Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Pernil_1

Nybörjare och köp av ekolod. Vilket?

Rekommendera Poster

Hej,

Är en nybliven båtägare! Det blev en Höga Rodd 465 med en 50 hk på. Vi har tänkt oss att använda båten i första hand för utflykter och kanske lite fiske.

Nu till frågan:

Vad skall vi köpa för ekolod? Jag har tittat runt lite men känner att man vet för lite om detta ämne. Tycker att Garmin Fishfinder 140 ser trevlig ut och flera här rekommenderar denna. Vi skall i första hand använda den för att ta oss fram i okända vatten och i andra hand för att hitta fisk. Har läst lite att det finns framåtseende ekolod, är Fishfinder 140 detta? Klarar ett ekolod av farter kring 25-30 knop? Har erfarenhet av Garmin sedan tidigare och tycker de håller bra kvalité/pris. Vi kan tänka oss att ge ca 1 500- 2 500 kr för ett ekolod.

Många frågor men skulle uppskatta om någon eller några ville hjälpa oss med att hitt något som kan passa oss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men det låter som att ni vill ha ett ekolod för att slippa gå på grund när ni kör omkring med båten i största allmänhet.

I sådana fall: GLÖM EKOLOD.

Ekolodsanvändning är ingen navigationsmetod!

Ni behöver först och främst sjökort.

När ni har sjökort behöver ni grundläggande kunskap i navigation.

När ni har kunskap inser ni att ni behöver en kompass.

När ni har ovanstående kan ni, om ni vill, skaffa lite nice-prylar såsom sjökortsplotter, badtermometer och ekolod.

/Marcus.

ps. Ska ni åka på OKÄNDA vatten, dvs små insjöar där det inte är sjömätt (=saknas sjökort), kan det kanske vara smakfullt med ett ekolod. Dock inte som enda livlina i 25-30 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Garmin 140 klarar Ankan i full fart men bubblorna ger lite spökfisk, åker själv i insjö med mycket sten mm och lodet funkar bra som förhinder att gå på grund, uppdateringen är snabb och i gamla insjöar är det inte direkt canyons och raviner utan botten ändrar sig sakta, oftast är det sandslam botten när man börjar se sten kan man anna oro och man kan lätt förutse vad som komma skall. Jag har alltid ljudlarmen aktiverade så när den varnar är det dax att ta en titt på vad som är på väg. Har du en båt som ändrar sig mycket i horisontalläge vid olka farter så kan det vara svårt att få lodet att fungera i alla farter utan att det tappar uppdateringen, ankan reser inte fören så för mig funkar det från noll till 30 plus.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för svar.

Jag får väl förklara mig lite nämre. Ja, vi kommer att åka i sjöar där det inte finns några sjökort. Det är därför jag är nyfiken på hur bra ett ekolod fungerar. Visar det vad som finns framför, under eller bakom båten? Hur visar det när man kör lite fortare? Vi kommer naturligtvis att köpa sjökort till de sjöar där det finns och ,ja, jag kan navigera efter sjökort och kompass och kommer att göra detta så fort möjligheten finns. Kompass finns redan i båten!

Tack så länge!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Echopilot är ett fråtseende ekolod. Detta visar vad som finns under och framför båten i låga farter. Det fungerar okej när man lärt sig det.

Det går inte att använda för fiske, vad jag vet.´

Kostar ca 6000 kr och uppåt.

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 09 april 2007 | 21:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Jaha, nu har vi köpt ekolod. Det blev ett Lowrance X125. Fastnade för dess höga upplösning. Har ej testat än men tycker i alla fall att det verkar vara bra. 3st olika företag rekomenderade detta oberoende av varandra.

Någon som har erfarenhet av X125?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...