Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gimbal

Livet efter böldpesten?

Rekommendera Poster

Ännu en fråga om den fruktade böldpesten. Jag är lite smått spekulant på en 30fots  motorseglare men har nu fått veta att den har varit (troligen svårt) drabbad av böldpest, men att detta har fixats proffesionellt av ett varv för ca 5 år sedan med nedslipning, torkning i två år, ny plast och epoxispärr.

 

Hur ska man reagera på detta? Det jag hittat på nätet berör bara vad det är, samt hur man fixar det. Men sen då? Kommer det tillbaka illa kvickt eller är allt frid och fröjd och kanske till och med bättre än en helt orörd båt med 20 lager bottenfärg?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har en bekant som fixade sin böldpest på ett varv för 13 år sedan, detta gjordes efter konstens alla regler, han hade båten på varvet i 2år drygt, inga som helst problem efter detta, har han kvitto på utfört jobb så borde det väl vara nån form av garanti som har givits i samband med reparationen.Men visst jag skulle också tycka att det var lite darrigt att gå in i en affär i det läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal var båten när den fick böldpest och hur länge har den legat i vattnet efteråt? Du bör göra en noggrann fuktmätning. Om jobbet är professionellt gjort och skrovet fortfarande torrt efter flera år i sjön skulle jag våga köpa båten, men försöksvis använda böldpestproblemet för eventuell prutning. Har du någon koll på reparationsvarvets rykte? Nerlagt efter ett antal misslyckade reparationer eller fortfarande blomstrande? Kan du i bästa fall få några kundreferenser till båtar som varit i bruk längre tid efter reparationen än din tilltänkta?

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böldpesten är ingen bakterie eller smittämne. Har skrovet spacklats upp och tätats med epoxi så ska det inte uppstå lättare än på ett skrov som aldrig fått böldpest. Kanske snarare tvärtom då det reparerade fått ett bra epoxilager.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det professionellt gjort tror jag båten när i bättre skick än en båt som har 10 lager botten färg på sig...

Drabbades själv av detta för 20 år sedan. Jag pillade upp blåsor med kniv eller mindre stämjärn och slipade ner skroven( katamaran) på hösten, på våren spacklade jag med plastspackel och slipade en gång till. Efter detta målades skroven med epoxispärr och ny bottenfärg ovanpå det. Blåsorna kom aldrig tillbaks så jag antar jag gjorde ett bra jobb även om det inte var proffsjobb ( jag borde enligt råd låtit det torka ut längre tid samt lagt på fler lager epoxi än jag gjorde)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh. Jag är ingen expert på ämnet, men böldpest?!?! Jag hoppas verkligen att det är plastpest och inte en repris av digerdöden som hägrat smiley-cool.gif\

 

//Messersmitt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En ytterligare fråga i samma ämne:

Kan böldpesten påtagligt försämra hållfastheten i skrovet, dvs kan det bli så illa att delaminering sker i plastskikten och även om reparation är gjord med nya plast och epoxi lager kommer skrovet alltid vara förstört eller kraftigt försvagat ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kloka ord. Just ordet böldpest har nog bara det tjänat in mycket pengar åt giriga besiktningsmän och färghandlare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Med andra ord så kan båten mycket väl vara helt ok efter en omfattande lagning. Problemet är bara att veta om den verkligen är det.

 

Så hur skall man bära sig åt för att mäta fukthalten i skrovet?

Om den nyligen är sjösatt, är det bara att lyfta upp den, torka av en fläck och mäta direkt, eller blir det missvisande pga fukt i bottenfärg eller dylikt?

 

Finns det billiga och någorlunda trovärdiga mätare?

 

 

 

En annan nackdel är väl att dess historia alltid kommer att ligga den i fatet även om den numera är i toppskick. Kan vara ett problem vid senare vidarförsäljning, vilket jag själv är bevis på som tvekar inför en annars trevlig båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Anlita en besiktningsman, det handlar om en 30fots motorseglare så det är förmodligen en del pengar i rörelse, en duktig besiktningsman är en bra trygghet och kan bli en billig historia jämfört med ett felköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...