Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Korallen

Demontera vp-100 drev

Rekommendera Poster

Hej alla och en glad påsk på er.

Undrar om någon av er demonterat ett Volvo Penta 100-drev från båt någon gång. Anledningen till detta är att min akter måste renoveras och träskivan där måste bytas ut. Har tagit loss aquan, lossat de bultar som satt på skölden mot sprägkåpan där motorn var monterad samt att det nu inte ser ut att finnas några skruvar kvar MEN JAG FÅR INTE LOSS DEN JÄKLA SRÄNGKÅPAN.

Jag tar i så aktern bågnar men inte släpper den inte. Är indragen i sköldens trumma som verkar gå genom aktern och det ser ut som det är någon form av gummiring runt språngkåpsdelen där den ligger i trumman. Kan någon HJÅLPA en rådvill????

Tack på förhand  ....arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack detsamma. Jag har monterat ur motorn B20 och tagit bort drevet o skölden på min båt nu i höstas.När jag skulle ta loss klämringen som sitter med 6 bultar runt struten på svänghjulskåpan lyckades jag inte få loss denna utan måste spräcka den i två delar. Korrision gjorde att den satt ohjälpligt fast.Det finns begagnade klämringar på Drevdelar i Skärplinge om du måste spräcka din.Innanför klämringen ligger ju sedan en kraftig gummiring.Jag tror att Du har samma problem som jag hade. Klämringen måste bort annars får Du inte bort skölden.Behöver Du ytterligare råd så hör av dig till mig på tel 08 - 58247895 eller 070 - 4198360 M.V.H Göran. S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Göran jättetack för ditt svar. Jag återkommer till dig per telefon för vidare konsultation.

..arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...