trUst 0 Postad 10 April , 2007 Jag ska köpa en daycruiser som väger ca 1700kg trailer 250kg. Vad har ni för förslag på bilar som är lämpliga att dra detta ekipage med? Vad kör ni själva? Bry er inte om 3.5tons gränsen för jag ska ta BE-kort. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 April , 2007 En stöddig 4wd pickup. Typ Mitsu L200 eller Nissan King cab, Toyota hilux etc.. Gärna Diesel... Hur stor budget har du??? Jag hade en Mitsu L200 att dra mitt Ekipage med, väger runt 3 ton. Gick utmärkt den lilla biten jag drog ner till kranen ca2 km. Saknar bromsar på kärran så några långturer blir d inte och innga överljudshastigheter heller.. Idag Kör jag Bmw Diesel och båten hämtas med kranbil på tomten. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trUst 0 Postad 10 April , 2007 Min tanke med bilen är att jag ska kunna häkta på trailern och dra iväg till st.annas eller stockholms skärgård för nån veckas semester, alltså inte bara ner o upp ur vattnet. Finns det nån bil jag skulle kunna slippa ta BE-kort eller är det kört just med tanke på att bilen måste väga mer än släpet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 April , 2007 Oki. Nja du får nog ta BE eller köpa en lättare båt.. Tror inte d finns någon bil du får dra närmare 2 ton lagligt med enbart B-kort i 80 knyck.. D skulle i så fall vara en lättlastbil med båtvagga på flaket men d e du laa inte intresserad av??? !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 10 april 2007 | 17:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 April , 2007 Vet inte hur mycket reglerna ändrats men innan var det totalvikten på kärrorna som räknades dvs tog du en kärra som hade totalvikt 2 ton och satte en drickaback på den och blev stannad med en liten bil med 1500 kg kula så åkte du dit. Finns vissa dispanser för 50 kulor tog in en liten husbil för massa år sen och använde mig av en dispans på en krock från en televerksbil och då blev det 2 ton. leta upp en trailer som eller väg ner din trailer till exakt vad båten väger och sen finns det säker någon bil med tex 1800 kg eller 2 tonskula som inte väger mer än att du kommer under 3,5 tonsgränsen 3500kg - 1700kg då kan bilen väga 1800kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 10 April , 2007 Hej! Vad jag hört så kan reglerna ändras redan nästa år. 4.5 ton ska kunnas dras på en personbil efter en godkänd 1-dagskurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 April , 2007 Nja tror inte riktigt att dom räknar så... Om man exempel har en bil som väger 1 ton (Tjänstevikt) så får man ju inte hänga på 2,5ton och dra iväg... Visserligen ett tag sen man plugga detta.. Men om Släpvagnens bruttovikt överstiger bilens tjänstevikt så är det ett tungtsläp och får inte framföras med enbart B kort... Rätta mig om jag har fel men står d inte något i regbeviset olika för B och BE olika viktklasser... Det är därför jag är skeptisk till att d finns någon bil som man får haka på 2-ton och köra i 80 med ett standardkort (B-behörighet).. !!!MVH REXCO!!! Numera BE C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 10 April , 2007 Jodå, reglaerna kommer att ändras men det kan dröja till 2013 innan dom träder i kraft. Saxat från Vägverkets hemsida om dom nya körkortreglerna som kommer. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil släp inte överstiger 3500 kilo). Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fishermansfriend 0 Postad 10 April , 2007 honda cr-v diesel 07 suvären bil som också e kanon o köra o åka i. billigt går den också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 10 April , 2007 Suzuki Grand Vitara har klara bra av att sjösätta också då dom har lågväxel vilket dom flesta SUVar saknar, får dra 1850kg med bensin motor och 2000kg med diesel motor. Beg finns även Grand Vitara XL även den har lågväxel, en lite större bil om du behöver bättre utrymme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 16 April , 2007 Du lär ju inte kunna draup den på din strand, båt varv och amerikan lift är det som är aktuellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esten 0 Postad 16 April , 2007 Köp min bil, den får dra 2600 kg. http://www.blocket.se/vi/11199748.htm?ca=11_s - Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 17 April , 2007 Nej du måste ta BE kort... Eftersom totalvikten max får vara 3,5ton kommer det inte vara fysiskt möjligt. Båten vägen vägen 1700 och släpet 250. För att köra lagligt med bensin i båten och lite annan utrustning måste totalvikten på släpet minst vara 2,2ton men förmodligen mer för 150kg till bensin, vatten utrustning etc. är lite snålt. Då har du en kvar en bil vars totalvikt max får vara 1,3ton och det finns inte och är heller inte tillåtet även om det skulle finnas pga. att tjänstevikten måste vara större än släpets totalvikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trUst 0 Postad 17 April , 2007 Skulle gärna ha en trailblazer men ekonomin tillåter inte det. Vad tror ni om en Mitsubishi Pajero Sport? Eller en Grand Cherokee om man hittar en lite billigare. Jag kör väldigt lite bil så bensinförbrukningen är för mig inget problem, bilen kommer mest stå i garage då jag istället går till jobbet osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MD47 0 Postad 17 April , 2007 Hej Jeep Grand Cherokee funkar väldigt bra så länge dragvikten tillåter, vilket varierar mellan olika modeller. Har själv sjösatt/tagit upp en Renken 2000 Classic utan problem med denna och den går väldigt tryggt och stabilt på vägen med vagn. Jag kör själv idag en äldre Isuzu Trooper som funkar kanon vid sjösättning/upptagning. (Gammal men funktionell bil.) //MD Senast ändrad av MD-47 | 18 april 2007 | 18:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaww 2 Postad 17 April , 2007 Jag har själv båt med liknande vikt och jag har dragit med lite olika bilar men Trail Blazern var nog den bästa att dra med samt att den drog minst bensin med släp bakom. Pajero Sporten är en bra dragbil men lite för klen motor om det går lite uppför. Trail Blazer är inte mycket dyrare i inköp än Pajero Sport. Mvh/Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 17 April , 2007 Förresten, vad har du för totalvikt på trailern? Alltså hur mycket dragvikt måste bilen klara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 17 April , 2007 Ford Explorer är en bra dragbil om man inte ska använda den som pendlarbil på vardagarna.(ganska törstig) Min drog 1.6L/Mil med en saab 9000 på släpet! 4x4 och lågväxel är skönt om man ska sjösätta på branta ramper. Vi drog vår Katamaran (2.5t inkl kärra) utan problem (dock bara i 30kmh ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 April , 2007 Hej! Land Rover Discovery får du för en billig peng. Köp i så fall en serie II. Hade en med V8an, den drar det mesta och ett härligt vrid. Har ju dessutom lågväxel och diffspärr som en riktig 4x4 ska ha. 3000 kg får man dra, men bara 900 med B-kort. Som någon innan sa så är det inte möjligt att dra en båt på 1700 kg lagligt med B-kort, med någon bil. vikten på båten spelar egentligen ingen roll, inte heller om man har den fylld med bensin, utrustning, ölbackar eller vad som helst. Det som spelar roll är vad trailern är registrerad för att dra. Kör du således med ett släp som är registrerat för 2000 kg och lasten bara väger 20 kilo åker du dit i alla fall. Det är till och med högre böter för att köra med ett för stort släp än för att köra ett litet släp med lite övervikt. Märkliga regler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 18 April , 2007 Tjena! Jag går själv i samma tankar, men gällandes en tyngre båt ca 1800-2500 kg plus trailer/båtvagn. Funderar på om detta med totalvikten på 3500 kg för B-kort endast gäller vid drag av reggat släp och ej vid 30-släp (efterfordon) ? Har fått uppgifter på att man med B-kort/traktorkort får köra en traktor med efterfordon (30 km/h utan fjädring) med en väldigt hög vikt, gäller detsamma för en personbil måntro ? Står ju i regbeviset för bilen angivet en maxvikt för släpvagn med B-kort och en annan maxvikt för släp för bilen överhuvudtaget. Har inga behov av högre hastigheter än 30km/h, bara jag kan dra ekipaget till spat... Så min fråga blir: kan jag med någon bil och endast B-kort dra ett båtekipage av något slag som väger 2500-3000 kg i 30 km/h ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 18 April , 2007 Hej! Du får dra med obegränsad vikt efter personbil med vanligt körkort! Kraven är Godkännd trailer för vikten, bromsar på alla hjul, ej fjädringar, ej reggad och en triangel på, blir då ett efterfordon! då får du köra i 30 km eller om det är 40 km (tror dom har ändrat till 40 km?) Bör kolla upp vad draget stoppar för brottgränsen Sen är det upp till bilen om den orkar eller ej! Har själv kört så med en SAAB 9000 i många år och min båt/trailer väger omkring 3-3,5 ton och det har fungerat helt perfekt. Resan till o från Sthlms Skärgård är ca 50 mil. Ej sjösatt eller tagit upp den med SAAB:en, utan fått hjälp med det! Nu har jag köpt en Mitisubishi Pajero Sport i vinter, så jag har inte provat ännu men troligen ska det inte vara några problem med att dra, upptagning/sjösättning! Någon som har erfarenheter om denna bil om att dra, sjösättning/upptagning! Mvh Norton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 18 April , 2007 Nja det är ju inte riktigt sant, du får aldrig överskrida den maxvikt som bilen får dra som står i reg. beviset även om det är ett efterfordon. Du kör inte lagligt med ett 3,5tons ekipage bakom din Saab av den anledningen att bilen inte är konstruerad för att hålla för det. Även om kopplingen i sig klarar högre belastningen så är det vad som står i reg. beviset som gäller. Sen är det även lite andra regler med maxbredd på 3,1meter (båtar) och blinkers, reflexer etc. (det senare gäller bara nya fordon). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 18 April , 2007 Japp det går fint om dragbilen klarar vikten samt att efterfordonet i övrigt uppfyller de krav som krävs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 18 April , 2007 Pebben! Det är faktiskt sant det jag skrev ang. Efterfordon. Kraven är Godkänd trailer för vikten Bromsar på alla hjulen Triangel Ej reggad Inga fjädrar Lysen (körning på natten) Har du levt upp till detta då är det ok att dra och enl. lagen är det obegränad vikt efter dragfordonet Allt enl. Vägverket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trUst 0 Postad 18 April , 2007 Norton: Jag är bara så fascinerad av att man kan åka 50mil i 30km/h...det måste ta en halv evighet eller rättare sagt nästan 17h...om man aldrig stannar såklart. Har du verkligen gjort det i flera år!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 18 April , 2007 Stämmer med vad polismyndigheten i örebro svarade på samma fråga UTOM bromsen. Vi behövde bara ha fungerande bromsanordning Vilket kunde vara vad som helst som kunde hejda ekipaget. På den skämtsamma frågan om ankaret fungerade som broms blev svaret JA! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
umer 1 Postad 18 April , 2007 köp en Doge 1500 -98 eller nyare .perfekt bil dessutom regat för 5 passagerare sä får du med hela familjen .har en själv är helnöjd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 18 April , 2007 Ja det har jag gjort enkel resa omkring 20-25 mil och om sanningen ska fram så höll jag inte prick 30 km/tim hela resan utan plussade lite här och var, kör alltid på kv/natten. Men det var värt allt när vi väl var framme efter ca 6 tim körtid. Sem i sthlms skärgård är faktiskt värt en del slit! Mvh Norton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 19 April , 2007 Ja för efterfordonet är det okej, men för bilen är det inte okej. Du skrev själv om brottsgränsen för kopplingen och det är precis det jag menar. Fast det är inkl. infästningen i bilen. Det var det jag menade och det står i reg. beviset. Överskrider man det finns det risk att något går sönder förr eller senare. Har saxat lite text från följande källa... som just nämner info om de nyare reglerna. http://www.vv.se/filer/5463/bildragna_efterfordon.pdf På efterfordon som tas i bruk från och med den 1 januari 2005 gäller dessutom: • Två stycken vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm i sidled från dragfordonet. • Två vita reflexer framtill. • Samtliga lyktor och reflexer ska vara typgodkända. Körriktningsvisare: Från 1 januari 2005 ska alla nya efterfordon ha två körriktningsvisare med orangegult ljus. Vägverket rekommenderar att även äldre efterfordon utrustas med körriktningsvisare Kopplingsanordning: Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 19 April , 2007 Pebben! Tack för informationen i länken den var bra och tydlig! Enl. verkstan så ska påfrestningarna inte vara för stora i alla fall när det gäller SAAB:en 9000 eftersom hastigheten är begränsad till max 30 km/tim så det ska vara ok! eftersom draget är nytt och monterat på verkstan, ett gammalt monterat drag bör man kontrollera alla bultar/infästningar noga innan man börjar att dra tungt! Nu har jag ju skaffat mig en bättre dragbil Mitisubishi Pajero Sport -04, så nu är alla problem borta som tex. sjösättning och upptagning och dessutom bättre att dra överhuvudtaget med och är konstruerad för att dra 3 ton med. Och min trailer är helt i sin ordning enl. alla regler som finns! Så nu väntar jag bara på sem och få dra till Sthlms Skärgård i en så där 6 veckor. Ha en bra dag Pebben! Mvh Norton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser