Corpius 0 Postad 10 April , 2007 Hej! Letar just efter en prisvärd båt för framförallt fiske- och en del dagsturer och funderar allvarligt på att köpa en Ryds 520 ST eftersom jag tycker om planlösningen i båten. Men eftersom Örnvik 535 HT kostar ungefär lika mkt och har erkänt mkt bra sjöegenskaper så har jag svårt att bestämma mig. Vad vet/har ni hört om rydens sjöegenskaper själv, av vänner och bekanta, läst i tidningar etc??? Jag kommer att använda båten på Vänern där det ofta är betydligt högre sjö än inomskärs på ostkusten tex... Det mesta går ju bra på en spegelblank yta om man säger så... :-P 12/4-07 Inga kommentarer alls ?!?! Och det angående en båt som förekommer mkt flitigt i båtannonserna. Jag tolkar det som att man ska undvika båten helt isåfall... Ska kanske satsa på en Ryds Camping istället, Örnvikarna står ofta lite väl högt i pris. Senast ändrad av Corpius | 12 april 2007 | 00:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crusing 0 Postad 23 Juni , 2007 Köpte en 520 ST (-91) i höstas och är mycket nöjd så långt. Den körs i och för sig i relativt lugnt vatten, men är stabil i sidled och planar lätt med 40 hästar. Jag fastnade också för planlösningen, och kan efter några månaders nyttjande konstatera att den fungerar bra i praktiken och lätt sväljer 4 vuxna och en handfull (små) barn. Och medföljande packning. Instegsluckan är genialisk när alla ungar ska i och ur. När det är sjögång slår skrovet ut mötande sjö ganska kraftigt och det stänker en hel del, men sitter man i den främre halvan av båten är man mycket väl skyddad av de omslutande rutorna, både från vatten och vind. Dessutom är det trevligt att sitta så långt från motorn som möjligt, ljudnivån sjunker och ett samtal förs lätt även i 20 knop (med en fyrtaktare där bak). Det enda jag inte gillar, med segelbåtserfarenhet i ryggsäcken, är att den är svårmanövrerad i låg fart och är vindkänslig. Å andra sidan är kanske andra mindre motorbåtar i denna kategori inte mycket bättre, vilket diskuterats på olika trådar här på Maringuiden. Just det, en HT-båt kan du inte plocka av taket på, och det är härligt att lunka fram i 6 knop nu på sommarkvällarna helt ned-cab:at. Fiskar du är en HT-båt mindre praktisk, då taket stjäl en massa plats. Lycka till med ditt val! Senast ändrad av Crusing | 23 juni 2007 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Juni , 2007 Hej Jag nämner ingening här om de två modellerna som du nämner, men generellt så kan jag säga att ingen båt under 6 m går riktigt mjukt i väldigt höga vågor. Och om vågorna dessutom är krabb så är det ännu värre! Man brukar säga att en båt som ska gå relativt mjukt i något sånär hög sjö bör ha en längd på minst 6 m. Orsaken till att det är på det viset är att vågorna har en viss längd också och inte bara en viss höjd. 1 m höga vågor kan vara mjukare att åka mot om det är riktigt lång slaglängd på vågorna än om det är 50 cm. höga vågor med kort slaglängd eller om det är krabb sjö. Kontentan är att båtens längd är extremt avgörande för hur mjukt båten tar sjön, men även en tyngre vikt är för just detta ändamål en viktig faktor. Körsättet påverkar naturligtvis också en del, men det är alltså framför allt längden som spelar roll. En annan sak som är rätt viktigt om man kör i stökiga vatten (som ju Vänernr absolut tillhör) är att ha en så stark motor som båten tillåter. Dels så måste man ju klara av att ta sig till land/hamn om det blåser upp ordentligt, men dessutom så är det så att med en tillräckligt stark motor kan man köra ovanpå vågtopparna. Att köra i stökig sjö kan alltså i vissa fall mjukas upp lite genom att man kör så pass fort att både aktern och fören hela tiden ligger ovanpå en vågtopp. Kör man i en slags mellanfart så kommer t.ex. fören ligga ovanpå en vågdal medan aktern befinner sig på en vågtopp. Då blir det guppigt och hårt. Då är lösningen att antingen köra väldigt långsamt så att man följer med eller att man har fartresurser så att man ligger ovanpå. Starka motorer har därför flera syften. Det som äår lite trist är att prisskillnaden på båtar mellan låt oss säga 5.5 m och upp till 6 m är rätt stor. På dessa ynkliga 50 centimetrar så händer det rätt mycket med hur en båt uppför sig i sjön och det är vid minst 6 m som en båt börjar bli lite fullvuxen. Även om du nu eventuellt kanske tycker att det blir ett för stort hopp rent ekonomiskt att välja en större båt än vad du har angett här så tycker jag ändå att du borde ha mina ord i bakhuvudet. Det kanske kan löna sig att skaffa sig ett nummer större båt än vad du har angett här, men i annat fall så kan du ha detta som en mental förberedelse så att du inte tror att någon av dessa båtar går riktigt mjukt i vågor runt 60-70 cm. För det kommer de inte att göra. Men det går att leva med det om man bara är medveten om det innan och att man kör på ett lämpligt sätt. Men om du vill ha en mjukare och behagligare färd så är det alltså en större båt du behöver. Hälsingar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corpius 0 Postad 26 Augusti , 2007 Oki. Tack för svaren. Kul att någon svarade till slut. Låter som om båten är ganska flack i botten vilket ju har både för- och nackdelar. Ska mest använda båten till fiske av olika slag och då kan det ju vara bra att ha en stabil och lättplanande båt, men min erfarenhet är att så fort jag sätter mig i båten så börjar det blåsa upp på Vänern - och då blir det jobbigt att åka... Fast det är just planlösningen som jag är så förstjust i med båten egentligen. Och priset som är någorlunda humant... Hade jag råd skulle jag nog köpa en Ockelbo DC21;a. Nu blir det kanske en snipa istället. Långsamt går det ju men man kommer ju fram bekvämt, billigt och säkert - dvs. i väldigt gott skick - vilket ju också har sin charm. Prisgapet mellan småbåtar och lite större/snabbare båtar är ju som sagt egentligen obefogat stort. HT-båtarna i sin tur faller lite mellan stolarna med sin för fiske något opraktiska planlösning. Man kanske... Eller... Tja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser