bodpat 0 Postad 8 April , 2007 Ännu en optimax fråga. JAg har surfat runt lite och upptäckt att optimaxen verkar vara känslig vad det gäller batteriet. Någon med erfarenhet som kan beräta mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 8 April , 2007 står i instruktions boken vad du ska ha för batteri. endast vid start tillfället det e viktigt. men det funkar med vanligt batteri (ofta) inte alltid. kommer inte ihåg benämningen på batteriet men det är ett lite kraftfullare en vanligt fritids batteri som brukar användas. Det e samma på ficht stora e-tech verado m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anton_B 0 Postad 8 April , 2007 Optimaxen har samma styrenhet för insprutning och tändning som inombordarna med efi. Den drar runt 20A på tomgång så har du ett dåligt batteri så flippar alla data ur. Helst bör du ha ett med hög startströmskapacitet, typ Optima, men även ett större (>100Ah) vanligt batteri duger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 9 April , 2007 Optimiax kräver rätt högt CCA-värde på batteriet. Jag körde förra säsongen på Varta Fritidsbatteri 115 Ah som är tillräckligt högt CCA-värde. Det funkade utan problem. Vartas Fritidsbatteri 75 Ah har ett för lågt CCA-värde. Jag satte i ett sådant här batteri som extra batteri detta året. Sjösatte nyligen och kunde faktiskt starta motorn (Optimax 90 Hk) på bara detta lilla batteriet, som teoretiskt alltså inte skulle räcka till. Jag vart ganska förvånad att det gick. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 9 April , 2007 Hej! Vad menar du med att den drar 20A på tomgång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simbad 0 Postad 10 April , 2007 Jag har tydligen kört min Optimax 150 med ett för klent batteri. Det jag har använt under två års tid är ett Tudor 75 Ah märkt 640A (MCA) Köldstartström (??). Verkar dock vara bra för ett batteri på 75 Ah. Det har gått helt felfritt utan startproblem. Jag har faktiskt inte ens underhållsladdat med laddare under sommarsäsongen. Det kommer jag att göra i år. Efter att ha läst inläggen i MG och även instruktionsboken funderar jag på att byta till ett större batteri för säkerhets skull. Jag har också kollat med Mercury-verkstaden. Beskedet jag fick var att rekommendationen i instruktionsboken gäller men det brukar räcka med 75 Ah. Är det någon av er som har dålig erfarenhet och därmed otillräcklig startström till Optimax 90 och uppåt ? Eller är det någon som har samma erfarenhet som jag att 75 Ah verkar räcka? Jag har inte mycket extra förbrukare i båten. Endast dusch och belysning. Varken stereo eller kyl är inkopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 11 April , 2007 Jag pratade med VK Marin här i Göteborg igår. Killen jag pratade med sa att de alltid sätter in 75 AH varta-batteriet i deras båtar med Optimax. Så tydligen ska det nog inte bli något problem med 75 Ah. Ev problem kanske i så fall uppstår när batteriet blir äldre och inte orkar leverera den startström som krävs. Lika gammalt 115 Ah batteri kanske hade orkat. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser