Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
paer

Montering av tung utombordsmotor?

Rekommendera Poster

Finns det möjligen några generella råd för montering av utombordsmotor?

Min framtida motor kommer nog att ligga på 115hk och väger väl då en bra bit över 100 kg, så jag har tänkt använda en verkstadskran från Jula för själva lyftet.

Vad ska man tänka på när det gäller att få motorn att hamna i mitten (i sidled), finns det några smartare tips än att mäta nogrannt?

Krångligare är det antagligen att passa in motorn höjdmässigt, är motorns fäste oftast utformat med spår, så att man kan hänga motorn över aktern och borra så att bultarna då hamnar längst upp i spåren, för att sedan lyfta motorn till rätt nivå och sedan dra åt bultarna, eller är motorns fäste endast utformat med hål så att motorn måste lyftas till rätt höjdnivå innan man borrar i akterspegeln och bultar fast motorn?

När under dessa moment ska man kladda på ordentligt med Sikaflex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är inte helt enkelt. Men eftersom det låter som nya produkter kommer säkert motorn väga betydligt mer kanske uppåt 200kg beroende på rigglängd, fabrikat etc.

I sidled är det ju främst det som är under vatten som är viktigt. Hamnar motorn pyttelite snett och sedan med nån grads vinkel spelar inte det någon roll även om man såklart skall sträva efter att få det exakt rakt.

De flesta båtar har ju dessutom förborrade hål men inte i ditt fall alltså?

Motorerna har ovala hål längst ner men du skall inte använda dem på det sätt som du skriver för du vill fortfarande kunna justera höjden.

Så jag skulle gjort såhär...

1. Ta ett vattenpass och se till att båter står stabilt och akterspegeln i våg. (Inte aluminiumplattan för den är inte alltid rak).

2. Mät på vilken höjd du skall ha motorn genom att hänga dit motorn i rätt höjd (kavitationsplattan på rätt nivå).

3. Skaffa mellanlägg mellan akterspegeln och motorn, häng dit motorn och justera med pass eller lod så att motorn hänger helt i våg. Kontrollera visuellt och justera i sidled så att den hamnar i centrum med avseende på båtens botten (V-spets). Detta är viktigare än att mäta då ett skrov inte alltid är 100% symetriskt.

4. Borra hålet i det näst översta av de fyra hålen, det är vanligare att man behöver juster uppåt än neråt så då har du två hål uppåt.

5. Borra motsvarande i ovalhålen (så att du får full justermån)

6. Lyft bort motorn, ta bort mellanläggen, och kladda sikaflex i hålen och lite runt.

7. Häng dit motorn med hjälp av kranen igen och passa in de två övre bultarna och ta mer sikaflex på bultarna.

8. Gör motsvarande med de undre innan du drar de övre helt.

9. Dra bultarna emd rätt moment efter att du kontrollerat positionen. Går att justera lite med glappet i bultarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...