Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
thor79

Yamarin 56 HT

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har hittan en Yamarin 56 HT till bra pris som jag är sugen på att köpa.

Dock sitter det bara en 60 hästare på den. Det är den minsta rekomenderade motorn.

Vad tror ni? Kommer det att räcka för att köra familjen (2 vuxna 1 barn) med semesterpackning.

Toppfarten spelar ingen roll, jag är bara ute efter en så ekonomisk marchfart som möjligt.

MVH Tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. En 60 hästarsmotor är starkare än man tror.Toppfarten blir naturligtvis inte 30 knop men en fart på ca 15 - 20 knop klarar den säkert med din familj. Se bara till att Du inte överbelastar den, håll ett öra på varvtalet, det beror också på vad för propeller det sitter på motorn och om det är tvåtakt eller fyrtaktsmotor.Varvtalet skall inte vara för högt eller för lågt vid den fart Du normalt vill köra i.Rekomenderat varvtal för motorn står i handboken för motorn.Finnes ingen varvräknare får man lyssna hur motorn låter. Hoppas Du har någon hjälp av mina synpunkter,det kanske kommer fler svar. Hälsn. Göran. S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har mailat till dig ett test på Yamarin 56 HT med Yamaha F60. Som du kan se i testet funkar Yamahas 60 hk 4-takt utmärkt.

De testade med 2 personer.

På Yamarins hemsida (svenska delen) kan du även se max fart och marshfart samt förbrukningen vid dessa farter: http://www2.yamarin.com/index.cfm?ChangeSetNow=4

Om du inte sett videon som Yamarin har på 56 HT så finns den här (Yamaha F100 4-takt i videon): http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/yamarin 56HT.wmv

Med bara 2 vuxna plus 1 barn ombord plus semesterpackning kommer det att funka med 60 hk. Men blir ni fler kommer 60 hk att bli alltmer problematiskt. Båten är tydligen godkänd för 5 pers och med 5 vuxna skulle jag jag definitivt vara mer nöjd med 80-100 hk.

Troligen är Yamaha F80 den bästa kompromissen på den här båten, men F60 funkar också bara man är medveten om att lastar man ner båten så kommer det att gå trögt upp i planing samt motorn kommer att få jobba mer på höga varv (=bullrigare och drar mer bensin).

Att den har 90 liters inbyggd fast tank är mycket bra, den kommer att räcka mycket långt med en Yamaha F60. Låt säga att du åker i marshfart runt 20-22 knop där den drar ca 0,6 liter per sjömil. Då kommer du smått fantastiska 150 sjömil (=28 landmil).

Yamarin 56 HT verkar väldigt komplett utrustad som standard, det enda som man väl borde köpa till är nog fikabordet med bordsben som man har vid aktersoffan och det lilla extra bordet man kan ha framför passageraren.

Den största nackdelen med 56 HT är nog att man måste klänga på skarndäck, gångytan på sidan av hard topen, när man skall i båten från fören. Ofta har man ju fören in mot land när man ligger förtöjd vid brygga. Om man kliver in direkt i sittbrunnen har den smarta fotsteg i sittbänkens yttre kanter så man slipper trampa direkt i sittdynan - smart.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 april 2007 | 13:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för utförliga svar. Testet var mycket lärorikt. Verkar vara en optimal båt för mina behov. Får se om jag slår till framöver

/Tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...