Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Groenling

Hur bygger man en båtslip till en styrpulpet?

Rekommendera Poster

Har ni någar ideer-tips? För att fa båten i vattnet behöver jag bygga en slip, ca. 20m. Det är en nedförsbacke, ca 15-20 % (därför är det jobbigt med an grusväg, det är litet för brant).

/sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En sån här går att köpa färdig 11 meter i alla fall 8 plus 3 meter). Kanske du får nån idé genom att studera bilderna.

http://www.balstaslapet.se/batslipar/index.html

En sak som borde funka är väl att använda räls om man nu kan få tag i det. Och så en liten vagn med vagga på som båten kan vila på. Sen en vanlig trailervinch med broms och spärr att hala hem båten med resp släppa iväg med.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 april 2007 | 20:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vagga i trä med typ skottkärrehjul? Hur ser strandkanten ut?

Dra vaggan med ett vajerspel som drivs med en startmotor och batteri, eller varför inte en gräsklipparmotor?

Kom precis på att en (min) jordfräs är perfekt som vinsch, drift på ena hållet och när man har motorn avstängd så kan driften fungera som broms där den slirar på remskivan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte fylla ut nere vid stranden så att man får en plattå att stå på med bil trailer? man kan ju även kanske tänka sig att man svänger hela ekipaget så man står lite snett utmed stranden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo, tack så mycket. Det vat precis tipsen jag behövde. Jag skall använd mig av 2 telefonstoplpar, utrustar de med gummihjul och några tvärtraverser för kölhjulen. Jag kan sedan ställa mig med trailer så att jag kan draupp/ släpper ner båten direkt med hjälp av slipen.

När detta är färdigt skall jag skicka dig ett foto:-)

hälsningar

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...