r-bert 0 Postad 7 April , 2007 hej vad skall man tänka på vid båt köp , ett äldre par som inte orkar att sälja (vilket är tro värdigt om man e gammal o dålig) båten, har anlitat en vän för att sälja ,vad skall man tänka på , hur fungerar god tro , vem skall man ge hand penning , sen vid slut betalningen skall man konka med sig 50000kr eller skall man träffas på bank eller hur gör man ,finns det nåt annat att tänka på mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 7 April , 2007 Hej Besiktiga båten noga ta namn uppgifter på ägaren betala med en postväxel utställd till ägaren och skriv ett riktigt kontrakt. Köpekontrakt hittar du här köpekontrakt Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 8 April , 2007 Begreppet god tro gäller ju inte längre. Upptäcks det att en vara är stulen så kommer den återbördas till den riktige ägaren, detta oavsett om du har ett köpebrev, kvitto etc. på den.Om du betalar en handpenning så ska det stå i köpekontraktet vad som sker med denna om affären uteblir. (personligen så skulle jag inte betala någon handpenning, jag ser ingen anledning till att göra detta)Sök lite i detta forumet så borde du finna fler liknande trådar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pajuvesi 0 Postad 8 April , 2007 Vid köp med så stora belopp skulle jag kontakta banken för en check utställd på ägaren inte på säljaren sen skulle jag kontakta ägaren å se att allt är OK. Vill denne sedan att säljaren ska ha pengarna så får du isåfall göra som dom vill. Kolla med polisen om denna finns reggad som stulen är ett plus innan du gör några andra handlingar. Handpenning ges enbart om båten skall hållas ett tag åt dig,OBSERVERA skulle du sedan mot förmodan inte köpa den blir du av med handpenningen eftersom du avstår från vidare köp,men är det ägaren(säljaren) som avstår skall handpenning betalas tillbaka. Senast ändrad av Pajuvesi | 08 april 2007 | 20:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 8 April , 2007 ok tack för svaren ,skall brygga lite kaffe och gå igenom lite trådar på forumet om detta. mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 8 April , 2007 Tänk även på att vid privatköp är det köparen dvs du som har ansvar för att taga reda på vad båten går för. Om de säljer genom bulvan kan man tänka sig att denne inte vet mycket om båten så att dina frågor så att säga inte kommer fram. Och det blir alltså ditt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser