Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
jeppe_a

alpha drev vad är detta (är detta normalt?)

Rekommendera Poster

hej jag undrar om det är någon som vet vad det lilla hålet är till för som sitter snett ner till höger om vattenröret där pilen visar.

 

på min läcker droppar det in lite vatten där har för mej att det bara var när motorn var igång (inte helt säker).

 

är detta normalt? typ en skvallerstråle eller nåt. eller är det något som ska göras vid? tacksam för snabba svar då jag tänkt montera bälghus imorgon

 

mvh jeppe

post-18916-1394235006,7083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är den i sorlek som m6-m8?och sitter den ovanför axeln från drevet in till motorn?alltså strax ovanför stödlagret.

Då har du läck på knutbälgen.

det är för att man ska se om knutbälgen är trasig om det är det så måste du byta samt kolla knutarna på drevet och absolut byta stödlagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack draco... det är det hålet jag menar då va det en skvallerstråle för trasig bälg då va bra...

 

har köpt nya bälgar och nytt stödlager får ta och kolla knutarna oxo då.

 

hinner inte få hem bälglim men om jag fattat rätt är det nästan som vanligt kontaktlim. någon som vet om det går lika bra med vanligt kontaktlim??

 

mvh/jeppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teroson har ett lim som heter Terokal 2444 som ska funka om man tittar på http://drev.jetshop.se/ 

 

Kolla under olja.färg.kemi

 

Har inte provat det själv ännu 

 

J.R  

 

Senast ändrad av Jolly-Roger | 11 april 2007 | 11:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv aldrig använt bälglim har funkat bra hela tiden ändå(hittills).

Lycka till mmd bytet av lagret Har du verktyget för att linear?

det är jätteviktigt attdet blir rakt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var det limmet jag skulle beställa men jag missa det när jag beställde bälgar och andra saker alltid glömmer man nåt.

 

Jag bytte lager och packbox idag och monterade bälgarna jag använde vanligt kontaktlim från biltema (tror det funka lika bra.)

 

Nej jag har inget verktyg för linear måste jag det?? lagret sitter väl på samma ställe som det andra slog ner det i botten bara.

 

Jag har inte haft bort motorn eller skölden (bara bytt lager) då borde det väl vara rakt fortfarande eller måste man använda nån form av (tolk/riktvertyg) ändå?

 

mvh/jeppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste ändå rikta in lagret... Det är nämligen vridbart. Visst kan man ha tur att det hamnar rätt direkt, men det är knappast troligt, och då får du inte dit drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jaha ok.. det har ja missat helt. har funderat på linear men tänkt helt fel vad det innebär. (ibland är inte hjärnan med alltså).

 

då får ja testa montera det i helgen redan får testa å rikta in det så gott det går så axeln träffar (splajnsen) i motorn sen får det bli träkloss å slägghammare å se om man kan styra upp det så lite försiktigt.

 

Tack för alla snabba svar mvh/jeppe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett rör som passar i lagret och så slår du lite lätt med handen åt olika håll, du kommer att märka att lagret kan vrida sej i alla riktningar och sen provar om du får i drevaxeln efter varje gång... Ett lite jobbigt sätt att göra det på, men har man inget centreringsverktyg så går detta oxå med lite tålamod och den del lyftande upp och ner med drevet.. Använd inget våld när axeln ska i, utan den ska gå hyfsat lätt utom möjligen sista cm där det kan ta emot lite när o-ringarna på axeln kommer på plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag hadde nog tur för den gick rakt in fick slå me träkloss å slägghammare lite tills bultarna var igenom då gick de tvinga in det med muttrarna får hoppas att det blev bra...

 

Tack för all hjälp mvh/jeppe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...