Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
rydshenkan

Länspump utan batteri?

Rekommendera Poster

Hej alla båt älskare!

Har hört av en vän att det finns en länspump som ej behöver batteri för att drivas!? Han menar att den får tillräckligt med energi att pumpa från vågornas rörelser givetvis kan han ej säga namnet på denna pump . Den ska ha visas på båtmässan 07 i Göteborg kan detta stämma eller är det bara en våt drömm eller ska man säga torr drömm?

Nån som vet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite osäkert i skyddade hamnar kan man tänka.

Inga vågor = sjunket skepp.

Det blir kanske en marvattendröm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min uttern har jag en solcellsdriven länspump. När det kommer in vatten i båten så känner den av de. Så jag tipsar på solceller. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den såg ju klurig ut.

Fungerar som förtöjningsfjäder. Bättre än den gamla gnisselfjädern som också skulle kunna härbärgera en liknande pump inuti skruvfjädrarna. Om man skulle vilja gå runt patentet.

Senast ändrad av forgus31 | 11 april 2007 | 07:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det kreativt att använda krafterna som finns runt båten. Det gäller att inte skutan läcker vid fel tidpunkt. För små båtar som inte har batteri kan det vara ett bra tilbehör. Båten kanske ligger nån månad mellan besöken och chansen ganska stor att det blåst några gånger så länsningen fungerat mellan regnskurarna. Att ha den på en gisten träbåt kan vara ett vågspel. Men det är även en elektrisk pump då batterier tar slut eller jordfelsbrytare löser ut och båten ändå hamnar på botten. Över 5 båtar såg jag sjunkna i hamnen i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för tipsen!

Skönt att veta att här finns det folk som har koll på läget!!!

Rydshenkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...