Dykarn 2 Postad 22 April , 2007 Intressant läsning! Tackar för info allihopa, och ursäkta om jag trampade in i tråden och ställde egna frågor... Nu gäller det bara att hitta en personbil som får dra upp till ca 3 ton med draget då... (pendlar till arbetet med samma bil, vill helst undvika stora motorer = dyrt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 22 April , 2007 Tjenare!!! Varför inte köpa en Diesel pickup, Typ kingcab eller Mitsu L200, Toyota Hilux mfl.. Låg skatt alla finns med dubbelhytt = 4 passagerare förare, Och ett flak är aldrig fel att köra grejor på... Drar runt litern milen (diesel) Och tar sig fram över stock o sten inga problem att sjösätta båten heller... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunberg_jr 0 Postad 22 April , 2007 När jag och en en kille hemtade våran nya four winns hadde vi den helt nya Nissan king kab Navara. http://www.nissan.se/templates/Node13____927.aspx Det är bara det att den kostar 419000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 23 April , 2007 Mmm, semester låter inte helt fel Hoppas att du får en bra dag också och skön sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 April , 2007 Istället för att handla någon leksaksjeep dvs SUV tycker jag du ska skaffa något mer personligt en riktig terrängbil känsla. Kan du tänka dig att slanta upp rejält kan min gamla expriment och ökenbil tänkas säljas dock saknas camperinredningen eftersom den senast gått som ren skåpbil. dock finns köket dynor och markisen kvar. Stor diesel med lågtrycksturbo intercooler, egenbyggd växelåda med extra överväxlar. servo styrning och bromsar. regbesiktigad som lastbil för personbefodran dvs lastbilsregler och skatt men lasten får bestå av 3 pers plus förare. Klara lätt att dra upp båtar och är även försedd med kraftig vinch. Har sett att som extrautrustning finns att köpa både sopagregat och snöskrapa så du kan knäcka lite extra när det inte är båtsäsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 24 April , 2007 Hej Pebben! Tack för det Pebben önskar dig också en skön & bra båtsommar. Ska ta ut båten till helgen och sen väntar div. vår jobb tills sjösättning blir. Drar sen till sem ner båten till Sthlms Skärgård för att där njuta ca 6 veckor av allt i skärgården! Du kanske också är där i sommar? Ska bli spännande att dra båten ca 3 ton med nya bilen Mitsubishi Pajero Sport. Har du någon erfarenhet eller vet något om bilen som drag bil! Ha en bra sommar Mvh Norton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 24 April , 2007 Hmm, känns som man borde ha mer semester Sanningen är den att jag är en västkustmänniska men i år har det slagit slint. Bor i Vänersborg och har 2min gångväg till Vänern så jag har tänkt att ha båten där fram till semestern och då ha den i Skärhamn där jag har båtplats. Anledningen är att jag tänkte att man kan utnyttja sköna vår och höstkvällar till båtåkande och badande. Men jag har aldrig åkt båt på östkusten så även där har jag ett projekt att traila båten till östkusten och prova på den Skärgården så jag med erfarenhet kan säga att västkusten är bäst och inte bara med hjärtat Har tyvärr ingen erfarenhet av den bilen exakt men jag är säker på att det kommer gå fint. Fortfarande är du nere i långsamma farter eller? Jag menar inte 80km/h alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 24 April , 2007 Hej Pebben! Ja antagligen är det lika för mig, att jag borde göra projektet att traila till västkusten någonstans, för jag tycker ju att Sthlms Skärgård är det bästa som finns kanske det inte blir så om jag provar en sem på Västkusten eller...? Har varit på G några gånger tidigare men inte blivit mer, Finns också ett problem det är att bli av med bil/trailer på ett tryggt och säkert sätt under sem! har ju inga kontakter på den sidan av Sverige, men förhoppningsvis kan jag ordna det ev. genom mitt arb? Att vara i Vänern/Vättern är ju inte helt fel heller tycker jag, har åkt lite där när jag köpte båten i Mariestad blev det några turer där och det gav lite mersmak faktiskt! Ja det blir fortfarande den långsamma farten (laglit sätt) i alla fall, men i verkligheten blir det väl lite moms på resan ner antar jag! Bilen är ju gjord för att dra 3 ton i 80 km/tim, men då krävs det ju ett annat körkort och att jag får trailern reggad (den är klar för att regga in den) Men än så länge kör jag den som ett efterfordon alltså i 30 km/tim. Har ju med SAAB:en kört omkring 50 km/tim i alla år och det har ju gått bra trots allt! Förmodligen blir det att gå ännu bättre nu med nya bilen. Ha en bra dag! Norton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trUst 0 Postad 26 April , 2007 Blir en Pajero Sport -00a i helgen Erfarenheter av dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 26 April , 2007 Har inte provat att dra båten än, så när det gäller att dra tungt, så har jag ingen erfarenhet än. Ska ut och dra båten 3 ton i helgen. Så en utförlig rapport kommer efter helgen. Men förövrigt så tycker jag den är kanon härlig bil, hade en Saab 9000 tidigare och tycker nästan den har bättre komfort, tyst och mjuk att köra. Mvh Norton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 28 April , 2007 Hallå Rexco ! Visst, de där är ju förmodligen kanon att dra med, men tanken är väl mer att hitta en vanlig personbil vars dragkrok/infästning klarar den vikt jag avser att dra (ca 3 ton). Använder ju bara bilen att släpa båten med typ 4 ggr/år, och upptagningen får jag hjälp med (traktor), så det går bra ändå. Har använt volvo 740/850 / Saab 900 som dragbilar till båten jag har nu - vikt ca 1500-1600 kg, men vet ej exakt vad krokarna på dessa bilar är godkända för (är det de uppgifterna som står på regbeviset, eller gäller det endast för släp, dvs 80 km/h) ?? Så, om någon vet vilken vanlig personbil i prisklass 0-100 000 kr som klarar upp till ca 3000-3500 kg med draget, så tipsa gärna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Maj , 2007 Hallå Dykarn!!! lite sent tippsat kanske.. Bilar som Mitsu pajero, Toyota landcrusier, Landrover Discovery, Nissan patrol, Jeep Cherokee, Cheva Suburban/Tahoe etc får dra mellan 3000-3500kg Alla har 4wd lågväxlar spärrbara diffar etc.. Bara några små nackdelar dom slukar soppa om d e bensinare. Och Kostar runt 11000 kr iskatt om året om d e dieselar.. Jag gick runt detta och köpte en kompromiss Alltså en Pickup med 4 dörrar (En mitsu L200) bingo Dieselbil och bara 2500 iskatt.. All utrustning som gick o klämma i och så blev den lika bekväm som alla dom andra jeeparna jag tittade på och jag fick ett fint flak att köra grejor på.. Har dock inte kvar den men ångar att jag bytte bort den.. Sitter nu med en Bmw diesel som kostar 7300:- iskatt (Tack för d Miljöpartiet ) Lite surt med tanke på att den bara drar 0,5 milen och att den desutom har renare avgaser än alla nytillverkade bensindrivna bilar (enligt statestik) Märkliga regler.. !!!MVH REXCO!!! Snart Lätt lastbil igen Senast ändrad av Rexco | 09 maj 2007 | 19:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trUst 0 Postad 9 Maj , 2007 Blev som sagt en Pajero Sport, skall montera drag nu. 50mm kula. 1. Går det att ha med dolt drag på denna bil? (Alla jag sett bild på så ser man hela dragkroksarmen, alltså själva balken, den verkar gå under kofångaren så det kanske inte är vits med dolt drag då ens ju...) 2. Får man ha triplex drag på en personbil förresten? Alltså vridbart så man kan välja kulstorlek... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 10 Maj , 2007 Inga problem bara att göra en reg. besiktning. //JW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser