MaCro 0 Postad 9 April , 2007 Hej alla som gillar Daycruisers. Under flera år så har Walkarund varit det hetaste men jag tycker att dags för den traditionella DC:n att träda fram igen nu när en ny köpstark yngre generation växer fram. Det är nu dags att diskutera erfarenheter om sina daycruisers och nya kommande modeller... Vilken DC är bäst??...(Pris, kvalitet, funktioner, utrustning, skrov, mm) //Mac Senast ändrad av MaCro | 09 april 2007 | 08:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 9 April , 2007 Hej Jag tycker att Akseladden C6 verkar intressant. Fin båt med bra funktioner. Lite i minsta laget kanske. jag vet dock inte hur skroven på askeladden är. (Läste lite om 645 beetle som tydligen var väldigt ostabil vid snabba girar.) http://www.askeladden.no/default.php3?cmd=show_boat&ID=61 Grandezza 23 DC är också en båt som fångat mitt intresse men jag har lite svårt för de fula rutorna. En annan nackdel är den svaga motorn på 225 hk, båten gör knappt 40 knop. En 270 hk motor i denna båt hade passat fint. http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/grandezza/23_dc.jsp?view=gallery Drömmen hade varit att nimbus kom ut ur sin gamla låda och gör lite fräckare båtar ex en DC av 230 skrovet!! //Mac Senast ändrad av MaCro | 09 april 2007 | 08:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 9 April , 2007 Jag hatar ryds. det är en båt som överlever med ett bra namn. dettta grundar jag på att jobbat mycket med båtar under 4 år. och ryds känns mass produserat och över reklamerat. men den nya 18 dc och gammla 20 dc är riktigt bra lagoma båtar med gött stuk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 9 April , 2007 23wa inta dc är oxå fin fast väldigt många gelcoat skador som ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 9 April , 2007 jaja Det är många som har åsikter om ryds med de nyare båtarna är riktigt bra. Det har hänt en del även hos ryds. Från det ena till det andra vad tror ni om de två båtar som jag nämnt ovan Grandezza 23 Akeladden C6 //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 April , 2007 ... frågan är lika relivant som : Vilken färg är finast ? Om alla tycker lika , hur många båtmärken/tillverkare skulle det då finnas ? Min reflektion är många märken finns det ...... -VIT är det finaste färgen....vet ju alla! //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 April , 2007 Grandezza 23: Testades i ett nr av Vi Båtägare, den fick hyfsat betyg men en del plumpar i protokollet fick den. För mjuk förarstol, badstege under tung lucka som ej går att få upp om man blir liggande i vattnet, bitvis tveksam kvalitet och nåt med motorluckan som ej var bra. Annars gick visst båten fint i sjön, skrovet kommer från Finnmaster 6800. Akeladden C6: Oprövat kort, men skulle bli förvånad om det inte blir en storsäljare. Rätt storlek för många och inombordare. Hade den haft det där Z top el vad det nu heter som gör upp-/nedtagning av kapellet en barnlek skulle den varit än attraktivare. Lite dumt att den inte går att få med en större diesel än 1.7 liters Mercruiser 120 hk (klen fart med den). Annars blir det ju den beprövade bensinaren från Mercruiser på 4.3 liter 220 hk med direktinsprutning. Ganska dyr båt. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 april 2007 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 9 April , 2007 Just NU är min DC bäst - tills jag ev hittar nån bättre :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 10 April , 2007 Tack för svaren bossee jaså grandezza fick lite plumpar. Det var oväntat men så är det väl när men försöker hotta upp en båt med fint namn och lite stripes. De kanske bättrar på sig efter några år. Askeladden känns som en rätt fin båt om än lite dyr. Det kommer nog en c7:a snart om de håller samma linje som z-seien (z7 ,z8). Jag tycker att c:6an är lite i minsta laget. z7:an är annars en fin båt förutom färgen -gul!!???. provkörde föresten Ryds 23 Dc i höstas - MEN vilken besvikelse. Gick som en padda i sjön. seg och sävlig. Jag har även kikat lite på en Chris craft 25 corsair begagnad men tror att denna typ av båt blir väldigt svårsåld då man skall byta nästa gång. Det känns som de säkra korten är nimbus, askeladden, yamarin, ryds, uttern. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 11 April , 2007 I 6meters klassen tycker jag helt klart Yamarin 64DC och Bella 620DC beroende på önskemål. Eller Bella 640DC för inombordare. Lite större Uttern D66 Verado Lite större Aquador 23DC Lite större så Yamarin igen... 76DC. Lite större Aquador 26DC Lite större Aquador 28DC Så jag valde Bella 620DC för min ekonomi <400 000kr. Hade inte ekonomi varit ett problem (realistiskt) så hade jag valt en Aquador 26DC helt klart. Smyg tittar vi är även WA som nästan är som DC så Nimbus, Nimbus eller Nimbus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 11 April , 2007 Aquador 23DC fick mycket bra kritik i ett test jag läste. Den är stor nog för att funka som bobåt. Jag kollade in den lite på båtmässan. Mycket fin båt! Däremot blev jag inte lika förtjust i Askeladden C6 vilket jag trodde jag skulle bli efter att ha sett den på bild (samt att jag skarpt gillar min Askeladden Explorer 605). Tycker inombordare stjäl för mycket utrymme på 6m-båtar. Minst en meter till behövs. Sen är ju Yamarins 76 DC skitfin och Yamarinbåtarna brukar ju ha toppkvalitét och bra sjöegenskaper. Jag försökte verkligen kolla på Ryds med positiv blick på mässan men jag blir så avtänd. Bara den svarta klädseln var hemsk! Ger så billigt intryck. Mest möjligheter och kvalitét för pengarna i 6m-klassen: Askeladden Explorer 605 (det var därför jag köpte en sån) Bästa DC alla kategorier skulle jag nog röstat på Aquador 23DC (men den kostar), Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 11 April , 2007 Hej jag har kikat lite på aquador 23 dc. Mycket fin båt. Nackdelen med den är att den enlgit uppgift inte ens gör 40 knop med 270 hk vilket jag tycker är märkligt. Pratade med en handlare för någon becka sedan som sa till mig att räkna med 37-38 knop. Lite slött för en dc tycker jag. Yamarin är en fin båt med jag vill helst ha inombordare. Det är just detta som gör det svårt att hitta något som passar. jag kollade en del på Nordkapps nya Noblesse 650 med den kostar runt 12000 och försäkra att jämföra med en ex askeladden c6 eller nimbus 230 som kostar c:a 6000. Jag håller med om att C6:an ser fin ut på bilderna men har som sagt inte sett den i verkligheten. Drömmen hade som sagt varit en Nimbus 230 DC (320hk-50knop) men den finns inte ännu. Vi får väl se vad som kommer 2008. Nimbus borde väl ersätta den gamla 22 spectran som gick ur produktion för något år sedan //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beetle 0 Postad 6 Maj , 2007 Askeladden Beetle är kanon. Den klart bäst planerade i klassen. Den kanske inte är exakt vid snabb gir i farter över 30 knop, men hur ofta kör man så med familjen ? / Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 22 Augusti , 2007 Hej Går i tankarna att byta upp mig till en större båt nästa år och har hittat en annan fin båt (Nordkapp noblesse 650) som faktiskt hör hemma i denna tråd. Jag skall försöka få till ett test så fort den kommer till någon marina i sverige. Båten klarar 250hk! och ser väldigt fin ut , iallafall på bilderna. Någon som sett den i verkligheten eller har provkört den? http://www.nordkapp-boats.no/baat_noblesse650.php //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 23 Augusti , 2007 REGAL! thats all you need. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 Augusti , 2007 Formulas 27 fotare!! Men ack så dyr... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 23 Augusti , 2007 Hej! Jag har en Aquador 23 HT, kan bekräfta att den toppar 38 knop med VP 5.0 270 hk. Antar att det är båtens vikt som drar ner toppfarten. Den väger 2300 kg. Jämför med en Yamarin 76 DC som väger 1500 kg och toppar 45 knop med en Yamaha 250 hk. /Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 23 Augusti , 2007 Aquador är jättefina. Tyvärr så matchar den inte mina krav när det gäller fart. Vill helst ha en båt som gör mellan 50-55 knop. Det finns inte lite så många båtar som har nordisk design, går fort och har bekvämlighet. Vi får väl se vad som kommer 2008 på båtmässan. //Mac Senast ändrad av MaCro | 23 augusti 2007 | 20:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 23 Augusti , 2007 Varför så bråttom, gillar du inte att va på sjön? Flipper kommer med en 705 DC nu som ser fin ut. Den har V8 260 Hk men jag tror inte den gör mer än max 40 knop. Ska upp och provköra den på Orust nu i helgen. Siktar nämligen på att köpa HT-varianten. Fast om du gilla att åka fort så får du väl satsa på en Cigarette. En kompis från USA som var på besök i nyss berattade att han hade varit ute och åkt en sådan med nästan 1000 Hk i uppåt 100Mph. Dom verkar inte bry sig om vad båtar (eller bilar) drar men så har dom ju billig soppa också. Nordkappen såg fin ut! Har inte sett den i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 23 Augusti , 2007 Klart att det är roligt att åka fort men framförallt är jag ute efter en båt som man kan köra på knapp halvgas i 25-30 knop. Har man en gång testat köra en snabb båt som slås man av hur fantasktiskt det är att cruisa runt med riktigt låga varv. Oslagbar känsla. Likaså är det skönt att kunna lasta båten med 5-6 pers utan att den känns seg upp i planing. Fart är en sak men marshfarten är det jag är ute efter i första hand //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbs 2 Postad 23 Augusti , 2007 Yam. 76 DC väger 1,5 ton utan motor. Aquador 23 väger 2,3 ton med motor drev av 500 kg. För att jämföra bara båtar, skulle jag säga 1,5 mot 1,8 ton. Och med motorer 1,8 mot 2,3 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 24 Augusti , 2007 Jag antar att du har rätt. Trodde att det var utan motor, eftersom det finns flera olika motor alternativ att välja på. Likväl så skiljer det minst 500 kg. Det gör väl sitt på toppfart. /Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMyth 0 Postad 24 Augusti , 2007 Uttern D68 såklart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 24 Augusti , 2007 Håller med D68:an är riktigt fin! hade inte veradon slurkat så mycket soppa så hade den nog varit mer än intressant. Ser att du har en inombordare. Vad drar den per distans ungefär? //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 25 Augusti , 2007 MaCro! I den storleksklassen du nämner och med 50-55knop!!! Så hittar du ingen DC som är snål i soppa. Du måste nästan upp i dubbelmontage v8 eller hitta en kanske smal Norsk racer typ Hydrolift med ett mindre krypin och en bamse v8:a. Men... billig i soppa nää det kan du glömma C6:an däremot i lite rimligare fartområden verkar vettig. Yamarin har i DC-tester visat framföttena, både 59DC och 64DC är testvinnare i sina resp. klasser. Kolla in Yamarins hemsida. 64DC kan du smälla på 200hk. -Om du vill!! Mvh Peaky Senast ändrad av Peaky | 25 augusti 2007 | 04:22 Senast ändrad av Peaky | 25 augusti 2007 | 04:47 Senast ändrad av Peaky | 25 augusti 2007 | 04:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 25 Augusti , 2007 Det är just därför jag fattat intresse för Nordkapp 650 som har ett mycket effektivt skrov. Med en modern utombordare ex.yamaha F250 så hamnar nog förbrukningen på c:a 1,6 på max och runt 1 liter i marchfart. det tycker jag är snålt ställt i ralation till att båten gör omkring 50 knop. Kolla detta test med Buster magnum i kombination med Yamaha F250 0,85 l/dist mellan 22-28 knop och 1,5l/nm på maxvarv http://www.yamaha-motor.no/Images/Test_Data_Bulletin_F250_se_tcm35-132531.pdf //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 25 Augusti , 2007 Apropå snåla DC, kolla in Windy 25 mirage (se länk till testresultat) Här har vi en båt som borde platsa in som en av de bättre Dc alternativen men Priset uhh! hade man haft pengarna så är denna klart intressant. http://www.windy.no/downloads/25_MIRAGE_KAD_300_EDC_ DP_G_gear_ratio_1_68_1.pdf //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 25 Augusti , 2007 Yamman är klart snålare. Å andra sidan vet jag inte om det är så himla roligt att ständigt ligga i marschfart. 70 liter i timmen tömmer de flesta tankar rätt snabbt.Jag för min del gillar Yammans 150 hk, den kan man leka med utan alltför stor tank. http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/koerfakta/ Jag är svag för Anytec 622 SP, kolla förbrukningen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 25 Augusti , 2007 Sök på båt/anytec/622 SP/150 hk0,64 l/distans 16,3 knop0,74/21,2knop0,86/26,6knop0,87/32knop0,89/36,8knopetc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 25 Augusti , 2007 Fin båt!! Kör idag Ryds 568 med 115 hk fyrtakt (40knop ) och förstår vad du menar. Det är helt underbart att hälla på en 20 literdunk och kunna köra hela dagen. Mer ekonomiskt blir det nog inte. Tror den drar mellan 0,5-1,00 l/nm beroende på hur man kör. Vi har dock fått tillskott i familjen och behöver en lite större båt med liten ruff för ungarna. Rydsen är hur kul som helt att leka med men jag vet att när man går upp i storlek på båt så känns inte 40 knop så kul längre. Nu kör man ju inte i dessa farter med barnen i men det är alltid kul att kunna ut och gasa själv ibland //Mac Senast ändrad av MaCro | 26 augusti 2007 | 01:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser