Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Lena84

Vilken jolle passar mig bäst?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill gärna köpa en jolle men undrar vilken som skulle passa mig bäst och behöver lite hjälp eftersom jag inte vet så mycket om vilka jollar som finns.

 

Jag vill ha en jolle som man kan segla själv men som ska främst ska användas som en tvåmansjolle. Gärna en snabb och rolig! Inte en Triss eller Fabola. Har tittat en del på 470 och 420, hur är dom?

 

Jag har tidigare seglat 2-krona som tonåring och tyckte det va kul men vill gärna ha lite andra alternativ.

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snipe är en bra båt, har seglat en del med en sådan. Stadig och känns betydligt smidigare& snabbare än en 2krona.

Mycket robust båt, dock ganska tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Den verkar jättefin!

Du råkar inte veta hur begagnadmarknaden för dessa är? kollade lite och hittade bara en som dessutom var ett renoveringsobjekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del begagnade på http://www.snipe.se/Marknad.aspx

vet tyvärr inte pris. Det är bra kvalitet på skroven vilket kan innebära att de har ganska högt andrahandsvärde. Om du köper en båt från säg 80 talet och säljer den efter några år är nog värdeminskningen väldigt marginell. Det finns på båtarna 2 olika sorters spirbom(alltså om man vill saxa förseglet vilket man alltid gör på tävlingar) Dels den vanliga manuella vilke duger gott om man inte ska tävla och dels en autospirbom som förenklar manövrerna en del. Om man seglar båten ensam bara på skoj behöver man inte spira ut förseglet men på kappsegling påverkar det betydligt.

Det finns nog en del sommarstuge båtar där ute också och de har troligen den enkla spirbommen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hej igen!

ringde lite på annonserna och pratade om hur båten är att segla själv. det skulle tydligen inte vara så lyckat eftersom jag inte väger så mycket. annars verkar snipe vara det bästa alternativet. du vet inte någon annan jolle som man både kan segla själv och två?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trissjollen kräver mindre vikt tror jag, snipen har ju sina segel ganska högt upp. Trissen är dock en långsammare båt. Om det blåser mer än 5 m/s är snipen nog tunghängd om man bara är en och väger kanske 50-60 kg. Jag har aldrig seglat triss så vet inte exakt hur tunghängd den är men de besättningar som seglar den på tävling brukar inte vara speciellt stora (och mindre än de flesta snipebesättningar). Tror att trissen är en tekniskt enklare båt (dvs mindre trimtampar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

  Varför inte en D -eller E-kanot?! De har börjat komma i ropet igen, och förutom begagnade byggs det även nya i både trä å plast. Snabba å fina seglare som går bättre i sjön, och är mer allround än de plattgattade jollarna.

   De finns både som 2-mastade och med konventionell 1-msatad bermuda med fock. En fördel med den 2-mastade varianten är att det är busenkelt att fixa ett bomtält mellan masterna. Sen slaggar man gott på durken (rekomenderas självuppblåsande liggunderlag typ Thermarest).

   Måtten ligger på runt 6 x 1,30m.

 

 

post-1968-1394235000,0811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Apperopå snipen och hur mycket som krävs av seglaren så skulle jag nog ranka både 420 och 470 som betydligt mer avancerade båtar (bla för att de har spinnaker och upplevs som instabilare. 470 är ingen båt som kan seglas ensam. Tror att dessa båtar är lite mer material och prestandabetonade vilket kan orsaka mer krångel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekomenderas hade en D-låda i min ungdom Skitkul att segla

 

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

   Kul att du har en MS20, bror-segelmakare har en dylik och vi är uppväxta i urpluggen; Enderlein/-Fiskejullen byggd 1948.

 

   Håller inte med om att MS:en som båt är dålig på kryssen, som Du nämner på Medlemmars båtar. Det hänger på seglen! Brossans båt går som tåget på kryssen å tar bra höjd, se www.waernhoffsegel.se

 

 

Bild: Med en rejäl genaker blir det bra driv på slören! Den beslagna storen är en underskuren stormstor.

post-1968-1394235000,4295_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

har dock lite mer frågor...

vad är egentligen skillnaden mellan E-jolle, OK-jolle och Laser? hur är dom att segla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E- jollen 3.35 m lång, vikt 45 kg, segel 7.3 m3, KOlfibermast

Laser- 4.2 m lång, cikt ca 60 kg segel 7.1 m3 (men högre mast) Aluminiummast.

 

E-jollen är en liten smidig jolle som känns mycket snabb när man seglar den. Den är extremt snabb på rodret och trimkänslig. Båten väger bara 45 kg vilket innebär att skrovet är tunnt och ganska känsligt för krockar.

E-jollen seglas på tävling av personer med vikt mellan 50 och ca 75 kg (jag vägde 77 när jag la av). E-jollen är ganska krävande att segla då den inte har någon stabilitet alls  inbyggd i skrovet på grund av den rundade bottnen som kan liknas vid en tvålkopp. En mycket bra båt att lära sig segla på högre jolleseglings nivå då man märker när man gör rätt (både tekniskt (annars badar man) eller med trimmet om man har någon att jämföra med. Det bra med e-jollen om man bara ska köpa en för skojs skull är att andrahandsvärdet är extremt lågt då eliten föredrar att köpa nya båtar. Detta beror på att skrovens vridstyvhet avtar med åren och att båtarna därmed blir sämre till tävling. Man kan därför köpa en båt i okej sommarstugeskick för ett par tusenlappar komplett. På tävlingarna deltar i sverige uppemot 140 båtar

 

Lasern är en tekniskt enklare båt med aluminiummast (e-jollen har kolfiber, åtminstone de nyare båtarna) Laserns andrahandsvärde är tvärtemot ejollens högt tack vare mycket hög kvalitet på skroven. Även vid våldsamma krockar på tävlingar uppstår sällan större skrovskador. Lasern är marginellt snabbare seglare än e-jollen trots mindre segel och högre vikt, detta beror på att skrovet har längre vattenlinje. Lasern känns segare på rodret eftersom detta är litet och båten längre. Lasern kräver mer fysisk styrka men mindre teknik att segla. När det blåser mycket krävs dock en hel del teknik, särskillt på undanvindarna. I lätt- mellanvind upplevs lasern som mycket stadigare och lättare att segla än e-jollen men även lite segare.

Lasern är en strikt entypsklasss, dvs att alla båtar är exakt lika dana vilket innebär att en 20 år gammal båt i princip är konkurrenskraftig med ett nytt segel.  Lasern är internationellt världens största seglingsklass mätt i antal båtar. Det finns 3 st olika segelstorlekar beroende på hur mycket man väger, för 7.0 riggen ska man iaf väga uppåt 70 (standard)eller mer men för 5.5 riggen (radial) är kanske 60 lagom. finns även en 4.7 rigg men då blir båten bra seg så inget jag rekommenderar. i sverige deltar på gp-na ungefär 50-60 båtar

 

Okn är en lite äldre båt med något större segel (8,4 tror jag)

Fartmässigt och storleksmässigt ungefär jämnbördig med lasern.

har aldrig seglat en ok så kan inte uttala mig om seglingsegenskaprena, har däremot seglat ett antal internationella mästerskap i e-jolle och ett antal mindre tävlingar såsom GP-n i laser.

E-jollen kan rekommenderas, den är rolig att segla eftersom det alltid händer nåt, men också en del materialfixx och så går saker sönder ibland..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps äger både e-jolle och laser (std)

DS

Bilden föreställer laser

post-25172-1394235007,4499_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.....tror du jag som inte är så van jolleseglare skulle klara av en E-jolle? e helt klart sugen på att köpa en! skulle det gå att segla två lättare personer? kommer antagligen segla själv om det blir en E-jolle men vore kul att ha med någon ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


E-jollen kanske känns rank i början men man vänjer sig fort, Upp till en så där 7-8 m/s lär du klara av den, åtminstone efter ett tag. och mer än så blåser det sällan på sommaren. Många juniorer tar steget direkt från optimisten till e-jollen. För att klara av båten bör man dock vara hyggligt smidig och inte allt för ovig. Ett och annat bad får man ändå räkna med i början men bara man väger mer än ca 50-55 kg så är det inga problem att vända upp båten. Det bra med e-jollen är att den knappt behöver någon vind för att få fart eftersom den är lättdriven och alltså passar bra ex en julidag med sjöbris på kanske 4m/s.

På tävling ställs ofta race in om det blåser mer än ca 12-13 vilket beror på säkerhetsskäl och att båten då blir mycekt svårseglad.

Jag har sett folk sitta två personer i en e-jolle, bärigheten är nog inga problem, däremot utrymmet eftersom bommen sitter väldigt lågt, men om ni är små går det nog. Man kan med mastveven vinkla fram masten och därigenom få upp bommen några centimeter men den är fortfarande låg.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lena!
Om man ställer en sån här fråga är ju risken att man får lika många svar som antal seglare. Känns som du ändå hittat rätt med alla bra förslag?
Vei inte men det kan vara bra att vidga vyerna lite eftersom det finns modernare farkoster i de nya jollekatamaranerna. Nackdelen är bara att det inte finns så många begagnade. Här är lite info:
Hobie Wave: Mycket enkel, bara ett storskot (inte ens en bom). Mycket stor flytkraft (2-3 pers) och helt oöm då den är gjord i polyeten. Se http://www.hobiecat.nu/batar/wave.asp
Hobie FxOne: Rätt extrem (men det finns väl extrema tjejer oxå;-) och sån skulle jag vilja ha). 1-2 pers. Se http://www.hobiecat.nu/batar/fxone.asp
 

post-24643-1394235049,1333_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar!! Jag har nu köpt en Laser och är väldigt nöjd med köpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...