Taxi 0 Postad 8 April , 2007 Hej, Igår hände det som inte skulle hända. Med mycket blåst från sidan, lyckades jag trycka sönder styrpulpetens vindskärm mot bryggan. Den sprack alltså totalt utan att något annat gick sönder. När jag sedan ringde min Crescent återförsäljare hörde jag att ett nytt vindskärm till min Crescent 465 Trader skulle kosta 4850 kronor. Finns det billigare vindskärms-alternativ (orginal eller kopia) som ni kan rekommendera? tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 April , 2007 ÄR vindskivan typ plexiglas eller liknande? Bytte framrutan på min lille båt för nån hundring som kaffepeng.... Bytte till polycarbonat (klar reptålig plast, som används som okrossbara glas på krogen) Går lätt såga med sticksåg och bågfil... Lägg upp en bild på hur den ser ut på ett ungefär och mått, så ska vi se vad det blir för pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larhol05 0 Postad 9 April , 2007 Hej, Jag letar också efter ett vettigt alternativ till orginalrutan för en Askeladden 435 Lite. 3500:- för orginalet tycker jag är dyrt. Vad jag förstår är reptålig polykarbonat det som gäller. Har hittat några adr. som kan vara intr. www.custommania.se/index.php www.akriform.se Ska själv undersöka dessa i veckan som kommer, men jag är tacksam om någan annan har andra förslag. MVH Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pajuvesi 0 Postad 9 April , 2007 Jag är oxå intresserad av repfritt till min marieholm 24,någon som har billiga försäljare på detta skulle jag bli glad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taxi 0 Postad 9 April , 2007 Hej Rigor, här kommer en skiss. Hålen för fästpunkter sitter i topen och i botten. Dom borrar jag bäst vid montering. Hoppas det blir något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 April , 2007 Kan vara lite trixit med bockningen i R50 hörnorna...Det måste varmbockas om det ska bli bra... Det enklaste är nog att köra en rak skiva fram och sätta fast sidorna med 90g vinklar i rf. Vilken tjocklek ungefär? 5,6,7 mm eller nåt sånt? Klar eller rökfärgad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taxi 0 Postad 12 April , 2007 5 mm blir bra, men går det att limma sidorna? Jag tror att jag behöver sidorna i alla fall p.g.a. att det ger styvhet till rörkonstruktionen rund fönstret (som sitter fastskruven på pulpeten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 12 April , 2007 En vinkel på utsidan och en lite mindre vinkel på insidan. Limma med sika eller liknande... Sen kan du borra genom vinklarna och köra med popnit i rf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 April , 2007 Polykarbonat är mycket slagstarkt men finns det någon kvalitet som är reptålig? Den polykarbonat jag använt är inget vidare att se igenom. Lätt att repa och blev missfärgad på några år. Men omöjligt att slå sönder. Det borde inte vara omöjligt att värmeforma enkelkrökt yta om man tar Plexiglas. Jag gjorde ett visir till skoterhjälmen en gång. Då lade jag in skivan i ugnen och den blev lätt att böja. Man kanske kan värma upp den långsamt med en värmepistol. Eller ett rakt rör som hålls varmt av värmepistol. Andra sidan av rutan värms försiktigt med en annan värmepistol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 13 April , 2007 japp, det finns reptåliga... Dom e ythärdade, men det försvinner om man ska hålla på att värma för att böja och forma den hemma ;-( Bäst om man ska forma en skiva är att lägga den i ett varmt vattenbad en bra stund, sen lägger man typ en handuk mellan det man bockar över och sin skiva, då slipper man repor och andra småmärken som lätt blir... Efter egen erfarenhet så vet jag att det är väldigt svårt att få böjarna precis där man vill ha dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 13 April , 2007 Hej Polykarbonat (Lexan, Makrolon) kallbockas oftast. Men är det tjocka skivor behövs ju en skaplig bockningsmaskin. Plexiglas måste värmas innan det bockas. En exakt och snygg böj gör man genom att spänna en motståndstråd (Kantaltråd) någon eller ett par millimeter över skivan där böjen skall vara. Därefter sätter man på lagom med ström så att trågen blit riktigt het. Efter en stund har värmen gått ner i plexit och du kan göra en perfekt bock. Vill du ha större radie så spänner du fler trådar i bredd, så att värmen sprids över hela böjytan (ev kan man prova med en infravärmare till altan). Sedan måste själva böjen formas mot en mall. Skall du borra i plexi måste du ha ett plexislipat borr (betydligt spetsigare än vanligt) /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser