Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Arve28

Service kostnader inombordare VS utombordare.

Rekommendera Poster

Ta eksempel Mercruiser 3.0L 135hk inombordare helt ny.

Om høsten kjører man inn glykol/kjøleveske. Bytter olje enten på høsten eller på våren? Er det noe mer man bør gjøre?

 

Service/overhalling av motor hos fagmann. Hvor ofte bør man gjøre dette?

 

Om man kjører å treffer med noe i motoren. Det går vel et loddrett stag ned og så en kobling rett ut til propellen. En som sa til meg denne koblingen var utrolig dyr. 70000kr. Det høres helt vilt ut. Ta en bayliner 175 med denne inombordare koster 170000kr for hele båten.

Håper noen kan fortelle litt om priser på deler osv. Kanskje har noen bilder/ider til internett om disse motorene og hvordan de er satt sammen.

Er det vanskelig å skru på en slik motor.

 

En utombordare eks 90hk Honda 4 takt er vel nyere teknologi og dermed enda vanskeligere å kru på selv?

Hvor ofte må en utombordare på service/overhalling? Ellers så skifter man vel bare olje. Denne har vel innebygget glykol kjølesystem?

 

Om man skal ha en inombordare eller utombordare på overhalling hos fagmann. Da kjører man båten på henger. Man tar vel ikke av den tunge hondamotoeren heller?

 

Hva er fordeler og ulemper med inombordere og utobordare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta eksempel Mercruiser 3.0L 135hk inombordare helt ny.

Om høsten kjører man inn glykol/kjøleveske. Bytter olje enten på høsten eller på våren? Er det noe mer man bør gjøre?

Man byter olja i motorn och i växelhuset på hösten. Använd olja har inte lika bra korrossionsegenskaper som ny, bl a därför byter man på hösten.

Vad gäller växelhusoljan vill man kolla om det finns vatten el ej i växelhuset. Skulle man upptäcka vatten i växelhuset kan man få frostsprängning av vattnet om man har otur (om man förvarar utomhus).

 

Service/overhalling av motor hos fagmann. Hvor ofte bør man gjøre dette?

Varje höst i regel.

 

Om man kjører å treffer med noe i motoren. Det går vel et loddrett stag ned og så en kobling rett ut til propellen. Det sitter ett s k drev på akterspegeln och en gummibälg tätar runt drivaxeln från motorn till drevet samt tiltmekanismen.

En som sa til meg denne koblingen var utrolig dyr. 70000kr. Det høres helt vilt ut.

Om du skulle köra sönder drevet helt så finns utbytesdrev, som i princip är nya (begagnade som renoverats till nyskick). Kostar ca 20000 kr såvitt jag vet.

 

Ta en bayliner 175 med denne inombordare koster 170000kr for hele båten.

Håper noen kan fortelle litt om priser på deler osv. Kanskje har noen bilder/ider til internett om disse motorene og hvordan de er satt sammen. 

Du kan ju börja att läsa om Mercruiser 3.0 L och Alpha One drev på Mercury Marines hemsida:

 

http://northamerica.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/

Finns även användarhandbok att läsa i PDF på Marine Powers hemsida:

http://www.brunswickmarineemea.eu/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=NO&categories=MERCRUISER$2006$Gasoline$Stern Drive$

 

Er det vanskelig å skru på en slik motor.

Ganska okomplicerade motorer. Skaffa en verkstadshandbok (Service Manual) till motorn och drevet (Alpha One) så klarar du nog att göra det mest vanliga underhållet.

 

En utombordare eks 90hk Honda 4 takt er vel nyere teknologi og dermed enda vanskeligere å kru på selv?

Den har (till skillnad från Mercruiser 3.0 som har förgasare) elektronisk bränsleinprutning som man i regel inte kan serva själv. Men det brukar sällan vara nåt problem med detta.

Skulle man få problem löser man det enklast genom att lämna in motorn hos Honda verkstad som kan koppla in en dator och få ut ev felkoder och övriga motordata som kan behövas för felsökningen. Sparar både tid och pengar. I övrigt kan man byta växelhusolja själv, motorolja och motorfilter, stift m m själv men det kan vara klokt att låta auktoriserad verkstad göra service under garantitiden.

Observera att Honda BF 90 kommer med en ny modell i år.

 

Hvor ofte må en utombordare på service/overhalling? Ellers så skifter man vel bare olje. Denne har vel innebygget glykol kjølesystem?

 

1 regel gång per säsong, på hösten.

Ny olja i motorn plus nytt oljefilter. Ny olja i växelhuset. Nya Stift. Man följer ett serviceschema där det listas vilka punkter man bör göra. Står i regel handboken till motorn.

Utombordare har inte glykol kylsystem, den kyls av sjövattnet med hjälp av impellern (vattenpumpen).

Mercruiser 3.0 har som standard s k sjövattenkylning men som option finns s k sötvattenkylning med slutet kylsystem.

 

Om man skal ha en inombordare eller utombordare på overhalling hos fagmann. Da kjører man båten på henger. Man tar vel ikke av den tunge hondamotoeren heller?

Enklast är att man har motorn kvar fastskruvad på båten och drar iväg båten på trailer till serviceverkstad.

 

Hva er fordeler og ulemper med inombordere og utobordare?

Några viktigare för- och nackdelar:

 

Fördelar inombordare:

* Mindre stöldbegärlig.

* I regel lägre försäkringspremier.

* I regel lägre tyngdpunkt i båten  som gör att båten går lite stadigare i sjön

* Bensindrivna inombordare i jämförbar storlek med utombordare kanske något billigare i inköp. Dieseldrivna inombordare betydligt dyrare än både bensindrivna inombordare och motsvarande utombordare.

 

Nackdelar inombordare:

* Tynge än utombordare.

* Lite mer komplicerat underhåll och konservering än en utombordare.

* Risk för vatteninträngning i båten om gummibälgen vid drevet ej håller tätt.

* Lite störe brandrisk med bensindriven inombordare.

 

Av ovanstående kan man dra slutsatsen att utombordare (4- el 2-takt med modern elektrikisk bränsleinsprutning) har på minussidan:

* Mer stöldbegärlig.

* I regel högre försäkringspremier

* Ganska dyra i inköp.

 

På plussidan:

* Lätta.

* Enkla att serva.

* Lätt att byta motor vid behov (t ex haveri el behov av större motor), även till annat fabrikat utan större problem.

* Ingen gummibälg som på inombordare att oroa sig för.

* Liten brandrisk.

 

Kostnad för grundservice av en 4 cyl inombordare typ Mercruiser 3.0 inkl drevservice brukar landa runt ca 2500 kr.

Kostnad för service av en 90-115 hk utombordare med insprutning, 2-takt el 4-takt brukar landa runt 2000 kr.

Exklusive kostnad för material (olja, filter, tändstift mm).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 08 april 2007 | 15:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for kjempeflott infomasjon.

 

Noen flere spørsmål:

Man kan vel kjøre i stykker drevet på en utombordare også? På en så stor motor som 90hk så er det vel hydraulikk på tilten her også, slik at man ikke får nappet den opp så fort?

 

Det skal vel litt til å kjøre i stykker et drev?

Skal kjøre denne på en insjö. Om man  har ekkolodd og blir litt kjent med området før man gir full gass.

 

Er det noe forskjell på bensinforbruket på inombordare. Eksempel Bayliner 185 kontra Bella 530 90hk utombordare?

 

Er det vanskelig å skru på en slik motor.

Ganska okomplicerade motorer. Skaffa en verkstadshandbok (Service Manual) till motorn och drevet (Alpha One) så klarar du nog att göra det mest vanliga underhållet.

 

Om man kan fikse det meste på denne motoren selv. Trenger man da service av fagmann hver høst?  Kan fagman gjøre noe annet enn jeg kan gjøre enkelt?

 

Nackdelar inombordare:

* Tynge än utombordare.

* Lite mer komplicerat underhåll och konservering än en utombordare.

 

Men det er vel ikke værre enn at man skal klare dette om man klarer å bytte olje osv på en fordon (VW Passat)

 

* Risk för vatteninträngning i båten om gummibälgen vid drevet ej håller tätt.

 

Er dette noe som ofte skjer? Er dette en bälg som er grei å bytte? Er kankje en vist antall år denne er anbefalt å bytte med en ny?

Holder kanskje bedre i ferskvatten enn saltvatten?

 

* Lite störe brandrisk med bensindriven inombordare.

Nyrere båter har fläkt/fan som blåser ut mye av gassene før man starter opp. Dette var vel større mulighet for brann i eldre båtar?

 

Takk også for linkene. skal lese litt mere her.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare lättmeckat ( Man gör mycket själv)

 

 längre livslängd.

 

Senast ändrad av knoptoken | 08 april 2007 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noen flere spørsmål:

Man kan vel kjøre i stykker drevet på en utombordare også? På en så stor motor som 90hk så er det vel hydraulikk på tilten her også, slik at man ikke får nappet den opp så fort?

 

Absolut, man kan köra sönder växelhuset på en utombordare också. Har sett några avslagna växelhus - nedre delen var borta!

Så kan det gå om man i hög fart dundrar på en sten en liknande. Själv gick jag på en sten för många år sedan med en utombordare men jag hade tur att jag bara fick ett jack i fenan (skäddan) på framkanten, propellern klarade sig helt så jag kunde fortsätta färden senare. Motorn slogs uppåt men dämpades av hydralsystemet, det är så det skall fungera annars skulle nog motorn kunna göra en kullerbytta framåt.

 

Det skal vel litt til å kjøre i stykker et drev?

Skal kjøre denne på en insjö. Om man har ekkolodd og blir litt kjent med området før man gir full gass.

 

Förutom i extrema fall om man kommer i hög fart och har otur att gå på en vass sten som tar och klipper av hela växelhuset är väl annars den största risken att stenen träffar i växelhusets spets så att det spräcks. Har man tur skadas bara styrfenan/skäddan och kanske även propellern. Har man mer tur, som jag hade, skadas bara skäddan och det går att laga ganska lätt. Det är bra att ha ekolod och ta det lungt i början. Du höll ju till i sjön Värmeln och det finns ju ganska nygjort sjökort över den sjön så då borde man kunna hålla sig undan grunda områden åtminstone i höga farter. I låga farter kan man ju smyga fram med båten med upptiltad motor så propellern bara vispar i vattenytan.

 

Er det noe forskjell på bensinforbruket på inombordare. Eksempel Bayliner 185 kontra Bella 530 90hk utombordare?

Mercruiser 3.0 är en förgasarmotor och har större cylindervolym, Honda BF90 (2007 års modell) har elektronisk bränsleinsprutning (EFI). Hondan blir snålare men å andra sidan båtsäsongen är kort i Sverige och man hinner inte ruinera sig på båtåkande med en såpass liten motor som Mercruiser 3.0.

Kör man förnuftigt och inte gasar fullgas för mycket med en inombordare så drar den inte speciellt mycket bensin.

 

Er det vanskelig å skru på en slik motor.

Ganska okomplicerade motorer. Skaffa en verkstadshandbok (Service Manual) till motorn och drevet (Alpha One) så klarar du nog att göra det mest vanliga underhållet.

Om man kan fikse det meste på denne motoren selv. Trenger man da service av fagmann hver høst?  Kan fagman gjøre noe annet enn jeg kan gjøre enkelt?

 

Som jag nämde kan det vara klokt att överlåta service åt fackman så länge motorn är under garanti (2-3 år) så slipper man argument vid ev problem att man servat själv och det kanske förvärrat skaden etc om servicen inte utförts fackmannamässigt.

 

Nackdelar inombordare:

* Tynge än utombordare.

* Lite mer komplicerat underhåll och konservering än en utombordare.

 

Men det er vel ikke værre enn at man skal klare dette om man klarer å bytte olje osv på en fordon (VW Passat)

Mercruiser 3.0 är en av de mest beprövade 4-cyl inombordarna, den har varit med väldigt länge. Nackdelen är att det ofta är sjövattenkylning på dessa och den har förgasare och inte den modernare elektroniska insprutningen. Å andra sidan underlättar det för hemmafixare att det har förgasare. Dock kan förgasarna behöva synkas om de plockats isär t ex för rengöring, inte säkert man klarar det utan specialverktyg. Det mesta klarar man nog själv om man har verkstadshandboken och nödvändiga verktyg.

 

* Risk för vatteninträngning i båten om gummibälgen vid drevet ej håller tätt.

Er dette noe som ofte skjer? Er dette en bälg som er grei å bytte? Er kankje en vist antall år denne er anbefalt å bytte med en ny?

Holder kanskje bedre i ferskvatten enn saltvatten?

Tror det är rekommenderat att man byter bälgar (avgas- och drivaxelbälg) var 2 el 3 år ungefär.

Impeller (vattenpump) ungeför enl samma intervall.

 

* Lite störe brandrisk med bensindriven inombordare.

Nyrere båter har fläkt/fan som blåser ut mye av gassene før man starter opp. Dette var vel større mulighet for brann i eldre båtar?

 

Sannt, men risken är ändå lite större med bensin inombordare att nån gnista i samband med start skall sätta eld på båten.

Fungerande motorrumsfläkt är ett måste naturligtvis.

 

/Bo 

 

Senast ändrad av bossee | 08 april 2007 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...