Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
laban1

Läckage nedre roderinfästning - Johnson 26

Rekommendera Poster

Nedre roderinfästning på min Johnson 26 läckte under förra säsongen.

Skulle vara väldigt tacksam om hur man borde lösa detta.

Var bara tätat med sikaflex när jag köpte den. Under gång tog båten in vatten några liter men inte vid bryggan. Från utsidan: Rodertappen går igenom en tjock fyrkantig bricka som sitter på akterspegeln. Brickan sitter något lös, går att vicka på. Från insidan är rodertappen inplastad i ca 30 cm lång plastlåda. Man ser tappen på änden men ingen avslutande bult. Vet ej om detta är orginal.

Vatten kommer upp genom rodertappen men rinner också upp på ett annat ställe i motorutrymmet.

Hur ska jag göra? Försöker att bifoga bilder.

post-18076-1394235007,0704_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Såhär ser det ut på min båt.

Inplastat som jag skrev i e-mailsvaret till Dig.

post-19996-1394235007,2028_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så väldigt mycket för bilden! Jo, det var en rejäl inplastning från utsidan. Håller säkert. Har du samma plastlåda på insidan som jag har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Jag har samma typ av låda på insidan som Du har, som någon form av förstärkning på insidan av akterspegeln går dessutom ett ca 7 cm brett stålband från lådan upp till övre roderfästet. Om detta band har funnits från början eller har satts dit i efterhand vet jag inte. Det finns kanske andra Johnson 26 ägare som kan berätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack så mycket, då är kanke lådan är orginal. Mystiskt med bandet går det på insidan längs med akterpegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara en konstruktion i efterhand för att förstärka. Det är lätt att det blir för stora påkänningar vid ett inplastat stålbeslag så det börjar läcka. Bättre att det är skruvat från utsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kära Johnsson ägare!

Ytterligare en variant på nedre roderinfästning.

Ingen låda eller stålband....

//Johan

post-22029-1394235033,0177_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Johnson-broder! Sitter roderinfästningen med två skruvar från insidan? Detta ser ju ut som det skulle kunna vara orginal. Hur som helst ..tack för de fina bilderna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Johnsonägare!

Jag har precis köpt min Johnson 26 som min första segelbåt och gillar modellen skarpt!

Efter att ha fått byta förstag och fixa vatten i drevoljan och lite annat så har jag upptäckt att rodret glappar betydligt i båtens längdriktning (förut/akterut).

Det övre fästet verkar inte glappa, så då är det det undre som gör det, har ni några ideér på vad som kan vara fel och hur man åtgärdar det? En bussning? Ett löst fäste?

Dessutom undrar jag om någon av er har bilder på hur det ser ut på eran båt.

Vänligen,

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kristoffer.
Inlägget du svarar i är nio år gammalt; du skall ha en rackarns tur om någon av dessa personer läser detta svar. Kanske har de sålt sina båtar också, vad vet jag.

Tips i all välmening - starta ny tråd där du efterfrågar bilder mm på båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kristoffer.

Inlägget du svarar i är nio år gammalt; du skall ha en rackarns tur om någon av dessa personer läser detta svar. Kanske har de sålt sina båtar också, vad vet jag.

Tips i all välmening - starta ny tråd där du efterfrågar bilder mm på båten.

Tack Peter!

Jag testar detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har samma problem, läcker in vid nedre roderinfästningen.

Har någon lyckats täta detta på ett smart sätt? Måste man få bort lådan först eller går det att göra bra från utsidan?

Vore tacksam om någon som gjort detta kunde berätta.

j26.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...