Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Thorleif

Landström Reversed Polarity

Rekommendera Poster


Hej har en fråga angående landströmen på min Regal 00:a. Jag har monterat en omvandlare från 220v till 110v.  Men på panelen i båten så finns det en röd lampa och där står det reversed polarity denna sitter precis vid sidan om landströms uttaget och är kopplad med jord i ena änden och i en av faserna i andra. När jag kopplar på 220v in i båten igenom omvandlaren så tänds den röda lampan, jag kan då ta ut 220v stickproppen och vända den ett halvvarv om så slocknar lampan vad är detta och hur skall det vara för att bli riktigt?

 


Inne i båten på panelen för 12v förbrukare och 110v förbrukare t.e.x micro laddare, wastepump, ruffbelysning så finns en röd och en grön lampa. På dessa står det Polarity på den röda och power på den gröna är det så att den gröna skall lysa om landströmen är inkopplad rätt?

 

 


Hur har ni era kylskåp kopplade? jag har ett riktigt kompressor kylskåp och vill koppla det så jag inte behöver ha 12v huvudbrytaren på och kan ha kylskåpet på för jämnan så man har rätt temp när man skall ut med båten och sedan kan man ha vissa matvaror i det hela tiden det vore bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får vända stickproppen så att reversed polarity inte lyser, lyser den så är nollan och fasen skiftade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp ne gammal tråd pga samma funderingar.

I min sea ray's elpanel vid köket finns en power lampa och en reversed polarity lampa, samt en on/off knapp för shore power vilket ju måste vara landström.

Jag har dessutom en trafo/omvandlare med jordfelsbrytare inbyggd kopplad från inkommande 220 landström som gör om till befintlig 110 V båtström med förbrukare som kyl osv.

Om jag nu kopplar in 220 med landströmskabeln och shore power knappen står i läge off, så lyser power lampan OCH reversed polarity lampan.

Slår jag nu över vredet till shore power on, så slocknar reversed polarity lampan och jag får 110 V på spänningsmataren som sitter brevid, allt är då alltså ok.

Frågan är nu varför reversed polarity lampan tänds när jag har shore power knappen i läge off, då borde väl inte landströmsingången vara aktiverad alls och förbrukarna utnyttja 12V batterierna ??

Hur vet jag när 12 V utnyttjas kontra 110 V på förbrukarna ??

(borde ju vara shore power knappen som avgör vilket förbrukningskälla som används)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har liknande koppling samt ideer' ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen liknande koppling, men idéer har man alltid. Kan det vara så att polaritetslampan även fungerar som en varningslampa för att du inte använder landströmmen fastän du har den inkopplad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju kunna vara så, men är tveksam till det, dessutom vill man gärna veta säkert så inget går sönder. Tack för gissningen i vilket fall Glad

Ska söka runt lite mer men har någon mer info så skriv gärna några rader.

Vet ju att det finns fler sundancer ägare här inne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning:

22V Landström är ju två trådar. Oftast svart och blå. Svart är fas dvs 220 V, blå är nolla, ihopkoplad med skyddsjord och ner i marken vid den närmaste transformatorn.

I ett vanligt jordat uttag så vet man inte vilken pinne/hål vad som är vad och det spelar oftast ingen roll heller. Det beror på hur man råkar vrida kontakten när man stoppar in den, De moderna, blåa CEE 220V-kontakterna går inte att vrida; där är fas respektive nolla alltid på samma pinnar.

Min gissning är att din reverse polarity-lampa är kopplad mellan inkommande blå kabel och t ex jord i båten. Förmodligen en  s k glimlampa, ett gasurladdningsrör som inte drar nån ström alls utan bara tänder på spänningen. Meningen är nog att göra dig uppmärksam på att inkommande nolla inte är nolla utan har fas-spänning.

Jag har för mig att det finns USA-kopplingar där man glatt använder nollan som skyddsjord i båten och kopplar den till diskbänkar och annan metall. Om man då istället har fas på inkommande nolla så får man en otrevlig överraskning när man tar i diskbänken.

MEN eftersom du ändå har byggt om till 220V med en transformator emellan så spelar det absolut ingen roll om inkommande fas och nolla är växlade i ditt fall.

Jag har f ö allting utom laddning från solpanel koppat via 12V huvudbrytare. Inklusive kylskåpet. Lugnast så.



Senast ändrad av Anders_St | 24 maj 2008 | 12:42



Senast ändrad av Anders_St | 24 maj 2008 | 12:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St:

Det låter som en rimlig förklaring tycker jag, skall prova att vända 220 kontakten som sätts i landuttaget för att se om det blir någon skillnad, annars gör det nog inte så mkt i vilket fall eftersom denna röda lampa slocknar då jag slår på landströmsknappen och då får 110V i panelen (från omvandlaren med jordfelsbrytare).

En annan lite klurig grej är att det finns en inbyggd AC converter i båten med on/off knapp i samma panel som de andra. Denna skall om jag fattat rätt omvandla 110V landström (USA) till 12V båtström - kyl osv samt ladda batterierna när den är påkopplad. Nu har jag ju en ny batteriladdare som går på 220V istället, så denna kommer jag ej att använda, men den verkar vara inkopplad fortfarande för den börjar brumma om jag slår på den (bör nog ej använda denna samtidigt som den andra).

Blir nog till att försöka reda ut ordentligt hur allting är kopplat så man ej gör bort sig och något går sönder, alt säkerhetsrisk.

Tackar för svaret ! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En AC converter skulle jag vilja ha till omformare 12V DC till 110V AC ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna ha varit så, men jag hittade info om denna i sea ray's owners manual där det står att den är en AC to DC converter - som ger 12 V till alla sådana förbrukare ombord samt laddar batteribanken. Men som sagt, denna bör jag nog ej använda då min 220 V laddare (till 12 V batteribanken) hoppar igång så fort landströmmen är inkopplad.

Det står också om polarity lampan, att precis som sagts så är polerna omkastade och landströmmen ej bör aktiveras förrens de ändrats, men nu sitter det ju som bekant en 220-110 trafo innan 110 V systemet i båten så då kanske det ej har betydelse ?

Skall som sagt försöka reda ut hur kopplingarna är gjorda innan jag börjar använda dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För info:

Provade att vända på 220 kontakten till landanslutningen idag och vips slocknade den röda lampan Glad. Vet ju dock ej om det spelar någon roll, men bättre släckt än tänd.

AC convertern har jag ej hunnit kolla upp ännu ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skull tror att reversed polarity checkar vad för typ av ström du skickar in på trådarna. Jag har en Rinker och tittar jag i mitt elschema så har jag L1 och L2 ( N ) och det uppfattar jag  att du kan ge L2 fas ell. nolla, den känner av vad du har på trådarna. Har du köpt en CM Marine ell. P30/2 trafo så ger dom ut 2 x 55V  jord förutom CM Marine där jorden stannar i trafon. Slå jag på AC ell. varmvattenberedaren så slocknar den röda lampan men kör jag endast laddaren uttan någon större belastning så lyser den röda rev. polarity och det undrar jag varför det är så. Jag tror det är för att den nyttjar båda faserna kanske. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AC convertern ÄR laddaren .. hade de på min SeaRay !

Nu när du har en omvandlare från 220 till 110 ..varför använder du inte orginalladdaren i stället för den nya ... allt är ju kopplat å klart redan !?!?!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp.. samma på min Sea Ray 250.. förra ägaren har satt en silvertejpbit på 220-kontaktens ena sida som skall peka upp när man kör in den i kontakten.. funkar bra.. har av misstag vänt den om och då lyser reversed polarity-lampan.. har inte undersökt något mer i det då min båt är europastandard från fabrik med 220 etc..

 

// P

post-28196-1394235595,9142_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Jo, jag har fattat det med nu efter lite läsning. Men jag vet fortfarande ej exakt hur allt är kopplat mellan de olika laddarna och batteribanken (3st).

Det som sitter i båten satt där när jag köpte den och jag tror de satte i den nya 220 laddaren pga att den laddar smart - känner av batterikapacitet osv., gör originalet det ??

Jag vet ej hur den gamla är kopplad på batterierna då nya batterier har satts i båten strax innan jag köpte den, dvs det fanns ej 3 st tidigare och jag vet ej överhuvudtaget om den gamla fortfarande är inkopplad mot batteribanken sedan den nya sattes in, har ej hunnit kolla detta ännu.

Dessutom tror jag den nya har högre max laddström, men som sagt ska kolla över allt när tid finns. Funkar den gamla bör det väl vara smartare att köra den som källa till 12V direkt istället för via batterierna (med nya laddaren) när man har landström påkopplad och använder 12V förbrukare (om jag ej missförstått hur den gamla är kopplad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns troligtvis en galvaniskisolator kopplad i båten denna fungerar bara om nollan hamnar rätt använd CEE kontakt på den kabeln som sitter från båten och ha en stickpropps övergång till de platser som sakanr CEE don. Koppla rätt i CEE donet och när du ansluter utan stickpropp så blir det alltid rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...