garoto 0 Postad 7 April , 2007 Hej, har i stort sett ingen erfarenhet av inombordare så nu undrar jag vem som kan hjälpa mig med tips. Kollar på en båt med Volvo Penta 175A motor och Pentadrev 280. Sitter på en planande båt ca 1700 kg. Bra eller Anus?/fre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 April , 2007 Den motorn är skitbra. Är i grunden en GM motor, i princip samma konstruktion som V8:a fast man tagit bort 2 cyllar. Ett plus är ju om den är färskvattenkyld. Sedan så är den skapligt lättmekad och billiga delar, fast inte hos Penta, Hansen Racing marin är ett bättrw ställe att handla. Har en själv i min båt http://web.telia.com/~u11101231/. Kolla avgaslimpor och knän, när är dom bytta sist? Det som händer är att dom rostar sönder inuti med följd att du får in vatten bakvägen i motorn. Otäta (rostiga) ventiler kommer som ett brev på posten, i värsta fall så blir det större haveri. Kolla oljan så den är fräsch. Om den inte är färkvattenkyld så är rosten den stora fienden i kylkanalerna,för man ska ha klart för sig att det är en motor med många år på nacken, hur många timmar har den gått? Drevet är inga större problem med, kolla bara att oljan är fräsch, ingen vatteninblandning får förekomma. Sedan så kan bara en provkörning tala om att allt lirar hundra. Vad är det för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
garoto 0 Postad 8 April , 2007 Tack för svaret. Ska kolla grejerna du pratar om, ska villigt erkänna att när du pratar om avgaslimpor så är det rena grekiskan för mig. Men meningen är ju att jag ska lära mig lite. Tack för tipset om reservdelar. Båten som jag lagt en handpenning på är en Alfa 24. Vacker båt tycker jag./fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 April , 2007 Hehehe.... ja alla är vi barn i början. Avgaslimpor är lika med dom vattenkylda avgasrören, avgasrören består av två delar den så kallade limpan som sitter monterad på motorn,se bif bild där syns en limpa knä till höger, i ditt fall är det 2 stycken då det är en V motor. På limpan sitter avgaskröken kallas knä, direkt efter knät blandas vatten och avgaser för vidare transport genom slang och det så kallade bockhornet för att sedan blåsa ut i drevet. Limpan och knät är dubbelmantlat så avgaserna paserar i den inre manteln och kylvattnet i den yttre. Det är här det kan rosta sönder så vatten kommer in i den inre manteln med motorskador som följd om det får pågå en tid. Kan också uppstå läckage i skarven mellan knä och limpa, det ser man iregel att det har runnit rostvatten på utsidan vid skarven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 9 April , 2007 Bravo! Precis vad jag behöver. Små korta, lärorika inlägg för oss som inte varit med så länge Tack för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
garoto 0 Postad 9 April , 2007 Bockar och bugar. Tack för kunskapen!Jag får mer hjälp här en på min båtklubb.Tack/fre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 April , 2007 Ett komp.prov är ju att rekommendera att ta på motorn. Säger ganska mycket om hur motorn mår, Spec på AQ 175A är 10-11 kg/cylinder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser