per distans. Notera att en större motor inte automatiskt drar mer soppa. Förbrukningen beror på hur jobbigt det är att knuffa skrovform och last genom vattnet. Kan du välja mellan olika motorer; köp den större! Jag håller med övriga; köp något som går att använda direkt! Något mindre fix med betoning på mindre som kan vänta till nästa vinter är OK. Bara för att inte riskera något i relationen med sambon. :-) Tips: En besiktningman går på tusenlappar men kan vara värt för att undvika minor. Senast ändrad av Anders_St | 11 april 2007 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 April , 2007 får känslan av att sitta öppet på vattnet inte att jämnföras med en vanlig kabinbåt där du har v format skrov och fönstergluggar i takkanten. Nej, sitter i kabinen på min båt under färd gör man inte. Om man inte ska sova, gå på muggen eller läsa en bok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 April , 2007 Det är ofta jag och dottern bara glider ut en bit, hänger ned ett ankare på en 2-3 meter som får glida med så det hugger i innan man går på grund sen låter vi vinden föra oss dit den vill medans vi spelar kort och lyssna på gammal hårdrock i kabinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 April , 2007 Låter vansinnigt skönt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 April , 2007 ang soppaförbrukning mm så kolla tidigare tråd jag skrev: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=122528&highlight=murcla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stortriss_Pelle 0 Postad 2 Juni , 2007 För mig finns det inget alternativ till att renovera. I priskallsen 5-50.000:- handlar det mycket om motorn. Du borde kunna få en bra båt för runt 25.000 med en juste 2-taktare från mitten på 80-talet. Går motorn bra och båten känns ok är det bara att köra. Vilseleds dock inte avv alla trådar här om att man skall byta impeller på beg båtmotorer. Det är bara folk som har gått på motortillverkarnas sätt att tjäna pengar på redan sålda motorer. Har strålen från kylningen bra tryck så är det bara att köra. Att renovera en båt är en trestegs raket. Man tar det som behövs först bara. Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser