Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
callon

Durken och balkarna måste bytas!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett litet problem. Upptäckte förra hösten att durken på min båt hade gett upp. Jag lyfte på den lösa mattan och såg att det hade gått upp en stor reva i glasfibermattan som låg över plywoden, revan gick hela vägen från aktern till fören. Jag trodde då att det skulle finnas genomsur flytskum under så jag rev bort lagret med glasfiber och lyfte bort de relativt välbevarade plywoodskivorna. Under fanns bara 5 halvdana balkar gjorda av flytskum och glasfiber. De var helt slut och var helt lösa, antar att de var dåligt plastade.

Nu står jag här och undrar vad jag ska göra? Som jag ser det har jag 4 alternativ. Först och främst måste jag ju fixa dit nya balkar gjorda i trä. Men frågan är hur jag ska lägga durken.

Ska jag:

1. Limma dit samma skivor (skicket på skivorna var bra) som låg där innan utan att behandla dom och lägga en matta ovanpå. (Biltemas bagagematta som ska klara våta utrymmen)

2. Göra som ovan fast dessutom glasfibra in undersidan på skivorna innan jag lägger dit dom.

3. Göra som ovan men förutom undersidan av skivan även lägga ut en glasfibermatta på ovansidan och på så sätt täcka in skivorna helt och hållet. Då blir det som det var innan men det var ju inte så lyckat, det ledde ju dit jag står idag.

4. Köpa dyr mahogny-plywood som läggs på plats och behandlas och därmed skippa mattan ovanpå.

När jag väl fått dit durken ska jag skruva dit 2 st lådor där stolar ska monteras, så jag antar att det påverkar vilket val som är bäst

Bifogar även en bild.

En annan sak, ingen som vet vad detta är för båt?

post-25203-1394235006,3497_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller just nu på med samma sak, kommer kapa av mina balkar, ca 5 cm, skarva med Tryckta 21x95, fylla med fogskum, plasta in dem, samt lägga 12mm Lavan plywood ovanpå, som jag plastar i kanterna/skarvarna.

Allt beror på hur läng du skall ha båten, samt hur mkt pengar du ska lägga ner. Det bästa vore väl bara plast?

Om jag vore dig skulle jag byta eller låta balkarna torka, plast fast dem, nytt fogskum, sen lägga 12mm lavan plywood samt plasta ihop/kanterna samt måla. Dvs ingen matta ovanpå som binder fukt. Men jag kommer nog att ha matta i alla fall - e ju så mkt skönare att gå på.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

De balkarna som fanns bestod inte av trä utan var gjorda av enbart glasfiber och någon slags flytskum inuti (tror det var flytskum i alla fall, såg ut som lila frigolit) De var i väldigt dåligt skick och de måste bytas vilket bara det är ett jättejobb.

Angående durken så har jag kollat runt lite på olika trådar och hemsidor (bland annat Micke och Annas sida som har varit till stor hjälp)och jag har förstått att man kan göra på en rad olika sätt.

Men jag gllar matta och plastar man in plywoden så bör väl den inte ruttna även om man har matta på. Såvida inte den gör det om jag skruvar genom glasfibermattan och ner i skivan när jag ska fästa lådor till stolarna? Någon som vet hur man löser det? För det räcker nog inte med bara lim till dom lådorna.

Sen tänkte jag höra om man måste skruva och limma dit plywooden, räcker det inte med lim, om man nu inte ska ha ett lager med glasfibermatta ovanpå för då håller väl de sig på plats ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Plasta hela durken och plasta dit lådorna för stolarna också, behöver inte vara mycket väv för att det ska sitta som berg. Försök undvika skruv så långt det går, månste du använda det så använd riktig rostfri skruv och täta hålen med typ sikaflex.

//Daniel (som kanske måste plasta om akterspegeln snart)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Okej, men om jag ska plasta in durken både underifrån och överifrån, alternativt underifrån och i kanter och skarvar - Vad ska jag då använda för träskiva och varför just den. Den får helst vara billig också.

En annan fråga, om jag bara plastar kanter och skarvar, vad ska man använda för nån färg för att få en härlig yta att gå på, så man slipper mattan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...