Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
janandersson

Impellerbyte Alpha -- dela på drevet där det sitter?

Rekommendera Poster

Hallå där!

Tänkte byta impeller på mitt Alpha-drev. Är det någon som vet om man behöver taga av drevet från motorn innan man delar det? Har läst servicemanualen men den nämner inget explicit om just detta, förutom att bilderna visar ett drev som tagits av från båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bytte impeller på mitt alpha häromdagen. Hade drevet avmonterat men tror nog att det varit enklare med det på plats. Drevet delas mellan de två längsgående fenorna och när du väl fått bort bultförbandet (glöm inte den innanför offeranoden) så krävs det utrymme att dela drevet så att axeln mellan övre och undre går fritt.

Summa summarum, det borde gå fint att göra med drevet fastmonterat.

Lycka till!

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp! Som sagt... Det går bra... Har du dåligt med utrymme neråt så tilta upp drevet lite så går det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det går lättare när det sitter på båten. men glöm inte montera av det och kolla bälgar och driv knutar. en bra grej e oxå att kolla om motorn är rätt linje med driv axeln= driv axeln ska löpa lätt in i motorn och lätt ur motorn/splainsen. stava är någon annans område känner jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen och länken -- mer detaljer än servicemanualen. Men lite avskräckt blir jag, det verkar inte helt enkelt att demontera bälgarna och jag har aldrig gjort någonting liknande själv förut. Måste man verkligen plocka av drevet för att kunna inspektera bälgarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, för att kunna se in i bälgarna måste du ta av drevet. Men klarar du att dela drevet och byta impeller så fixar du det oxå.... Det är enklare än att byta impeller... De sex muttrarna och tiltcylindrarna (en stång som går rakt igenom) är allt du behöver lossa, om du inte har gen II då har du en slang på framsidan av drevet till knopmätaren oxå. Den måste du ta loss även för att dela drevet på plats om du har gen II.. Sen växeln i framläge och ta loss drevet (överhuset). Däremot att demontera/byta bälgarna är en lite jobbigare historia.. Glöm inte att sticka in handen i bälgen och känna på stödlagret samtidigt. Det ska gå lätt och utan glapp eller hack när man snurrar på det. Lycka till!

Senast ändrad av Micke_Se | 12 april 2007 | 06:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när du tagit av underhuset titta upp där drivaxeln går där sitter en packbox som brukar vara slut byt den i såntfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...