Dunkelfink 0 Postad 8 April , 2007 När jag delade riggen och plockade ner den med drivaxel så rann det pyttelite olja längs med axeln , det var så lite så det rann inte ens hela vägen ner till impellerhuset, men vad är det för olja ? var kommer den ifrån? Det är en 2-takts yamaha 115 från -82 Jag trodde inte det fans någon motorolja i en 2-taktare..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 April , 2007 Nej, men i bränslet finns ju ca 2% olja. Förmodligen därifrån det kommit. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 8 April , 2007 att det ska ha samlats 2-taktsolja i botten på vevhuset som sedan runnit ner när jag drog ur drivaxeln ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 8 April , 2007 Hej Din nedre packbox på drivaxeln är troligtvis otät. Om den blir väldigt dålig tappar du vevhuskompression på nedre cylindern och du får problem med bränsleförsörjningen. För att byta den måste du skruva bort motorns powerhead..lite jobb men det kan vara läge at undersöka saken närmare. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 8 April , 2007 finns det ingen superolja att blanda i soppan som tätar packboxarna ? tänkte på nån lknande som omega oljan man kan ha i bilmotorer för att täta packningar och packboxar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 9 April , 2007 Det finns ju Omega 2-t olja. Testa den och ge motorn lite fetare blandning en tid. Men jag tror ändå att det är en nödlösning som inte håller i längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 9 April , 2007 det kan oxå vara fett som lagts på splinsen för att driv axeln inte ska fastna. vid gång med lite vibrationer och värme blir fettet löst och rinner. kan vara. men inget att bry sig om tuta och kör bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 9 April , 2007 ok blir nog så , kör väl så länge det går känner mig inte speciellt sugen på att riva upp motorn för att byta vevaxeltätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser