Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Pegman

Farymann

Rekommendera Poster

Hej!

Har börjat täcka av min shipman 28, då upptäckte jag hydralolja från min proppell för då axel drivs med en hydrall agreggat, vet någon om detta är något allvarig? /pegman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Läckande hydraulolja är aldrig bra, men är du säker på att det är just den oljan. Det finns ju t.ex oljesmorda propelleraxeltätningar som kan läcka också.

Prioritet 1 är att lokalisera läckan. När du ver varifrån oljan kommer är det lättare att uttala sig om det är allvarligt eller ej.
Bättre titel vore inte fel till nästa gång. Ordet farymann behöver inte alls  ha något med oljeläckage att göra, även om de i Shipman 28-orna nästan enbart monterades tillsammans med hydrauldrift. 

 

Senast ändrad av sotarn | 07 april 2007 | 21:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Städa ordentligt och torka bort all olja. Starta motorn och kör med motorn med växel i. Kolla med ren trasa eller papper och försök få fram läckaget. Det brukar inte vara omöjligt om man startar med rena ytor överallt.
 
Generellt - alltid bra att ha rent vid maskin för att lokalisera nya läckor.
 
Ofta inte svårt att laga. Ta isär och byt läckande packning. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Jag upptäckte samma sak förem del år sedan, visserligen på Scampi, men det kan nog vara likadant. Tyvärr tänkte jag inte på att det kunde vara ett problem, men det blev det. Att det droppade olja vid propellern berodde på att packboxen på propelleraxeln blivit otät, och att det över huvud taget kom hydraulolja dit berodde på packboxen i hydraulmotorn.
Jag fick ta loss hydraulmotorn och lämna den till en hydraulikverkstad. Eftersom jag hade kört med problemet så hade den tagit in vatten och det blev onödigt dyrt.
Sedan klantade jag mig när jag satte tillbaka den, så jag fick byta packbox igen, upptäckte då att det var en specialdimension som skulle kosta 1300:-!
Gick till en mek.verkstad som svarvade till en aluminiumring (150:-) som gjorde att jag kunde använda packbox av standarddimension för några tior i stället.
För att kunna byta packbox kullager på propelleraxeln fick jag först ta bort propellern m.m., om det här börjar likna ditt problem kan jag skicka en lite utförligare beskrivning av det också!
 
Lycka till, och sjösätt inte innan du löst problemet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att det är väldig trångt, är det något som vet på vilket sätt är det enklaste och ta sig fram? mvh/pegman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trångt var det även på Scampi, jag tog en 17mmm ringnyckel och slipade av skaftet där det tog emot tills det gick att vrida ett hack i taget

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...