Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
basegunnar

VHF placering i en Yamarin 5940

Rekommendera Poster

Jag har lite problem med placering av min VHF i en Yamarin 5940 kabin.

Har en 7½ tums gps/ekolod framför ratten men hittar ingen naturlig placering på VHF´ n. Har du något förslag eller bild på hur du löst det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett en bild någonstans här på internet där den var placerad under ratten, dvs där man har bena så det såg ut lite som om den var ivägen... Detta var iofs en Yamarin 5800 men det verkar vara exkakt samma båt även om yttermåtten som yamarin lämnar skiljer med några centimeter??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare..

Kolla först med placeringen av radion så att du inte får störningar av ditt ekolod..

Har det problemet på min Yamarin 5210, radion å lodet sitter långt från varandra men ändå hörs givaren i radion. Har haft en tråd här men inget nyttigt kom fram, tyvär..

Tänk på att dra strömförsörjning plus antenn kabel så långt från störande objekt som möjligt. Har gjort samma sak själv men det hjälpte ej, lämnar nog tebax radion å skaffar en annan som inte är lika känslig.

Har en Uniden Oceanus med en antenn typ.blindkäpp.. Helt nytt men funkar kasst..

Ha det Fredrik/Team Forsa..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara få flika in en fråga. Tycker ni att man behöver VHF-radio i så här pass små båtar (även jag har båt i den här storleken), eller har ni det mest på skoj?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamarin 5800 som jag monterade VHF:en enligt bild. Blev bra placerad då den inte är ivägen för benen m.m. och blev samtidigt lättåtkomlig. Jag bockade 2 aluminium bitar och monterade VHF bygeln på dom. För att dölja skruvarna som gick igenom plasten så tog jag vita plast täckbrickor. Syns också på bilden. Kabeln drog jag i en kabelkanal som jag satte fast med en bättre dubbelhäftande tejp än originalet. Sitter som berget. Kabeln går nu inte ihop med andra kablar som kan ge störningar. Kan skaffa mer detaljerade bilder på denna montering om någon önskar.

post-22587-1394235006,2908_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trollingfiskar man så är det ett krav på tävlingar att ha vhf.

Likväl när vädret närmar sig minusgrader är det bra säkerhet.

Så nu vet du det..

Fredrik..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har med en Yamarin 5800 som jag nu skall instalera VHF samt ett lowrence kombiinstrument. Alla tipps och bilder på hur ni gjort detta mottages tacksamt!! Har ni extern anten på era gpser och vart har ni placerat dessa? Hur har ni dragit sladden ut till vhf-antenen?

Kanonbåt för övrigt! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inbyggd antenn i min kombiplotter. Jag ska ta lite bilder på genomföring av VHF kabel m.m så fort som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tagit en del bilder nu på min montering. Börjar med VHF mont. Bara att använda en smygvinkel för att få rätt bockning. Det ser inte så stadigt ut men är fruktansvärt stadigt.

post-22587-1394235022,4686_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag döljde bultarna med täckbrickor på framsidan.

post-22587-1394235022,5231_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antennen monterade jag fast med Glomex fällbara fäste för grabbräcke. Bra att fälla antennen för att komma in i tvätthall och båtgarage m.m.

post-22587-1394235022,5776_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som genomföring av antennkabeln gjorde jag så här. Tätade med Sikaflex. Här kan inte vattnet komma in.

post-22587-1394235022,6316_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På insidan var det bara att gå in i en kabelkanal jag satt dit.

post-22587-1394235022,6858_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och här igenom för montering i VHF:en. Detta var det enklaste sättet tyckte jag.

post-22587-1394235022,7394_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket snyggt!!! Tack för bilderna och alla bra ideer! Kabelkanalen går alltså bakom kuddarna inne i båten akter om förarsitsen?

Du har inte märkt någon påverkan av noggranheten med inbygd anten på gpsen? Funderar på att ta en extern anten och sätta på taket...

Nu såg jag sista bilden med! Schysst!

Senast ändrad av HotTuna | 22 april 2007 | 19:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer. Den går från förarplatsen ända bak bakom dynorna.

På GPS:en har jag superbra mottagning med inbyggd antenn. Jag gjorde en lite mahognyskiva som jag döljde ett hål med. Fick flytta trimmätaren för att få plats med plottern.

post-22587-1394235022,7827_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så får det bli för mig med...

Har en annan liten fråga med. Har också en årsmodell 2001 på båten och utgick när jag köpte den att det var en 120 liters tank i, står så i intruktionsbok mm. När jag tankade blev jag dock lite fundersam då det blev fullt lite väl fort (enligt mina beräkningar som kan vara fel ) och så såg jag att yamarin 5940 som kom lite efter har en 90 liters tank... Vet du om  alla 5800 har 120 liters tank? Ingen större skillnad för mig men bra att veta :)

Senast ändrad av HotTuna | 22 april 2007 | 19:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om alla har det men jag har 120 liters tank och jag vet en som har en -00:a som också har 120 liters. Men mätaren står still ganska länge och när den kommer under halv tank så sjunker mätaren ganska fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gesse, tack för bra tips. Här tror jag att jag sätter min VHF också. Exakt vad är det för aluminiumprofil du använt? Och vilken tjocklek på materialet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maila mig din adress om du vill så kan jag skicka ett par stycken. Jag har ett gäng liggandes till ingen nytta. Jag tror de är ca. 5 mm tjocka.

Även HotTuna kan maila sin adress om du också vill ha ett par.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gesse, tack för hjälpen och tack för profilerna.

Skall få i dom till veckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget att tacka för. Kul att hjälpa till. Hoppas det går bra med monteringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Nu sitter VHF:en monterad och på samma ställe som bilderna tidigare i denna tråd.

Dock, 5940 har inte exakt samma utformning som 5800 i fråga om styrplatsen så det krävdes en liten annan vinkel så jag gick i från alu.profil och satte in ett vinkeljärn, 90x90 mm, som kapades till 45 mm i den ände som sitter fast i båten.

Fungerade fint och så sitter det en bra teak list fram i 5940 som döljer skruvarna helt.

Men placeringen känns som den bästa för denna båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tyckte också det var bästa placeringen. Man vill ju ha den lättåtkomlig och väl synlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...