Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
matols1029

ryds 510 gti eller 568 gti. motoralternativ

Rekommendera Poster

behöver en snabb båt som tar mig långt ut för fiske(hyfsat fina dagar) på västkusten och som trailas rel enkelt.Spekulerar i om 510 eller 568 är bäst. Räcker en honda 75:a till 568:an eller bör jag i så fall välja 90:an. Tacksam för alla råd, har kört snipa i många år så jag vet intet om snabba båtar, men ökad räckvidd (och mindre tid såklart) känns angeläget.Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur stor motor du behöver beror bl a på hur mycket last du skall ha i båten och hur fort du vill ta dig fram.

75 hk är ju 586:ans nedre rekommenderade gräns men den bör räcka hyfsat bra. Men jag skulle nog satsa på 90 hk ändå så man har lite marginaler och så kan det ju hända man vill åka ut en 4-5-6 personer med lite packning nån gång och då är det bra att ha lite extra kraft.

Vet ej om det är den nya Honda BF75 el BF90 du tänker dig men 2007 års modell som kommer nu är helt nya modeller. BF75 och BF90 är i grunden samma motorer men BF90 har en finess (BLAST) som gör ett den accelererar extra bra (BF75 har inte den finessen).

Eftersom du skall hålla till på västkusten och havet så är nog en lite större båt att föredra och därför tror jag nog 568 blir ett bättre val än 510.

Om du skall traila mycket och skall lägga i och ta upp båten själv har Bålstasläpet några bra 80 km/t bromsade trailers. T ex REG-1350E. Har en sån själv.

Finns några inlägg om du söker på 568 som ger mycket info om den båten.

Huruvida 510 resp 568 är lämpliga att fiska från har jag ingen kunskap om.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 april 2007 | 19:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...