Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Tronnberg

Flödesmätare MPI motor.

Rekommendera Poster

En liten men ack så viktig fråga; jag har en mercruiser 350 mag MPI motor -02. Jah tänkte mig montera en flödesmätare ifrån Navman på den, funkar detta med tanke på ev. returledningar för bränsle?

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Kan inte tänka mig att det skall vara nåt problem med åtminstone Navman Fuel 3100 (bensin). Jag har en sån själv fast med en utombordare.

 

Finns dock lite att beakta vad gäller Fuel 3100 (från Navman s hemsida och manualen):

 

Back pressure generated by the gasoline/ petrol fuel sensor on the feed

line: ½ inch/ mercury with a 75 liter/ hour consumption, 1 inch/ mercury

with a 150 liter/ hour consumption.

Always be careful not to exceed the maximum back pressure

for your engine when adding additional components to a fuel

system. If in doubt, check with your engine supplier and have your

local dealer measure the existing back pressure in your system

before fitting the fuel flow sensor.

 

Baktryck: En bränslegivare skapar ett baktryck i ett bränslesystem:

• I ett bensinsystem (FUEL 3100): 0,5” kvicksilver vid 75 liter/timme och 1” kvicksilver vid 150 liter/timme.

 

Om det är Navman Fuel 2100 du funderar på att skaffa så gäller såvitt jag vet samma krav ang baktryck som nämdes ovan för Fuel 3100. Fast det är nog säkrast du slår en pling till Navimo/Plastimo (svenska generalagenten för Navman i Sverige) och försäkrar dig om vad som gäller.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 07 april 2007 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackat, tackar. Jag har redan köpt en 3100 och börjat riva mig i huvudet, när jag pratade med Plastimo på mässan i GBG så sa representanten där att det absolut inte var några problem med min motor. Paranoid blir man ju alltid, jag tycket att man stöter på okunniga säljare inom  marinbranschen hela tiden (inte bara den självklart, Siba, OnOff och elgiganten kan väl också tänkas ha en och annan okunnig säljare). Har yterligare ngn annan uppfattningar eller info gällande min motor och flödesmätare, svara gärna.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter flödesmätaren på slangen mellan tanken och motorn så är det inga problem med returledningen eftersom den går till motorns bränslefilter.

DÄREMOT bör du ha ett filter före flödesgivaren och DETTA kan ju bidra till att öka motståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt vattenavskiljande filter FÖRE bränsleflödesgivaren är ett måste. Typ Racor el liknande filter, 10 micron el liknande.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...