Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
iceman356

Omklädnad av skrov-vägg Flipper 700 !!

Rekommendera Poster

Hej.

Är det någon som har erfarenhet av omklädnad av väggarna i kabyssen på en Flipper 700.

Sitter den gula/fula mattan på väggen stenhårt eller?

Mycket tacksam för tips.

Mvh

Tomas

post-9915-1394234999,5271_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi gjorde detta för ett par år sedan i Flippern som vi hade då. Mattorna satt inte speciellt hårt i vår båt och var enkla att ta bort. Försök att få dem hela så kan man använda dessa som mall när man skall skära till nya mattor.

Gjorde precis samma manöver på vår Nimo 27 nu i påskehlgen och den gamla klädseln satt som bara den och det tog oss två en hel dag att slita ut all matta och två dagar att sätta upp den nya. Så vitt jag kommer ihåg så gjorde vi Flipper på en dag.

Limma med Casco Flex, det gör att man kan lossa mattan och sätta den rätt om det inte blir rätt första gången. Se bara till att ha bra med värme annars tar det lååång tid innan limmet torkar.

Bifogar en bild som jag hittade på Flippern efter omklädnad.

Mvh

Andreas

post-1357-1394234999,8791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Vad annvände ni er av för matrial matta/tyg eller ?

Var köpte ni det ?

Tack för tipset!

Och om du har mer tips och ideer om förbättringar på 700 så får du gärna maila över bilder till mig.

palmquist@comhem.se

//

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare, tog loss min skrovmatta för några veckor sedan och det gick på någon minut. Inga problem att dra bort dom i helt stycke. Du får två bitar som är ca 1 meter bred och tillsammans ca 8 meter långa. Leker med tanken på att den nya skovmattan ska fästas med mattejp, just för att kunna lossa den vid behov.
Har kollat på skrovmatta på Östersjökompaniet www.ostersjokompaniet.se och funderar på att köpa där, de som finns på andra butiker är väl plastiga. Östersjökompaniet finns på Kungsholmen vid Fridhemsplan, ta en sväng dit och prata med dom, de kan ge en del råd. Bland annat blev jag upplyst om att det bör vara 17 grader varmt i skrovet när jag limmar på den nya mattan, så det jobbet får vänta tills sist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi köpte den vita mattan som Watski har, samma som vi använde nu i vår Nimo. Ca 4 mm tjock.

Den är förlåtande och bra, man kan både trycka ihop den och dra isär lite om det behövs.

Angående teperaturen så står det på burken att det skall vara 18 grader. Vi körde kupé fläkt i båten hela natten och hade även fäst filtar på utsidan skrovet för att få upp lite temperatur i plasten. När man limmat och väntar på att det skall klibba så det fäster kan man blåsa på lite med fläkten så är det inga problem.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !!

Är det de som är som fusk-skinn ?

Har du någon anning om vad det är för artikel nr på den ?

//

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips, isolera innan mattan monteras så får du kanonmiljö i ruffen!

Kolla in min hemsida, klicka på förbättringar så finns lite blider på hur jag fixade till förpiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...